Dit zijn de winnaars van de NL Packaging Awards 2023
De winnaars van de NL Packaging Awards 2023 zijn bekend. In het Singer Theater in Laren zijn op 26 juni de awards uitgereikt door Jort Kelder. Lees hieronder welke winnaars én runner-ups met een award naar huis gingen, inclusief uitgebreide onderbouwing van de jury.
CATEGORIE BEAUTY & PERSONAL CARE
WINNAAR
IKA Beauty Ready Steady Red Collection - Joost identities
De branding van deze productverpakkingscombinatie is heel goed gedaan. De jury vindt ook de kleur categoriebrekend, onconventioneel. Voor een relatief nieuw merk in de lippenstiftwereld is dit heel gedurfd. Rebels en stoer, absoluut geen cliché. IKA steekt haar nek uit met een stoer en origineel design in een door zwart, goud en zilver gedomineerde categorie. De uitwerking en de afwerking zijn mooi: van de magnetische bullet tot de structuur-embossing aan de zijkant van het kartonnen doosje. Een regelrechte wannahave, die een brede doelgroep aantrekt, meent de jury.
Een verbeterpuntje noemt de jury de mismatch van de kleuren geel van de lipstickhuls en de omverpakking. En aangezien dit een Red Collection betreft, geeft zij aan een touch of red te missen. Ook zou op de verpakking nog duidelijker de kleurvariant kunnen worden weergegeven.
Deze verpakking is tot winnaar gekozen omdat deze qua ontwerp, detaillering en doordachtheid ruim boven de andere genomineerden uitsteekt. Ook staat bij deze inzending de verpakking centraal; de combinatie verpakking/product is minder belangrijk.
De verpakking heeft een enorme stopping-power, maakt nieuwsgierig en blijft tijdens het gebruik interessant door de goeddoordachte detaillering. Het is een juweel in menig handtas.
RUNNER-UP
Body Wash - Baya Baya
De jury vindt het concept van een oplosbaar poeder in sachetvorm en de hervulbare aluminium fles goed uitgewerkt. De verpakking is onderdeel van het productconcept. Er is nagedacht over een futureproof oplossing en daarmee bereikt het merk de milieubewuste klant. Een coole stap in een categorie waar duurzaamheid niet een eerste prioriteit heeft. De jury vindt het ook stoer dat er voor een unisex-uitstraling is gekozen.
De grafische vormgeving vindt de jury voor verbetering vatbaar. Het logo op het sachet wordt niet herhaald op de fles of de omverpakking en de duurzaamheidsgedachte wordt niet duidelijk gecommuniceerd. Ook: wie het sachet weggooit, weet niet meer waar hij terecht kan.
Deze inzending is runner-up omdat er een grote stap op het gebied van duurzaamheid wordt gemaakt, zonder de kwaliteit en beleving voor de consument uit het oog te verliezen. Het totaalconcept van product en verpakking maakt duidelijk meer impact dan de andere genomineerden. Het concept onderscheidt zich door een zeer goede uitvoering van de combinatie product/verpakking.
CATEGORIE DRANKVERPAKKING ALCOHOLISCH
WINNAAR
Williams Premium Canned Cocktails - Offf
‘Je wil het vastpakken.’ ‘Leuk om cadeau te geven.’ Met deze uitspraken maakte de jury duidelijk dat de wijze van vormgeven de blikjes tot een aantrekkelijk product maken. Het design is mooi, netjes en van een hoog niveau. De combinatie van het blikje met het label rondom geeft het iets sensorisch. Dat zorgt ervoor ‘dat het niet uitmaakt dat je een cocktail uit een tonijnblikje krijgt’.
De jury ziet nog wel wat verbeterpunten. Zo valt de omdoos niet op en dat doet af aan de kracht van de blikjes. De jury merkte ook op dat de doos niet aangeeft dat er blikjes met drank en voeding in verpakt zijn. Er mist zorg voor eenheid qua kleurtinten van de omdoos en bijgesloten folder.
Deze inzending is uitgeroepen tot winnaar (ondanks de wat mindere omdoos), omdat de jury unaniem is over de hoge kwaliteit van het design van de blikjes en de aantrekkelijkheid van dit product. Het lokt uit tot vastpakken en het willen hebben.
RUNNER-UP
Romi & Lola – My Best Imaginary Friend - Guts & Glorious
‘Hier word ik blij van.’ Deze uitspraak van een van de juryleden werd door allen gedeeld. Er is veel waardering voor de kleurkeuzes per etiket; kleuren die mooi passen bij de uitstraling van de inhoud. Met weinig middelen een duidelijke communicatie creëren die ook grafisch in balans is en een goed gevoel oproept. Een wijn die je ook van het schap pakt om aan iemand cadeau te doen.
Maar ondanks de leuke afbeeldingen van een hondje komt het verhaal daarachter niet over. Dat zou beter kunnen.
Deze inzending is tot runner-up benoemd, omdat de flessen door de kleurkeuze van de bedrukking van het etiket en grafische balans positief opvallen. Zowel individueel als per set is het een begeerlijk product, zeker om cadeau te geven.
CATEGORIE DUURZAAMHEID FOOD
WINNAAR
Wisselwaar - Udea
Wisselwaar is een mooi concept dat het hergebruik van verpakkingen stimuleert. Anders dan bij veel andere navulsystemen hoeft de consument niet zelf de verpakking in de winkel af te vullen. Geen geknoei op de winkelvloer dus. De retailer vult zelf af en zorgt voor het retour richting de schoonmaakstations en het hervullen. Hierbij wordt goed samengewerkt met diverse ketenpartners.
De pot is ondanks de retourfunctie licht van gewicht en ook de deksel wordt hergebruikt. Het design is helder en de productnaam Wisselwaar sluit goed aan bij de beleving. De communicatie op het etiket is duidelijk.
Udea heeft z’n nek uitgestoken en het initiatief genomen voor systeeminnovatie. De retailer maakt hiermee verpakkingsafvalvrij boodschappen doen toegankelijk voor een breed publiek. Er is goed gekeken naar gebruiksgemak, er is duidelijk gecommuniceerd en het concept is overtuigend neergezet. Dat maakt deze inzending tot winnaar.
De jury verwacht dat het nieuwe product een succes gaat worden en hoopt dat meer retailers met dit soort concepten zullen komen.
RUNNER-UP
100% Recyclable Valve – Weener Plastics NL
Dit is een technische innovatie op het gebied van ‘design for recycling’. Het lost een probleem op met siliconen in de huidige doseerdoppen waar recyclers veel last van hebben. In Nederland en veel Europese landen zal deze sluiting de recycling van kunststoffen bevorderen.
De jury vraagt zicht af hoe goed de recyclebaarheid is van deze kunststof doseerdop buiten Europa en of de dop nog kleiner kan worden geconstrueerd. Daarnaast zou het gebruik van een andere, fossielvrije grondstof de duurzaamheid verder kunnen verhogen.
De inzending is gekozen als runner-up omdat de sluiting goed functioneert. Het doseren gaat vlekkeloos en de spuitmond blijft mooi schoon. Het is een goed recyclebaar concept uit mono-materiaal. Het voorkomt het probleem van de oude dop met siliconen die de recyclingstroom vervuilt.
Deze sluiting lost een probleem op voor recyclingbedrijven, waardoor de waarde toeneemt en het systeem beter kan functioneren. Een mooi voorbeeld van design for recycling!
CATEGORIE DUURZAAMHEID NON FOOD
WINNAAR
Klienr ECO-tabs en hervulbare fles – Berlin Packaging / Studio 111
De jury vindt het lovenswaardig dat dit merk een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk nastreeft en dit consequent doorvoert in de verpakkingslijn voor de producten. Niet alleen het verpakte product heeft een lage ecologische voetafdruk, ook de verpakking zelf laat nauwelijks afval achter en is geschikt voor hergebruik. Uit het gebruik van de verpakkingsmaterialen voor dit totaalconcept blijkt een groot respect voor het milieu. Duurzaamheid was duidelijk het uitgangspunt voor de ontwikkeling van de hervulbare fles en de ECO-tabs. Dit is in vrijwel alle aspecten terug te zien, vindt de jury.
De gebruiksvriendelijke fles (bestaande uit 100% gerecycled plastic) is oneindig te hervullen met de tabs en dat stimuleert herhaalaankopen. De tabs en hun verpakking zijn oplosbaar en de kartonnen omverpakking van de tabs is volledig recyclebaar. Het gebruik van dit schoonmaakproduct levert nauwelijks verpakkingsafval op en betekent zelfs een aanzienlijke reductie in de ecologische voetafdruk. Al met al een flinke investering voor dit relatief kleine merk. De jury noemt dat ‘gedurfd en bewonderenswaardig’.
De jury noemt een paar verbeterpunten op het gebied van de executie. Zo vindt ze de leesbaarheid van de bedrukking matig, wat een gemiste kans is. Verder kan het losse kaartje met de gebruiksaanwijzing in het doosje van de ECO-tabs wellicht worden vervangen door de doos aan de binnenkant te bedrukken. En is het doosje kleiner te maken? Wat design betreft, vindt de jury fles en tabs niet helemaal met elkaar matchen. En waarom de fles niet ook in de kleur van het kraft uitvoeren?
RUNNER-UP
Circu-sleeve 80% PCR – OPACKGROUP
De jury is onder de indruk van deze inzending die voor 80% uit gerecycled kunststof bestaat (PCR). Een heel duurzaam alternatief voor de huidige krimpsleeves en papieren plaketiketten waar lijm en hitte voor nodig is, aldus de jury. Voor deze sleeve hoeft geen lijm te worden gebruikt, de sleeve is eenvoudig van de container te scheiden, er is geen wasproces van de container nodig. In al z’n eenvoud betekent dit een hele grote duurzame stap vooruit, die met name in productie en recycling een groot verschil kan maken. Chapeau!
De sleeve biedt ook volop mogelijkheden tot communicatie. Producenten die hun verpakkingssystemen vernieuwen of willen verduurzamen, zullen deze sleeves zeker omarmen, verwacht de jury. Wie nog met oude(re) systemen werkt, zou hiervoor wel het verpakkingssysteem moeten ombouwen.
CATEGORIE FOOD HOUDBAAR
WINNAAR
Autodrop Proefritje – Brum Design
Deze inzending is volgens de jury conceptueel heel sterk. Een smaak als Piña Colada 0.0 past helemaal in de lijn van het hele merk. Met deze exotische smaken spreekt het merk een nieuwe doelgroep aan voor drop. De naam ‘Proefritje’ is knap gekozen. De kleuren en het geïntegreerde 360-graden design werken en zijn helemaal in de gedachte van Autodrop en de trends. De smaken zijn goed uitgebeeld. Zo heeft Piña Colada 0.0 ook de kleuren van echte pina colada. En leuk dat het schuin op de deksel staat.
De jury vindt de uitwerking heel knap gedaan op zo’n klein doosje. Vegan, de logo’s en zelfs als je de verpakking opent, loopt het design door; alles klopt en voelt als een geheel. Hier zit veel liefde en zorg in. Heel knap gedaan.
De inzending is winnaar, omdat alles klopt. Het merk is in lijn met alle andere subcategorieën. Autodrop is een heel bekend merk dat toch een vernieuwende groep weet aan te boren. Onder andere met comical elementen in copy en design. De illustraties, typografie, teksten: alles vult elkaar aan. Je ziet dat hier met heel veel plezier aan gewerkt is. De jury is wel van mening dat de verpakking duurzamer zou kunnen.
RUNNER-UP 1
Tea of Life – Guts & Glorious
Deze inzending heeft veel stand-out in het schap. Het lijnenspel en het repeterende patroon intrigeren en daardoor krijg je het gevoel dat het je iets wil vertellen. De jury is enthousiast over het omgedraaide karton, het verhaal aan de binnenkant van de verpakking en het logo. Elk paadje is anders en liggend of staand loopt het logo door. Ook de typografie en de verschillende illustraties van de ingrediënten zijn sterke punten. De hiërarchie zit goed in elkaar. De verpakking straalt veel liefde en ambacht uit en de jury noemt de inzending vernieuwend in het schap.
Deze inzending is runner-up, omdat het een sterk concept is. Ook is dit een van de duurzaamste verpakkingen in deze categorie, omdat het theezakje geen nylon en nietje bevat. De jury vindt het rommelig dat ‘20x’ op verschillende plekken staat en vraagt zich af waarom de ene verpakking beige is en de andere wit. Dat maakt deze inzending net geen winnaar.
RUNNER-UP 2
Wochi Mochi – Brum Design
Van deze verpakking word je blij. Het is optimistisch, vrolijk, leuk gedaan en spreekt aan qua kleuren. De hiërarchie in de namen heeft iets chics en de letters zijn op meerdere manieren te lezen. Het font is interessant en de kleuren en het logo zijn cool. Ook over het gebruik van 2 monomaterialen en wit plastic is de jury positief.
