Loop: een re-use concept voor alle merken

Een coalitie van grote brand owners start samen met het Amerikaanse recyclingbedrijf TerraCycle het circulaire, online platform Loop. Met de inzet van herbruikbare verpakkingen en een speciale bezorg- en retourtas wil het platform verpakkingsafval terugdringen.

Unilever, Nestlé, Procter & Gamble, Mars, Coca-Cola, Mondelēz, Danone en Jacobs Douwe Egberts: het is een greep uit de deelnemers die aanhaken bij Loop, een nieuw initiatief van TerraCycle. En ook de retailers Carrefour en Tesco sluiten zicht aan middels pilots die eind dit jaar gaan lopen.
Het nieuws werd eind januari wereldkundig gemaakt op de jaarvergadering van het World Economic Forum, een jaarlijkse bijeenkomst van de CEO's van de grootste bedrijven ter wereld en politici. Loop is bedoeld om de wereldwijde afhankelijkheid van eenmalige verpakkingen terug te dringen en daarvoor in de plaats een handige en verbeterde circulaire, milieuvriendelijke oplossing te bieden voor de consument. In de lente starten pilots in Frankrijk en de VS.
‘Loop stelt consumenten in staat verantwoord producten te consumeren in aangepaste, merkspecifieke duurzame verpakkingen die worden verzameld, schoongemaakt, opnieuw gevuld en hergebruikt. De overgebleven inhoud, indien nuttig, wordt gerecycled of hergebruikt’, aldus Tom Szaky, CEO van TerraCycle. ‘We beginnen met 1.000 uiteenlopende producten, zoals shampoo, ijs, sinaasappelsap, ontbijtgranen, scheermesjes, luiers en vrouwelijke verzorging. Van daaruit zijn we van plan het fors op te schalen en nog veel meer producten toe te voegen. Tot een ecosysteem waarin de consument alle lege verpakkingen terugstuurt.’

100 Verpakkingen
Unilever zal gaan experimenteren met herbruikbare Loop-verpakkingen van aluminium en glas voor haar merken REN Clean Skincare, Hellmann’s, Love Beauty and Planet en Seventh Generation. Daarnaast zal Unilever een hoogwaardige, navulbare deodorantstick, genaamd Minim, gaan testen voor haar deodorantmerken Dove, Rexona en Axe. ‘Het compacte ontwerp, dat gemaakt is van roestvrijstaal, is zo ontworpen dat het product zeker 100 keer nagevuld kan worden’, aldus Unilever. ‘Dit betekent dat de verwachte economische levensduur van iedere verpakking ongeveer acht jaar zal zijn. Hierdoor worden er dus mogelijk wel 100 verpakkingen minder weggegooid.’
Verder komt Unilever met een navulbare verpakking van het mondverzorgingsmerk Signal, dat tandpastatabletten bevat. Met deze zogenoemde Tooth Tabs hoeven consumenten minder water te gebruiken als ze hun tanden poetsen. ‘Gewoon kauwen, poetsen en spoelen.’
‘We willen een einde maken aan de huidige take-make-dispose-cultuur en richten ons daarom op het ontwerpen van herbruikbare producten’, zegt Alan Jope, CEO Unilever. ‘We zijn er trots op een partner van Loop te zijn, dat ervoor zal zorgen dat onze merken zullen worden verpakt in verpakkingen die echt circulair ontworpen zijn.’

Isolerende ijsbeker
Het merk Häagen-Dazs, een merk van Nestlé, debuteert in Loop met een herbruikbare roestvrijstalen dubbelwandige ijscontainer, ontworpen door de wereldwijde onderzoeks- en ontwikkelingsgroep van Nestlé in Bakersfield, Californië. Het ontwerp en het transport houden het ijs vers en koud vanaf het moment dat de bekers worden gevuld totdat ze bij de consument thuis worden bezorgd. De verpakking zorgt er ook voor dat het ijs bij het openen sneller smelt aan de bovenkant dan aan de onderkant van de container. Volgens Häagen-Dazs zal dit de consument in staat stellen te genieten van het ijs zonder te smelten.
‘Loop biedt een broodnodig innovatieplatform en daagt bedrijven uit om onze waardeketens opnieuw te bekijken en herbruikbare productverpakkingen te integreren om afval te verminderen’, zegt Laurent Freixe, Nestlé CEO van Zone Americas.
Häagen-Dazs start dit voorjaar een pilot in New York.

Vijf cycli
Brand owners zullen de komende lancering nauwlettend volgen. ‘Het belangrijkste ijkpunt is de mate van herhaling’, zegt David Blanchard, Unilever’s R&D directeur. ‘Doen de consumenten herhalingsaankopen? Meestal mikken we op een herhalingspercentage van vijftig procent.’
‘Daarnaast zijn er milieutechnische eisen’, zegt Virginie Helias, vice president duurzaamheid Procter & Gamble. ‘Er zijn vijf cycli nodig om vanuit milieuoogpunt beter te zijn, maar we hopen op meer. Dat is dan ook waarop we testen.’

www.loopstore.com

 

Experts over Loop

Omloopsnelheid
‘Er is een hoge omloopsnelheid nodig om retoursystemen rendabel te maken’, meent Roland ten Klooster, professor Packaging Design and Management U Twente. ‘De Bruine Nederlandse Retour fles is een voorbeeld hiervan, dat werkt heel goed. Bij koffiemelk is dat ook geprobeerd, maar dat werkte niet. De consument heeft vaak één flesje in het keukenkastje staan en doet daar minstens één week mee. Hierdoor moet de koffiemelkproducent zo’n drie tot vier maal meer verpakkingen in omloop brengen dan een bierproducent.’

Trip rate
‘LCA-technisch gezien is de haalbaarheid van hervulbare verpakkingen afhankelijk van de trip rate’, zegt Tom Ligthart, LCA-expert TNO. ‘Deze moet voorbij een bepaald omslagpunt liggen om het milieutechnisch interessant te maken. Verder is het de vraag hoe de consument omgaat met dit concept. Biedt die het iedere keer weer aan voor de retourzending of verdwijnt de verpakking alsnog bij het afval.’
‘Belangrijke factoren voor een LCA-vergelijking tussen de oude en nieuwe verpakkingen zijn de gebruikte verpakkingsmaterialen. Die moet je van wieg tot graf naast elkaar leggen. Tot slot heb je te maken met slijtage. Door het gebruik kan de glans van de roestvrij stalen ijsbeker bijvoorbeeld, afnemen. De trip rate van 100 zou dan lager kunnen worden doordat het esthetisch niet meer op orde is.’

Past in tijdgeest
‘Een mooi, baanbrekend initiatief’, meent Siem Haffmans, van Partners for Innovation en auteur van het boek Products that flow. ‘Een re-use concept met zo veel bekende brand owners opzetten is niet eerder gebeurd. Misschien is het economisch wel niet haalbaar. De logistieke kosten zijn hoog. De verpakkingen moeten terug, worden uitgezocht en weer schoongemaakt. De kostprijs van één ijsbeker komt misschien wel drie keer hoger te liggen.
In het oude lineaire systeem zou dit niet werken, maar in een circulair systeem misschien wel. Het past in de huidige tijdgeest. Ik ben wel benieuwd hoe hun businessmodel er uit ziet. Ze zullen een trouwe klantenkring moeten opbouwen die wekelijks producten bestelt, want er is voldoende doorloop nodig. Je kan dat stimuleren met bijvoorbeeld loyalty programma’s. En voor de brand owners is het natuurlijk heel interessant om te weten wie hun producten gebruiken. Misschien brengt het voor hun geen geld op, maar de marketingwaarde is nu al enorm, gezien de aandacht die het krijgt in de media.’

 

Loop in het kort:

• Shop: consumenten bestellen via www.loopstore.com of de websites van de Loop-partners hun vertrouwde merken in verpakkingen met statiegeld.
• Ontvangen: consumenten ontvangen hun duurzame producten in de speciale verzendtas van Loop, waardoor geen eenmalige kartonnen verzenddoos nodig is.
• Gebruik: consumenten gebruiken het product zonder het idee dat ze daarna de verpakking weggooien.
• Loop haalt op: de verpakking hoeft niet te worden schoongemaakt en weggegooid. Lege verpakkingen gaan in de verzendtas en Loop haalt ze thuis op.
• Schoon maken: Loop maakt de verpakkingen schoon voor hergebruik.
• Navullen of recyclen: schoongemaakte verpakkingen worden hervuld en geretourneerd in de retourtas aan de consument. Niet herbruikbare producten worden gerecycled.

Loop start in eerste instantie als een e-commerce platform. Uiteindelijk zal Loop uitbreiden naar fysieke retailers. Carrefour en Tesco hebben zich al aangemeld en verwachten later dit jaar Loop-producten in hun winkels te introduceren. In de winkelvariant kunnen consumenten lege verpakkingen terugbrengen in een QR-container die wordt geleverd door Loop.