Hassink Drukkers turnt in korte tijd om tot verpakkingsdrukker

De markt voor commercieel drukwerk is al jaren krimpende. Hassink Drukkers in Haaksbergen besloot daarom drie jaar terug de verpakkingsmarkt op te gaan en heeft fors geïnvesteerd in vlakstans- en vouwplakmachines. Een succesvolle overstap. Het orderpakket is inmiddels voor de helft gevuld met verpakkingsopdrachten.

‘Als we zo waren doorgegaan, hadden we op den duur geen bestaansrecht meer gehad’, zegt financieel directeur Loes Hassink. In 2011 nam zij samen met broer Tom het bedrijf over van vader Willem Jan Hassink. Hiermee kwam de vierde generatie aan het roer van een drukkerij die in 1902 is opgericht. Decennialang ging het goed in de grafische branche, totdat de opkomst van internet roet in het eten gooide. Dalende oplages, verregaande digitalisering en de opkomst van goedkope internet drukkers maken dat de marges van regulier (commercieel) drukwerk fors onder druk staan.
Voor een bestaande klant, een diergeneesmiddelenproducent, verzorgde Hassink al jaren de blisterkaarten, dus enige affiniteit met de verpakkingsmarkt was er al. Toen in 2011 een bevriende relatie wist te melden dat een foodproducent uit de regio niet tevreden was over zijn huidige drukker en vroeg of Hassink Drukkers misschien een grote partij kartonnen sleeves kon drukken, was dit de opmaat naar meer verpakkingen. ‘Het was de aanzet om over te stappen naar de verpakkingsmarkt’, vertelt operationeel directeur Tom Hassink. ‘Wij kregen de opdracht en de klant was zeer tevreden.’
De volgende grote verpakkingsklant was een grote groentesnijder die een groot orderpakket neerlegde bij Hassink, waarop de drukker besloot te investeren in een vouwplakmachine.

Chinese machines
Eind 2012 gaat Willem Jan Hassink samen met een verpakkingsexpert naar China om zich te oriënteren op machines voor karton- en papierverwerking. De heren zijn aangenaam verrast, de kwaliteit is boven verwachting. De keuze valt op een vouwplakmachine voor het maken van sleeves en langsnaad- en autolock-doosjes uit vouwkarton. Juni 2013 staat de machine in Haaksbergen en is binnen no time gevuld met orders. De bestelling van de tweede vouwplakmachine volgt begin 2016 en op Drupa schaft Hassink een grote vlakstansmachine (76x106 cm) inclusief uitbreekinrichting aan. Deze stansmachine werd onlangs opgeleverd en heeft een hogere capaciteit, die grotere opdrachten nog kostenefficiënter kan verwerken.
Voor het bedrukken van de verpakkingen heeft Hassink Drukkers twee Heidelberg offsetpersen staan; een vijfkleuren CD 74-5 + lak en een vierkleurenpers met keertrommel, de Heidelberg SM 74-4.

Groeiende omzet
Het orderpakket bestond in 2015 voor 28% uit verpakkingsopdrachten, voornamelijk sleeves en langsnaaddoosjes. In september dit jaar was dat al opgelopen naar 45% en de verwachting is dat 2016 afsluit boven de 50% verpakkingsdruk. ‘Ons doel is 100% verpakkingsdrukwerk’, zegt Tom. ‘Alleen is dat niet reëel, want je houdt altijd wel wat regulier drukwerk over, zoals het drukken van bijsluiters.‘
Voor de medewerkers is de omslag even wennen. De Heidelberg-drukpersen stonden afgelopen zomer soms stil, terwijl de verpakkingsmachines stonden te draaien. ‘Ze kregen het gevoel dat het niet goed ging met het bedrijf, maar niets is minder waar’, zegt Loes Hassink. ‘De hoge bezetting van de vouwplakmachines en stansmachines is juist een goed teken. Bij een commerciële drukkerij is een goede dekkingsgraad van de drukpersen essentieel voor een gezonde bedrijfsvoering. Bij een verpakkingsdrukkerij zijn de drukpersen ondergeschikt aan de afwerkingsapparatuur.’

Verbouwing
De oldtimer van Willem Jan Hassink in het magazijn, een prachtige zwarte Jaguar XK 150 uit 1960, moest afgelopen jaar wijken voor de verbouwing van de drukkerij. Complete muren werden verwijderd en de vouwplakmachines kregen een andere plaats. Alles stond in het teken om de logistiek binnen de drukkerij te verbeteren en bovenal meer ruimte te creëren voor de grote stapels karton en het groeiend aantal stansmessen. ‘Het is misschien één van de weinige nadelen van de ommezwaai naar verpakkingsdrukwerk’, zegt Loes. ‘Er is meer ruimte nodig om het volumineuze verpakkingsdrukwerk te bergen. Een ander groot verschil is dat het acquireren van nieuwe klanten meer tijd vergt. Klanten zijn daarentegen wel loyaler en het draait meer om lange termijnrelaties, omdat ze gebaat zijn bij een betrouwbare leverancier.’
‘De prijs is natuurlijk belangrijk, maar leverbetrouwbaarheid, -snelheid, kwaliteit en flexibiliteit wegen net zo zwaar mee’, vult Tom Hassink aan. ‘Door onze ervaring met commercieel drukwerk zijn wij gewend om snel te leveren en mee te denken. Tien werkdagen is de norm en als het moet, leveren we binnen één dag. Dit kan mede omdat we nu alle apparatuur zelf in huis hebben.’

www.hassink.nl