Verder is er een duidelijke hiërarchie tussen het merk, de smaak en de uitleg. De diverse smaken zijn goed uitgelegd en consistent doorgevoerd. De combinatie van fotografie en illustratie vindt de jury leuk en sterk. De foto’s zijn goed en het ziet er lekker uit. De typo is zorgvuldig gemaakt en goed leesbaar. Door de schaduw krijgt het design een gelaagdheid en komt het tot leven. In deze verpakking zit veel liefde en aandacht. Knap gedaan.
De inzending is runner-up, omdat het te druk oogt. De jury vindt het jammer dat er niet meer keuzes zijn gemaakt. Het is too much qua design en informatie. Dat maakt van deze inzending runner-up en geen winnaar.
CATEGORIE FOOD VERS
WINNAAR
Marigold Culinair – Now New Next
Marigold is het eerste culinaire ei van Nederland en een oprecht designfeestje! Design gaat wat deze jury betreft over een heldere propositie, visuele verleiding, heldere communicatiehiërarchie en een duurzame verpakkingsoplossing.
Marigold gebruikt een breed scala aan storytelling en designelementen om het verhaal van dit culinaire ei te vertellen. Het Afrikaantje is niet alleen voer voor kippen maar wordt ook gebruikt voor de naam en logodesign. Samen met het verhaal van een derde generatie familiebedrijf, prachtig illustratiewerk en een reeks van kwalitatieve designelementen schreeuwt deze verpakking luxe. Dat is ontzettend knap voor een verpakking waarin een basisproduct zoals een ei verpakt is.
De kracht van de verpakking zit in het samenspel en de consistentie van de designelementen in elke laag van de verpakking, tot aan het Marigold-logo op de eieren zelf.
De verpakking zit verder prijswaardig in elkaar: duurzaam door het gebruik van paperfoam, een materiaal van aardappelzetmeel, vezels en water. Verder wordt er slim gebruik gemaakt van een innovatieve goudfolie. Prachtig wat design kan toevoegen aan een doosje met 10 eieren!
Als verbeterpunt noemt de jury – na een heel kritische blik – dat labels en tray nog wel gescheiden moeten worden om ook in de praktijk duurzaam te zijn. Door de luxe en premium uitstraling verdwijnt het culinaire aspect en de versbeleving van de eieren soms wat op de achtergrond.
Deze inzending is winnaar omdat Marigold Culinair bewijst dat verpakkingsdesign van een eenvoudig vers product een hoogwaardige propositie kan maken. En dat bovendien consistent, onderscheidend en duurzaam weet uit te voeren.
RUNNER-UP
Bikl – Liesbeth Ronden Creative Packaging Design
Het is een modern, slim verpakkingsdesign dat door de keuze van een kunststof sta-zak in het versschap kan staan. Hierdoor onderscheiden deze tafelzuren zich meteen van alle andere tafelzuren die te vinden zijn in glas in het langhoudbaarschap.
Met deze keuze voor de plek in retail, de speelse link naar het fermentatieproces met de weckpot, een venster in de vorm van de smaakvariant voor de versbeleving en een onderscheidende productsegmentatie dankzij de illustraties van de gebuikte ingrediënten, ontstaat een geloofwaardige verpakking die een nieuwe verscategorie toont.
Verbeterpunten zijn er ook. Het design is wat geconstrueerd en lijkt in sommige smaakvarianten vooral een makkelijke optelsom van ingrediënten en de bewaarsuggestie. Ook zou de term ‘gefermenteerd’ meer toegelicht kunnen worden. De verpakking maakt het moeilijk om dit product te bewaren in de koelkast of te gebruiken tijdens het koken. De jury is van mening dat het product duurzamer verpakt had kunnen worden.
Deze inzending is runner-up omdat de jury het knap vindt hoe Bikl een versbeleving aan een gefermenteerd product geeft. Het concept is verrassend, onderscheidend en brengt de categorie ‘tafelzuur’ naar een nieuwe doelgroep.
CATEGORIE INNOVATIE TECHNIEK
WINNAAR
Smart Modified Atmosphere Technology – Somsix
De kracht van deze innovatieve techniek is dat substantiële winst wordt geboekt om productverlies bij volumes tot 2.000 liter te voorkomen. Deze techniek maakt het mogelijk om big bags met gewichten van 100 tot 2000 kg in zeer korte tijd te vacumeren met een restpercentage zuurstof van minder dan 1%. De techniek biedt de mogelijkheid te werken op basis van lowest quality first out, in plaats van het gebruikelijke first in first out. Op deze wijze wordt vanuit kwaliteit van de grondstoffen de productie gestuurd en niet vanuit tijd van productie. Dit voorkomt dat grote volumes grondstoffen, waaronder stoffen met een zeer hoge carbonfootprint, verloren gaan.
De jury vindt het gasdichte ventiel een sterk punt van de innovatie. Het maken van een gasdicht ventiel voor een applicatie om te vacumeren op deze schaal en met de grote doorstroming voor het zo snel mogelijk vacumeren, is een grote uitdaging. Daar zijn ze in geslaagd.
Hoogwaardige voedingsmiddelen (babymelkpoeder, noten en zaden, diervoeding, chemische producten) moeten verpakt blijven onder een extreem laag zuurstofniveau. Dit is uitermate lastig met de flexibele materialen die gebruikt worden voor big bags. Aluminiumfolie in laminaten is bijna een noodzaak, maar door barrièrematerialen te vouwen en door het sealen van ventielen kunnen er microlekkages ontstaan. Deze zijn moeilijk te detecteren waardoor kwaliteitsverlies ongemerkt kan optreden.
Deze innovatie maakt het mogelijk dit tijdig op te sporen. Het zuurstofniveau kan op afstand worden gemonitord. Door het onder de 1% te houden wordt productverlies voorkomen en omdat het om bulkverpakkingen gaat is de positieve impact groot. Door de monitoring wordt afval verminderd doordat op de geregistreerde kwaliteit gestuurd kan worden. Een knap staaltje innovatief denken en daarom een terechte winnaar van een NL Packaging Award.
RUNNER-UP 1
CO2-neutraal productieproces – Altacel Transparante Verpakkingen
Een unieke oplossing waar jaren van universitair onderzoeksniveau aan zijn voorafgegaan. De oplosmiddelen van het drukproces van verpakkingen zijn op een milieuvriendelijke manier uit de drooglucht van de drukmachine gehaald. Een installatie zet de oplosmiddelen met een microbiologisch proces om in biogas. Met het gewonnen gas worden de flexodrukinstallatie en de kantoren verwarmd.
Bovendien is er geen naverbranding van de oplosmiddelen meer nodig. Dit heeft een aantal voordelen: zoals minder CO2-uitstoot en minder gebruik van aardgas en elektriciteit. De CO2-uitstoot wordt gereduceerd naar 0. Altacel verbruikte 60.000 m3 aardgas. Dit kan door deze installatie volledig worden vervangen.
De jury vindt het een fantastische innovatie en een prachtig voorbeeld voor andere bedrijven/industrieën. Omdat dit geen rechtstreekse innovatie in verpakkingstechnologie is, maar een innovatie bij verpakkingsdruk kent de jury de runner-up award toe en niet de NL Packaging Award.
RUNNER-UP 2
Verpakken met minder kunststof – Fuji Packaging Benelux
Een goede en slimme, innovatieve combinatie van technieken. Aan de ene kant is het gelukt om een vormloos product te verwerken als rechthoekig product, aan de andere kant is het gelukt om dit te doen met begassen. Per technologie zijn er grote stappen gemaakt en uitdagingen overwonnen. Het lijkt misschien geen grote innovatie maar gezien de moeilijkheid van de op te lossen problemen, is de conclusie dat er de nodige creativiteit en techniek gebruikt is.
De stap van tray naar een combinatie van flowpack inclusief begassen is een grote innovatie. De jury vindt dat deze inzending ook goed in de categorie duurzaamheid zou passen. De jury is overtuigd van deze innovatie en vindt deze verpakking een award waard. De impact van deze innovatie is vrij groot vanwege de materiaalreductie.
De innovatie is echter (nog) niet toepasbaar op alle producten die in een tray verpakt worden. Omdat er binnen de categorie een inzending is die de jury meer impact vindt hebben, krijgt deze inzending een runner-up award.
Het materiaal van de verpakking is goed te recyclen, maar PET-recycling is verder. Dit veroorzaakt een dilemma en dat is dat nu minder materiaal gebruikt wordt op een lager niveau van duurzaamheid.
CATEGORIE INNOVATIE VERPAKKINGEN EN MATERIALEN
WINNAAR
Fries in the Skies – Fries & Writers
Een innovatieve en handig verpakkingsontwerp waardoor het mogelijk is om knapperige frites te bereiden en serveren in vliegtuigen. Deze kunnen in de verpakking geserveerd worden. Hiermee wordt een groot probleem opgelost. Friet die niet uit de frituur komt en niet met professionele apparatuur verwarmd kan worden, is vaak slap. Het patroon in de verpakking zorgt voor een goede doorstroming van hete lucht waardoor de buitenkant van de friet krokant wordt.
Technisch is de verpakking ook mooi uitgevoerd; het stanswerk is een technisch hoogstandje.
De verpakking is gemaakt van OnBoard karton, een nieuwe kartonsoort waarvan geclaimd wordt dat deze plasticvrij is en een hoge vet- en vochtbarrière heeft. De jury kan claims zoals deze niet controleren. Meer duidelijkheid hierover zou wenselijk geweest zijn omdat het materiaal dan zelf ook innovatief is. Het materiaal blijkt geschikt te zijn voor de vriezer, koelkast en oven.
De jury heeft moeite met claims zoals plasticvrij omdat in pulp vaak hulpstoffen worden toegepast op basis van polymeren. De jury heeft het nodig gevonden een analyse te laten uitvoeren van de coating, ook gedreven door nieuwsgierigheid. Een eerste analyse wijst uit dat het een cyclodextrine-complex is, een natuurlijke stof die innovatief is, maar deze analyse biedt geen zekerheid. Het materiaal is geen belemmering voor de recycling omdat al het verpakkingsafval uit vliegtuigen standaard wordt verbrand.
De jury vindt dit een echte verpakkingsinnovatie die in de luchtvaart toegevoegde waarde biedt. Er kunnen veel verpakkingen tegelijk in een oven en de frites kan in de verpakking worden geserveerd. De jury vindt deze inzending innovatief genoeg voor een NL Packaging Award.
RUNNER-UP
Corona 20-vaks bierkrat – Schoeller Allibert Belgium
Het betreft een vernieuwende spuitgiettechniek. De innovatie is het bijeenbrengen van stromen kunststof met verschillende Melt Flow Index, wat technisch een grote uitdaging is. Spuitgietkwaliteit HDPE uit oude kratten komt samen met plastic afval uit de maritieme industrie dat extrusiekwaliteit heeft. De producent zet een tekortkoming (geen perfecte menging) om in een pluspunt. Met een marmereffect wordt de menging getoond. Ieder krat is daardoor uniek. In totaal wordt 91% gerecycleerd plastic gebruikt. Daarvan is 21% maritiem plastic. Dat is een hele mooie ontwikkeling.
Alleen het gewicht van het krat is een aandachtspunt. Het is niet duidelijk of dit hoge gewicht nodig is omdat maritiem plastic is ingezet of om bepaalde eigenschappen te compenseren.
De jury waardeert het toepassen van maritiem plasticafval en de innovatieve toepassing van meerdere reststromen. De vraag is alleen hoeveel extra plastic nodig is. Het krat lijkt zwaarder dan gemiddeld. De jury is van mening dat deze inzending voldoende innovatief is voor het toekennen van een runner-up award.
CATEGORIE PRIVATE LABEL
WINNAAR
JUMBO Chips – Guts & Glorious
De jury vindt het concept van de JUMBO Chips erg sterk. Het ‘zaterdagavond met chips op de bank’-gevoel is zeer goed in de context geplaatst en komt terug op de verpakkingen. De bank is er in verschillende vormen en maten en vormt de subtiele rode draad door alle categorieën. De chips-lijn volgt de kleurcodes, maar tegelijkertijd gebeurt er heel veel. Het design heeft matglanzende kleuren, maar ook meerdere lagen: hoe vaker je kijkt, hoe meer je ziet. Een knap staaltje vernieuwing.
Het is een moeilijke categorie, dus erg knap om je hierin te onderscheiden. Chips is voor een groot publiek en de JUMBO Chips is een betaalbaar alternatief ten opzichte van de A-merken. De kleuren van de soorten chips staan eigenlijk vast, dus je moet opvallen met iets nieuws. Dat is conceptmatig zeer geslaagd met de huiskamersetting met chips op de bank. De grafische elementen, de ribbels in de letters en de bank, de illustraties, het vormt een mooi samenspel.
Omdat de jury het concept en verpakkingsdesign eruit vindt springen, is dit de winnaar.
RUNNER-UP
JUMBO Plantaardig Vers – OD designstudio
De jury vindt de illustraties in art deco-stijl geweldig. De typografie past heel goed op de verpakking, de illustraties zijn mat, de rest is glans. Het design is met bezieling uitgewerkt, met liefde gemaakt en heeft een eigentijdse smoel gekregen. Duurzaamheid op een moderne manier, wat zich onder meer weerspiegelt in de fotografie.
