Deze samenwerking maakt deel uit van het Great Lakes Plastic Cleanup-initiatief, het grootste project van zijn soort in Noord-Amerika. Momenteel zijn er meer dan 150 locaties actief, verspreid over de Grote Meren, de St. Lawrence-rivier en het Simcoemeer.
Drone gesponsord door Coca-Cola
De PixieDrone, gesponsord door Coca-Cola, kan ongeveer 160 liter afval verzamelen tijdens een laadcyclus van zes uur. Het apparaat richt zich op verschillende soorten drijvend afval, waaronder plastic, glas, metaal en papier. De verzamelde gegevens worden geanalyseerd om inzicht te krijgen in de plastic vervuilingsprofielen van de regio.
Christopher Hilkene, CEO van Pollution Probe, benadrukt het belang van samenwerking met het bedrijfsleven: 'De toevoeging van de PixieDrone aan ons netwerk van opvangtechnologieën stelt ons in staat om meer locaties en gemeenschappen te bereiken en aanzienlijk meer plastic uit het milieu te verwijderen.'
Tot nu toe heeft het Great Lakes Plastic Cleanup-initiatief naar schatting 12,2 miljard liter water gefilterd en bijna 200.000 stuks drijvend afval verwijderd. Het merendeel van het verwijderde plastic bestaat uit microplastics, waaronder kleine plastic fragmenten, schuimdeeltjes en voorgeproduceerde plastic korrels.
Ook lokaal actie
Naast de ondersteuning van dit schoonmaakproject, steunt Coca-Cola ook het programma 'Turning the Tides: Emerging Leaders Against Plastic Pollution' van Pollution Probe. Dit programma is gericht op het motiveren van jongvolwassenen om actie te ondernemen tegen plasticvervuiling in hun lokale gemeenschappen.
Voor bedrijven in de verpakkings- en drankenindustrie onderstreept dit initiatief het groeiende belang van duurzaamheid en milieubeheer. Het laat zien hoe technologische innovatie kan worden ingezet om milieuproblemen aan te pakken en hoe partnerschappen tussen bedrijven en non-profitorganisaties kunnen bijdragen aan effectieve oplossingen voor afvalbeheer en waterkwaliteit.