Sinds een jaar werkt Bob Kemper voor NOMOQ. Met zijn ervaring in de wereld van design en print, maar ook bij een brouwerij, begeeft hij zich op bekend terrein. En hoewel 50% van de klanten bierbrouwers zijn, zijn de mogelijkheden veel breder. ‘We hebben zelfs een klant die verpakte pralines in blik afvult. In verschillende markten wordt er wijn in onze blikken afgevuld.’
Goed te recyclen
In feite zijn de in CMYK-inkjet bedrukte blikken die NOMOQ maakt geschikt voor ieder merk dat een product in blik wil afvullen. In het kader van de Packaging & Packaging Waste Regulation (PPWR) die sterk inzet op recycleerbaarheid, is de directe bedrukking een sterke troef. Labels en sleeves zijn niet nodig om een zeer attractief blik te krijgen in relatief kleine oplagen. Relatief, want naast orders van tientallen en honderden, behoort honderdduizenden ook tot de mogelijkheden. Uiteraard kunnen traditionele blikfabrikanten ook direct bedrukte blikken leveren, maar dat vereist flinke ordergroottes. ‘Ook voor grote merken is onze technologie interessant’, zegt Kemper. ‘Als ze voor evenementen, zoals bijvoorbeeld festivals, concerten of sporttoernooien speciale blikontwerpen willen, bieden wij die mogelijkheid.’
Een digitale kleurenprinter in de Duitse vestiging van NOMOQ.
Eyecatchers
Wie de voorbeelden van NOMOQ ziet, weet dat de inkjettechnologie geen beperkingen biedt. De kwaliteit is hoog. Het feit dat een blik van NOMOQ kort na de oprichting al Can of the Year werd, spreekt boekdelen. De twee Hinterkopf printers bedrukken de door Ardagh (sinds 2023 partner van NOMOQ) geleverde aluminium blikken met buitencoating in inkjet en brengen desgewenst een basiscoating aan, bijvoorbeeld wit en na het bedrukken eventueel ook gloss. Bij bedrukken zonder basisdekkleur, ontstaan mooi metallic effecten. Voor marketeers is het gegeven van een recycleerbare verpakking en geen minimumoplage een bron van onbeperkte mogelijkheden, of ze nu voor grote of kleine merken werken. Voor startups en kleine bedrijven is de mogelijkheid snel kleine hoeveelheden te kunnen bestellen via een digitaal ordersysteem (inclusief het zelf uploaden van beeldmateriaal) een groot voordeel, zeker ook omdat ze kunnen afvullen in een monoverpakking.
Bier
‘In Nederland komt de helft van onze omzet op dit moment uit de bierwereld’, zegt Kemper. Op het onlangs gehouden CRAFT-congres kregen alle bezoekers een gelegenheidsbier mee in een door NOMOQ bedrukt blik en daarmee werd deze doelgroep nog eens overtuigd van de hoge kwaliteit die haalbaar is. ‘Er worden in de bierwereld veel limited editions uitgebracht en dan is het mooi als je als brouwer kleine hoeveelheden blikken kan bestellen.’
Snelle groei
NOMOQ is opgericht in Zwitserland en de productie vindt plaats in Duitsland. Inmiddels is in Groot-Brittannië een tweede productievestiging geopend. In andere landen, zijn, net als in de Benelux, verkoopkantoren. In Scandinavië zijn twee bekende biermerken, Omnipollo en Lervig, al helemaal op blikken van NOMO overgestapt. Van het moment van bestellen tot afleveren duurt hooguit 5 weken. Binnen 5 dagen heeft de klant een sample voor akkoord. Daarna is de leadtime drie weken en dan nog maximaal een week voor het afleveren.