De revolutie van de verpakking
Het tweede deel, uitgegeven in dezelfde stijl (ringband, grijs papier) als het eerste, gaat over het experimenteren met nieuwe oplossingen, door Peltier de tweede periode genoemd. Bij iedere ontwikkeling geeft hij voorbeelden van bekende Franse en internationale merken. Het gaat hier steeds om oplossingen die de impact van verpakkingen moeten verlagen.
‘Het doel van dit nieuwe boek is om 101 verpakkingsoplossingen te analyseren die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld en op de markt gebracht, al dan niet om wettelijke vereisten na te leven of om het pad van de ecologische transitie te bewandelen, richting de "juiste verpakking".
Het is ook gebaseerd op bijdragen van actoren van de revolutie, de meest toegewijde fabrikanten die er geen moeite mee hebben om de grenzen te verleggen en risico's nemen zonder echter te veinzen eigenaar te zijn van de wonderoplossing die hen in staat zal stellen om de milieu-impact van hun verpakkingen te blijven verminderen’, aldus Peltier.
Producenten in actie
‘Nooit eerder hebben productmarketeers, in bijna elke sector, zoveel belang gehecht aan hun verpakking. Ze denken aan later, ze willen het verbeteren, ze denken na over een totale herziening of zelfs het weglaten.’
Dat de producenten in actie komen heeft volgens Peltier verschillende redenen. ‘De Europese en nationale wetgeving, die hen nu verplicht de 3 R's (Reduce, Re-use, Recycle) te respecteren is er een van.
Een andere belangrijke reden is de toenemende druk van consumenten, die hoge en soms tegenstrijdige eisen stellen. Dan is er nog een wildgroei aan initiatieven, non-profitorganisaties en start-ups die losse goederen willen ontwikkelen, doseren, hergebruiken, recyclen.
Weer een andere reden is de bereidheid van bepaalde retailers om met name de vermindering van plastic, tot een onderwerp van een campagne te maken als milieuargument. Ook bedrijven die beloften willen nakomen die ze in een roadmap voor MVO hebben gedaan, komen in actie. De meest visionaire onder hen zijn zich er van bewust dat het einde van een bepaald model is bereikt
Dagelijks nieuwe oplossingen
De verpakkingsrevolutie is volgens Peltier goed en wel aan de gang, met nieuwe oplossingen die elke dag op de markt komen. De COVID-crisis, de stijgende kosten van alle grondstoffen, tekorten daaraan en de oorlog in Oekraïne hebben het tempo van nieuwe verpakkingen versneld. ‘De meeste hiervan zijn in lijn met de belangrijkste trends die ik in 2020 heb gepresenteerd in het boek “The Packaging Revolution, First period”.’
We zijn volgens Peltier dan ook overgegaan naar een nieuwe fase van de verpakkingsrevolutie, die hij eenvoudig de ‘tweede periode’ noemt, de fase van experimenteren met nieuwe oplossingen. ‘Harde slogans en ‘groener dan groen’ communicatie zijn nog steeds wijd verspreid.
Milieuclaims op verpakkingen zijn een must geworden. Elke nieuwe voorgestelde oplossing zou beter zijn dan een andere, wat niet alleen voor consumenten, maar ook voor veel marketeers verwarring schept.’
Influencers maken volgens Peltier furore op sociale media. ‘Sommigen zeggen dat we niet ver genoeg gaan, dat het probleem onopgelost blijft, terwijl anderen zeggen dat het erger is of dat het voorheen beter was.
Maar als we een stap terug doen is het nu objectief gezien, gemakkelijker om de waarheid van wat werd geclaimd te achterhalen, door feitelijk te meten of er vooruitgang is of niet.’
En dat is wat hij met zijn boek doet. Rijk geïllustreerd, met de plussen en minnen van verpakkingen en commentaar van betrokkenen.