Jan Boekestein: ‘Het ZZP’en moet je echt willen’

In de rubriek ZZPack’er vertellen mensen uit de verpakkingsbranche over hun beweegredenen om zzp’er te worden en hoe ze dat ervaren. Aflevering 9: Jan Boekestein (60 ), sinds 1999 werkzaam als zelfstandig HRM-manager voor onder andere diverse verpakkingsbedrijven.

‘Alleen als je overtuigd bent dat je wilt ondernemen, kun je als zelfstandige aan de slag. In veel gevallen ga je eerst aan de slag als zzp’er. Doe het niet uit noodzaak, dat is meestal een garantie voor falen. Je moet echt supergemotiveerd zijn, anders moet je er niet aan beginnen. Ga dan solliciteren om toch weer in loondienst te werken. Heb je geen alternatief, laat je dan goed begeleiden om als zzp’er aan de slag te gaan.’
Jan Boekestein, Human Resource Manager uit Zundert, spreekt uit ervaring. Hij werkt inmiddels achttien jaar als zzp’er en was daarvoor twintig jaar in loondienst bij onder andere Flora Holland, Tevopharm en Smurfit Kappa. ‘Na verloop van tijd beviel het werken onder een vaste baas steeds minder goed. Dat had misschien meer met mezelf te maken’, grapt hij. ‘Vaak begon het na twee, drie jaar te wringen. Bij Smurfit Kappa heb ik het langer volgehouden, want daar wisselden de bazen sneller van functie.’
In 1999, rond zijn veertigste, vond Boekestein het genoeg en startte hij een eigen bedrijf, Intervicis, waarbij zijn werkzaamheden verder gaan dan het gebruikelijke HRM-werk. Coaching, training en sinds kort werving & selectie behoren tot het dienstenpakket. Daarnaast wordt hij regelmatig ingezet als interim-manager bij complexe organisatieveranderingen.

Ondernemer
‘Ik geloof niet in focussen op één specialiteit. Ik hou van innovatie en nieuwe dingen ondernemen. Naast het HRM-werk ben ik een paar jaar geleden - samen met een compagnon – onder de naam Dutchtrain gestart met het organiseren en geven van een breed pakket bedrijfsopleidingen. En sinds kort ben ik partner in Christa & Boekestein, een bureau voor executive search.’
Een goed voorbeeld van creatief ondernemerschap is Met de Benen op Tafel, een tweedaagse bijeenkomst op locatie waarbij directeuren, ondernemers, bestuurders en managers even los van de waan van alledag met elkaar in gesprek gaan. ‘Het is tien jaar geleden ontstaan vanuit een vraag van een klant en inmiddels zo succesvol dat je kunt spreken van een soort instituut dat jaarlijks terugkomt.’

Koffie
Bedrijven die tijdelijk een HRM’er inhuren, staan volgens Boekestein open voor een brede benadering en vernieuwing. ‘Ze luisteren naar kritische geluiden vanuit bedrijven en organisaties, die vaak al in een veranderingsproces zitten. De opdrachten die ik krijg, variëren van het aanpassen van arbeidsvoorwaarden tot het leiden van ingewikkelde reorganisaties. Het is heel afwisselend.’
Meestal werkt Boekestein aan meerdere projecten tegelijk. Kleine en grote klussen lopen door elkaar. ‘Het mooie van zzp’en is dat je nooit zo lang blijft dat je onderdeel wordt van het koffieautomatencircuit.’ 
Over koffie gesproken. Boekestein kweekt in tijden van minder opdrachten een behoorlijke cafeïneverslaving. ‘Ik bel mijn bestaande klanten vaak op om een kop koffie met elkaar te drinken. Netwerken is en blijft belangrijk. Daarbij is de ouderwetse kaartenbak vervangen door LinkedIn.’

Brede interesse
Een periode van minder opdrachten schept ruimte om nieuwe initiatieven te ontwikkelen, meent Boekestein. Denk daarbij aan opleidingen, coaching en andere vormen van personele dienstverlening. Toch ligt de basis van zijn werk bij personeelsbeleid. ‘Het leuke van HRM-werk is dat je overal bij betrokken bent, want bij elke verandering binnen het bedrijf heb je te maken met mensen. Investeert een bedrijf bijvoorbeeld in nieuwe machines, dan moet het mensen opleiden of het personeelsbestand moet worden ingekrompen. Er is altijd een menselijke component aanwezig. Het vak vereist ook dat je breed bent geïnteresseerd. Natuurlijk moet je op de hoogte zijn van wet- en regelgeving rondom arbeidscontracten, maar je moet ook weten wat er speelt op verkoop, marketing en productie. Je moet bijvoorbeeld snappen waaruit golfkarton bestaat, zonder helemaal de diepte in te gaan. Ik werk daarom bij voorkeur bij bedrijven die iets tastbaars produceren. Nadeel is soms dat bedrijven HRM zien als een bijzaak, waardoor het een ondergeschoven kindje is.’

Meer concurrentie
Boekestein ziet als nadeel van de verdergaande flexibilisering van de arbeidsmarkt dat er steeds meer zzp’ers bij komen. ‘Het aanbod stijgt en de tarieven dalen. Vooral binnen de kleine HRM-opdrachten, zoals een arbeidscontract opstellen, is veel concurrentie. Voor de grote, complexe reorganisaties is minder concurrentie en blijven de tarieven op peil. Voor mij is er voldoende werk, alleen voor startende zzp’ers wordt de spoeling dun. Zij zullen zich moeten afvragen: Wil ik dit echt doen?’

www.intervicis.nl