Conceptmatig scoort het iets minder ten opzichte van de overige genomineerden. De verpakking met haver is vanwege de kleur van de letters net iets te weinig leesbaar. De categorie plantaardig is relatief nieuw en er valt nog veel terrein te winnen. De verpakking moet zich hierin onderscheiden ten opzichte van de A-merken en dat is geslaagd. De witte, rustige look zorgt voor herkenbaarheid en de verpakkingen vallen hierdoor op in het schap. Het design is zacht, lief, mooi en esthetisch. Het geeft een plantaardig gevoel: fris en eerlijk.
Deze inzending is runner-up vanwege het prachtige design, waar veel bezieling en liefde in is gestopt. De winnaar scoorde als huismerkconcept net iets beter op ‘commerciële slagkracht op het schap.
CATEGORIE NON-FOOD VERPAKKINGEN
WINNAAR
Alpine Hearing Protection | Earplugs – REGGS
De jury is erg enthousiast over deze inzending. De verpakking is kwalitatief, functioneel, makkelijk navigeerbaar. De verpakking heeft een goede communicatiehiërarchie en een duidelijke segmentatie. Het design kent weliswaar veel details maar is toch mooi in balans. Ook de integratie 2D/3D scoort hoog.
De jury is onder de indruk van het design van de verpakking. Men weet van een functioneel product iets aantrekkelijks, aansprekends te maken. De gehele range naast elkaar zal de aandacht trekken in het schap. Daarnaast is het een van de meest complexe inzendingen: vanwege de hoeveelheid boodschappen die er verteld moeten worden op een zeer kleine verpakking (wat is het, waarvoor moet je het gebruiken en wat zit er in de verpakking). Door het kleurgebruik, de visuals en icoontjes is men hierin prima geslaagd. Een terechte winnaar.
Kijkend naar de gehele range zijn er ook verbeterpunten. Qua uniformiteit: soms staat er een icoontje rechts bovenin, soms links, soms op beide kanten.
RUNNER-UP
Green Story Kids – Floramedia
Het concept ‘van kids voor kids’ is erg sympathiek en onderscheidend binnen de categorie. De uitwerking van de verpakking past volledig bij het concept (gemaakt door en voor kinderen). Ook op duurzaamheid scoort deze verpakking hoog. De gebruikte materialen zijn duurzaam en makkelijk te scheiden bij het afval.
De reden dat het net geen winnaar is, komt omdat de verpakking in vergelijking met de winnaar in mindere mate het verhaal weet te vertellen om het product te kopen. De tekst Green Story is zeer algemeen… en wat is dat verhaal? Ook het fun-element (mogelijke reden om het te kopen) dat er een kleurplaat aan de binnenkant zit, is niet duidelijk.
CATEGORIE PROMOTIONELE VERPAKKINGEN
WINNAAR
The Ritual of Advent – Van Genechten Packaging
‘Reclame waar je naar uitkijkt.’ De jury vindt deze adventskalender anders dan andere adventskalenders door de uitvoering en beleving die je hebt bij het openmaken. De verpakking is volgens de jury cadeauwaardig en activerend. Daarnaast vindt ze het een erg slim concept om 24 dagen merkbeleving in huis te hebben.
Het verschil met de runner-up was minimaal. Het design, de look & feel, de unpack experience en het gegeven dat Rituals door deze verpakking 24 dagen lang een positieve merkbeleving (feestmomentje) weet te creëren, maakt het de winnaar. Daarnaast is de kans groot dat het mensen aanzet tot herhaalaankoop omdat mensen door deze advent in aanraking komen met voor hen nieuwe producten.
De jury ziet nog wel verbeterpunten. Voor mensen die onbekend zijn met Rituals en die in de fysieke winkel komen om te shoppen is het onduidelijk wat er in de doos zit en wat je mag verwachten. De verpakking is vooral gericht op online verkoop en minder op de fysieke winkelschappen. Ook lijkt het gericht op de huidige doelgroep, waar op zich niets mis mee is.
RUNNER-UP
Eau de Toilet – Today
De jury is erg te spreken over deze inzending. Het concept is opvallend, relevant voor de doelgroep en geeft iets om over te praten. Het product nodigt uit om na openen gelijk te gebruiken. De verpakking scoort hoog op duurzaamheid vanwege het efficiënte materiaalgebruik en de duurzame inkt en bedrukking. De jury vindt het fijn dat het product goed zichtbaar is middels een venster en de copy/woordspeling zorgt voor een glimlach.
