De coronapandemie heeft een boost gegeven aan de online verkoop van producten. Rond de feestdagen is dit helemaal het geval. Webshops roepen daarom op om tijdig de cadeaus te bestellen. Producenten en leveranciers schakelen in deze drukke periode vaak co-packers in. Zij ondersteunen bedrijven in drukke tijden bij het verpakken en verzenden van producten.
‘Het voordeel van een co-packers is dat zij snel en flexibel inzetbaar zijn’, meent Ton Knipscheer, bestuurslid van de European Co-Packers Association (ECPA). ‘Met name in de pieken door seizoendrukte en tijdens de feestdagen bieden co-packers een end-to-end service die goed van pas kan komen.’
Online koopgedrag
De coronapandemie heeft het online koopgedrag van de consument sterk veranderd. Hierdoor zijn veel, vaak kleinere merken rechtstreeks gaan leveren aan de consument. Dat vereist aanpassingen in de supply chain en resulteert meestal in investeringen in de infrastructuur van de fabrikant of leverancier. ‘Co-packers kunnen hierbij helpen’, meent Knipscheer. ‘Zij zijn gespecialiseerd in het samenstellen, verpakken en verzenden van consumptiegoederen. Leden van ECPA leveren hiervoor complete end-to-end service aan. Zij bieden hulp voor merkeigenaren, fabrikanten en retailers die het verpakken willen uitbesteden.’
Supermarkten
‘Het thuis bezorgen neemt een enorme vlucht. Dat geeft een verschuiving in alle toeleverketens’, meent vertelt Carlo Jochems van Nomi Co-Packing. ‘Daar waar de consument in de winkel het “orderpicken” van zijn boodschappen zelf verzorgt, moet dit voor thuisbezorging binnen de logistieke keten gebeuren. Aanbieders als Hello Fresh en Picnic hebben te maken met volumestijgingen van meer dan 50%. Co-packing biedt oplossingen om dergelijke volumestijgingen op relatief korte termijn mogelijk te maken.’
‘Vanuit Etten-Leur spelen we in op de toegenomen vraag naar maaltijdcomponenten. Daarbij kun je denken aan pasta of rijst in verpakte hoeveelheden die zijn afgestemd op de gezinssamenstelling. Met NA-NOMI, een joint venture tussen NOMI en Nabuurs, zien we de behoefte aan fulfilmentactiviteiten sterk groeien. Postorderconcepten voor voedingsmiddelen lopen achter bij non-food maar door corona zijn de ontwikkelingen hierin ook in een tempoversnelling gekomen.’
Vooraf verpakken
‘Door vooraf te verpakken voor retail of etail bespaar je een hoop tijd en geld’, meent Mark van der Burgt van Vetipak. ‘Dus niet eerst producten omverpakken en via het warehouse naar de retailer versturen, maar eerst de keuze maken voor welk kanaal het product bestemd is. Wij kunnen beide kanalen voorzien. Als er heel veel vraag is, kan je kiezen voor cross docking. Binnenkomende producten worden direct verwerkten verzonden naar de volgende schakel in de supply-chain.’
Tijdens de eerste coronagolf had Vetipak te maken met een omzetdip, maar tijdens de tweede golf is die dip omgezet in een plus waardoor de co-packer het jaar positief afsluit. ‘Wij hebben veel bedrijven uit de nood geholpen’, vertelt Van der Burgt. ‘Sociale werkplaatsen gingen dicht waardoor wij veel werk er bij kregen. Wij zijn bijvoorbeeld ook ingezet voor het omverpakken van hulpmiddelen uit China. Voor dat soort pieken heeft ons bedrijf de capaciteit, de machines en wij werken volgens de vereiste veiligheidsnormen. Ons schaalvoordeel en de no-nonsense mentaliteit heeft ons door de crisis geleid. We zien 2021 met vertrouwen tegemoet.’