‘Geografische fit perfect’
Er is ook niet één partij in beeld geweest maar er is gekeken naar meerdere partijen. ‘Uiteindelijk kwam Stora Enso als overnemende partij uit de bus als de meest geschikte partij om de Jong Verpakking over te nemen’, zegt Smit. Een traject met adviserende partijen volgde om de overname af te ronden. De mededingingsautoriteiten en de ordernemingsraden moeten er nog wel goedkeuring aan verlenen. Stora Enso is een partij waarmee De Jong Verpakking nooit eerder contact had en een bedrijf dat in Nederland, België, Duitsland en Groot Brittannië nauwelijks is vertegenwoordigd. En dat zijn juist de markten waar De Jong sterk is. ‘De geografische fit is perfect’, zegt Smit ‘en ook de markten waarin we actief zijn, zijn complementair, wat ons voor Stora Enso tot een zeer interessante overnamepartner maakte.’
Groei
Veel zal er niet veranderen, zo is duidelijk afgesproken met Stora Enso. Het Finse bedrijf gelooft heilig In de duurzaamheidsaanpak en de groeiplannen van De Jong Verpakking. Men legde wel de eis op tafel dat zowel Ad Smit als oprichter Henk de Jong actief zouden blijven en de bestaande plannen zullen uitvoeren. De Finnen zien enorme groeimogelijkheden voor de golfkartonproducent uit De Lier.
Oprichter Henk de Jong
‘Dat betekent dus dat we op zoek moeten naar nieuwe medewerkers voor onze tweede fabriek in De Lier, zegt Smit, die weet dat dat in deze markt gemakkelijker is gezegd dan gedaan. ‘Toch denken we dat we door onze duurzame aanpak op het gebied van productie en medewerkers, mensen zullen vinden. Ze komen te werken in een moderne omgeving met focus op duurzaamheid en health & safety en waarbij de klant centraal staat. Want reken er op dat we onze uiterste best doen om onze bestaande cultuur vast te houden. Dat is de cultuur waarmee we groot geworden zijn.’
‘Business as usual’
Dat laatste zal bij veel overnames de intentie zijn maar is soms moeilijk uit te voeren. Stora Enso heeft echter uitgesproken zich niet met de dagelijkse gang van zaken te gaan bemoeien. ‘Het blijft hier gewoon business as usual’ zegt de directeur van De Jong Verpakking. ‘Uiteraard is het nieuw dat wij als bedrijf verantwoording zullen moeten afleggen over ons beleid, maar we voeren alles uit zoals gepland is voor de komende jaren. Dat is ook wat Stora Enso wil.’
Reacties van concurrenten heeft Smit nog niet gehoord, maar hij vermoedt dat er hier en daar mensen zeer verrast zullen zijn omdat er een nieuw krachtenbundeling is ontstaan die impact zal hebben. ‘Wij gaan in volle vaart vooruit want dat is wat ons heeft grootgemaakt; met een sterke marktfocus, hard werken en met veel lol een bedrijf opbouwen. Onze afnemers gaan dus niets merken van deze overname. Het is en blijft business as usual.’