De reden dat het net geen winnaar is: het doel en concept van de verpakking is om bij de doelgroep (eindejaargeschenk aan medewerkers en opendag-belanghebbende) aandacht te vragen voor het hoogwaardig zuiveringsproces van ons afvalwater (zo’n 120 liter per persoon per dag!). Dit doel is niet meer zichtbaar na het uitpakken. De communicatie is volgens de jury net te vluchtig. Het doel/verhaal zou een terugkerend element moeten zijn, bijvoorbeeld bij dagelijks gebruik. Ondanks de verder duurzame verpakking vindt de jury het gebruik van plastic voor de verstuiver jammer.
CATEGORIE WEBRETAIL
WINNAAR
Bierverzendverpakking online – Klingele Golfkarton
Een snel op te zetten verzenddoos voor bierverpakkingen met een goed doordacht, multi-inzetbaar interieur dat relatief weinig karton nodig heeft om voor een goede bescherming te zorgen. Technisch goed uitgewerkt met weinig stansafval, geen snijranden bij de randen van het karton en een modulaire autolock-doos voor meerdere verzendsamenstellingen (bijvoorbeeld voor de 12x verzenddoos: twee blikjes op elkaar met 11 bierflesje. En ook flesjes met een grotere diameter zijn mogelijk dankzij de flexibele vakverdeling. Er is gebruikgemaakt van duurzame materialen en na gebruik is de verpakking eenvoudig plat te maken en klaar voor recycling).
De robuuste verzenddoos voorkomt breuk en sluit met zijn robuustheid aan bij de beleving van bier. Verder eenvoudig te tillen dankzij de verzonken handgrepen aan de korte zijde. Het ontwerp voor de Beernami-doos kent een fris design en is duurzamer dan mogelijk op het eerste oog gedacht.
De jury vraagt zich af of bij het Beernami-design een 18+-waarschuwing op zijn plaats zou zijn. Daarnaast vindt de jury dat de Beernami-doos te veel promotiemateriaal bevat. In het kader van duurzaamheid zijn er ook andere opties (een fullcolour promotiefoldertje staat in contrast met de spaarzame bedrukte bruine doos).
Deze inzending wint omdat het symbool staat voor waar een verzendverpakking aan moet voldoen: de verpakking is snel en eenvoudig op te zetten, beschermt de inhoud goed en is goed hanteerbaar tijdens transport dankzij de verzonken handgrepen. Het innovatieve interieur met vakverdeling en de dubbele wand zorgen voor extra stevigheid. De schade aan de producten is in de praktijk sterk gereduceerd en nagenoeg nul, aldus het bierverzendbedrijf.
RUNNER-UP
SIOC Epilator Packaging – Philips
Een plasticvrije verzendverpakking waar nagenoeg geen lucht in zit. Het gebruik van duurzaam karton komt overeen met de boodschap ‘Less is more’. De verpakking straalt eenvoud en tegelijkertijd ook luxe uit en communiceert goed.
Het is de runner-up omdat deze Ship In Own Container-verpakking (SIOC packaging) een toonbeeld is van de nieuwe standaard voor verzendverpakkingen van elektronicaproducten. Een lean-verpakking waarmee Philips de slogan ‘Less is more’ helemaal waarmaakt. Met heel weinig bedrukking is op gerecycled board een luxe uitstraling gecreëerd met behoud van kwaliteit. Het smalle doosje past door de brievenbus en kan vrijwel altijd worden bezorgd. De verpakking communiceert duidelijk waar alles zit. Het Philips-logo is voldoende voor de nodige merkuitstraling. Een goed voorbeeld voor de sector!
NLPA 2024
Dat waren de winnaars van 2023! Grote dank aan onze sponsors voor deze succesvolle editie.
Meer zien van de NLPA en op de hoogte blijven van de volgende editie? Houd onze LinkedIn pagina in de gaten.
Meer artikelen
Gerelateerde artikelen
Fijne feestdagen en een circulair 2025!
De redactie van VerpakkingsManagement wenst je fijne feestdagen en een gezond en circulair 2025....
Robatech Groep benoemt Yves Ottiger als nieuwe CEO
Vanaf 1 januari 2025 neemt Yves Ottiger de rol van CEO van de Robatech Groep over. Hij volgt Martin...
Oproep tot extra premie op statiegeld
De inzameling van verpakkingen is niet alleen een belangrijk aandachtspunt voor de...
VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox