De ceremonie van dit jaar omvatte prijzen in vier categorieën - Creatieve Kartonnen Verpakkingen (Eten & Drinken); Creatieve Kartonnen Verpakkingen (Overige); Duurzaamheid en de Publieksprijs.
Er waren meer dan 750 inzendingen van meer dan 140 instellingen in heel Europa. Deze werden grondig beoordeeld door een jury die de hele waardeketen van verpakkingen vertegenwoordigde. Satkar Gidda, voormalig Sales and Marketing Director van SiebertHead, leidde de jury, bijgestaan door Sanjeev Das, Global Packaging Director van Unilever in de Foods and Ice Cream-business; Alican Duran, Managing Director van Duran Dogan en voorzitter van KASAD; en Kemal Ozkirim, Marketing Manager van Kartonsan.
Creativiteit voor zoetwaren
De in het Verenigd Koninkrijk gevestigde student Nang Htwe Htwe Lwin, ontwerper van UrbanBITE, behaalde de eerste plaats in de categorie Creatieve Kartonnen Verpakkingen: Eten & Drinken. Als student aan de Ravensbourne University creëerde hij een milieuvriendelijk dynamisch kartonnen ontwerp voor zoetwaren. Dit innovatieve ontwerp kan effectief worden gemaakt uit een enkel stuk A4-karton en biedt een duurzaam alternatief voor plastic verpakkingen. Bovendien is het gebruiksvriendelijk en veelzijdig, aangezien de afmetingen van deze verpakking kunnen worden aangepast voor specifieke producten. Jurylid Sanjeev Das noemde het ‘een geweldig en uniek verpakkingsconcept is, goed ontworpen en esthetisch aantrekkelijk’.
Vernuftig met Karton
In de categorie Creatieve Kartonnen Verpakkingen (Overige) ging de hoogste onderscheiding naar het SandKit-ontwerp van het trio Maria Paula Monroy Vargas, Sarah Drauschke en Margo Rindle van de FH Münster - MSD Münster School of Design in Duitsland.
SandKit is een kartonnen doos die fungeert als schuursteen, dispenser en nog veel meer. Dit milieuvriendelijke ontwerp is een essentieel hulpmiddel voor doe-het-zelfprojecten en reparaties in huis, dankzij het intuïtieve en slimme verpakkingsontwerp. De verschillende gekleurde dozen geven op slimme wijze de verschillende niveaus van de schuurpapierkorrel aan, terwijl het uitgesneden raam in de verpakking consumenten in staat stelt het schuurpapier en de textuur ervan te voelen voordat ze het kopen. Satkar Gidda beschreef SandKit als "gemakkelijk te gebruiken, kosteneffectief en een praktische manier om te schuren".
Duurzaamheid op de voorgrond
De Noorse student Johannes Nyborg Heyning van Arkitektur- og designhøgskolen in Oslo won de Duurzaamheidsprijs voor het ontwerp Tapout. Dit duurzame, op de consument gerichte ontwerp biedt een zeer creatieve batterijverpakking die zowel gebruikte als ongebruikte batterijen in dezelfde verpakking verzamelt. Het eenvoudige kartonnen duw- en schuifmechanisme maakt het eenvoudig om gebruikte batterijen op te bergen in de geperforeerde gleuf. Het unieke ontwerp stelt consumenten in staat om in de gaten te houden hoeveel volledig opgeladen batterijen nog beschikbaar zijn in de verpakking. De jury was enorm onder de indruk en merkte op dat "dit ontwerp een uniek en waarde toevoegend alternatief biedt voor de plastic verpakkingen die momenteel bestaan".
Publieksprijs
Het grote publiek werd uitgenodigd om hun favoriete inzending te kiezen in de Publieksprijs. De winnaar van deze prestigieuze prijs was het studentenduo van FH Joanneum, Emily Klein en Brandon Escalona, met hun inzending PopCap. De Oostenrijkse studenten creëerden een duurzame en baanbrekende oplossing om drankjes te beschermen. Het kartonnen ontwerp is toegankelijk en eenvoudig te gebruiken: consumenten kunnen eenvoudig de beschermende dop op hun beker klikken en het deksel openklappen om van hun drankje te genieten. Dit toont de toegankelijkheid en praktische bruikbaarheid van het ontwerp, evenals de structurele mogelijkheden van karton. Deze eenvoudige oplossing heeft een pakkend ontwerp dat kan worden gepersonaliseerd voor merken of promotieberichten kan bevatten.
Winfried Muehling, Hoofd Marketing & Communicatie bij Pro Carton: ‘We waren verheugd dat we meer dan 750 unieke inzendingen hebben ontvangen voor de Pro Carton Young Designers Awards van dit jaar. Het was buitengewoon om zoveel jonge ontwerpers te zien die echt innovatieve ontwerpen hebben gecreëerd, die de veelzijdigheid en effectiviteit van karton laten zien. We kijken ernaar uit om te zien wat deze inspirerende jonge ontwerpers allemaal zullen bereiken en welke impact ze ongetwijfeld zullen hebben op de toekomst van de verpakkingsindustrie."