Ad Smit, CEO De Jong Verpakking: ‘Wij gaan in volle vaart vooruit’

De mailbox en de WhatsApp berichtenlijst van eigenaar Henk de Jong en CEO Ad Smit van De Jong Verpakking Groep liepen vol op donderdag 8 september. De telefoon stond roodgloeiend. De overname van de Jong Verpakking voor 1 miljard euro door Stora Enso had grote impact. De reactie vanuit De Lier is vooral nuchter.

Hier en daar hoorde je in de markt al de vraag: hoelang blijft De Jong Verpakking nog zelfstandig? Niet dat er al inside information rondging, maar kenners van de markt zagen wel dat De Jong Verpakking een zeer interessante partij zou zijn voor een aantal multinationals in de kartonsector. De overname die vandaag bekend werd gemaakt, krijgt dan ook veel aandacht in de pers.

Maar bij De Jong Verpakking in De Lier zijn en blijven ze vooral bezig met de uitvoering van de al eerder gemaakte plannen. Er is een state of the art productielocatie in aanbouw, die op het gebied van duurzame productie van golfkarton een benchmark zal zijn. ‘Er was al een tienjarenplan met een uitgebreid investeringsprogramma’, zegt directeur Ad Smit. ‘We hebben vorig jaar papierfabriek De Hoop overgenomen, we bouwen een nieuwe productielocatie hier in De Lier en in Groot Brittannië en we hebben ook net een overname gedaan in Duitsland. We hadden dus zeker niet de intentie om te verkopen, maar we zijn benaderd. We hebben in eerste instantie afwijzend gereageerd en ook in tweede instantie maar we zijn wel gesprekken aangegaan op een gegeven moment. Uiteindelijk is dan toch deze overname daaruit voortgekomen.’

DeJong_MT_2021_web-25pr-13

Ad Smit, CEO van De Jong Verpakking

‘Reken er op dat we onze uiterste best doen om onze bestaande cultuur vast te houden. Dat is de cultuur waarmee we groot geworden zijn.’

‘Geografische fit perfect’

Er is ook niet één partij in beeld geweest maar er is gekeken naar meerdere partijen. ‘Uiteindelijk kwam Stora Enso als overnemende partij uit de bus als de meest geschikte partij om de Jong Verpakking over te nemen’, zegt Smit. Een traject met adviserende partijen volgde om de overname af te ronden. De mededingingsautoriteiten en de ordernemingsraden moeten er nog wel goedkeuring aan verlenen. Stora Enso is een partij waarmee De Jong Verpakking nooit eerder contact had en een bedrijf dat in Nederland, België, Duitsland en Groot Brittannië nauwelijks is vertegenwoordigd. En dat zijn juist de markten waar De Jong sterk is. ‘De geografische fit is perfect’, zegt Smit ‘en ook de markten waarin we actief zijn, zijn complementair, wat ons voor Stora Enso tot een zeer interessante overnamepartner maakte.’

Groei

Veel zal er niet veranderen, zo is duidelijk afgesproken met Stora Enso. Het Finse bedrijf gelooft heilig In de duurzaamheidsaanpak en de groeiplannen van De Jong Verpakking. Men legde wel de eis op tafel dat zowel Ad Smit als oprichter Henk de Jong actief zouden blijven en de bestaande plannen zullen uitvoeren. De Finnen zien enorme groeimogelijkheden voor de golfkartonproducent uit De Lier.

Henk de Jong

Oprichter Henk de Jong

‘Dat betekent dus dat we op zoek moeten naar nieuwe medewerkers voor onze tweede fabriek in De Lier, zegt Smit, die weet dat dat in deze markt gemakkelijker is gezegd dan gedaan. ‘Toch denken we dat we door onze duurzame aanpak op het gebied van productie en medewerkers, mensen zullen vinden. Ze komen te werken in een moderne omgeving met focus op duurzaamheid en health & safety en waarbij de klant centraal staat. Want reken er op dat we onze uiterste best doen om onze bestaande cultuur vast te houden. Dat is de cultuur waarmee we groot geworden zijn.’

‘Business as usual’

Dat laatste zal bij veel overnames de intentie zijn maar is soms moeilijk uit te voeren. Stora Enso heeft echter uitgesproken zich niet met de dagelijkse gang van zaken te gaan bemoeien. ‘Het blijft hier gewoon business as usual’ zegt de directeur van De Jong Verpakking. ‘Uiteraard is het nieuw dat wij als bedrijf verantwoording zullen moeten afleggen over ons beleid, maar we voeren alles uit zoals gepland is voor de komende jaren. Dat is ook wat Stora Enso wil.’

Reacties van concurrenten heeft Smit nog niet gehoord, maar hij vermoedt dat er hier en daar mensen zeer verrast zullen zijn omdat er een nieuw krachtenbundeling is ontstaan die impact zal hebben. ‘Wij gaan in volle vaart vooruit want dat is wat ons heeft grootgemaakt; met een sterke marktfocus, hard werken en met veel lol een bedrijf opbouwen. Onze afnemers gaan dus niets merken van deze overname. Het is en blijft business as usual.’

Meer artikelen

recent new image
Ferrum Packaging en KHS...

Ferrum Packaging en KHS, beiden actief...

Lees meer
recent new image
Ranpak introduceert...

Ranpak, een bedrijf dat zich profileert...

Lees meer
recent new image
DS Smith investeert 10...

Verpakkingsproducent DS Smith heeft 10...

Lees meer
recent new image
ISPM 15: Een cruciale...

Het naleven van internationale...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox