Esther Verhaegh-Harsono: ‘Volg je hart’

In de rubriek ZZPack’er vertellen mensen uit de verpakkingsbranche over hun beweegredenen om zzp’er te worden en hoe ze dat ervaren. Aflevering 12: Esther Verhaegh-Harsono (48 jr), een verpakkingsontwikkelaar met gevoel voor commercie.

Eind vorig jaar richtte ze haar eigen bedrijf op: SHAPES - Packaging, een verpakkingsadviesbureau in de breedste zin van het woord. Na zo’n twaalf jaar bij verschillende bedrijven te hebben gewerkt als interim verpakkingsontwikkelaar, wilde Esther Verhaegh-Harsono zich breder profileren en naast haar interimklussen tijd hebben voor dingen die ze leuk vindt, zoals strategische consultancy, ontwerpbegeleiding en vooral onafhankelijk advies. ‘Als je bijvoorbeeld een papierleverancier vertegenwoordigt, en je kunt een beter alternatief aanbieden in kunststof, dan is dat jammer. Ik had de wens om onafhankelijk te zijn en mijn kennis toe te passen naar de behoefte van de klant.’

Van vast naar interim
Esther Verhaegh-Harsono werkt al sinds 2005 op interimbasis voor diverse klanten. Daarvoor werkte ze onder andere bij Unilever, ANL Plastics, Vogel’s Products en Mars, maar met de komst van haar tweede kind was het lastig om parttime op hoog niveau te blijven werken. Via recruitmentbureaus pakte ze diverse interimklussen aan, bijvoorbeeld bij Philips, Legrand, Duni en Leen Bakker. Dat beviel goed. ‘Het voordeel is dat je iedere keer weer een andere uitdaging hebt en niet in een dagelijkse sleur terecht komt. Daardoor heb je ook een frisse blik als je bij een nieuwe opdrachtgever binnenstapt. Regelmatig hoor ik klanten zeggen dat ze het “zo niet hadden bekeken”. Dat geeft voor mij veel voldoening.’

Nyenrode
In het begin van haar carrière liep Esther regelmatig tegen grenzen aan die ze niet had verwacht. ‘Had je bijvoorbeeld een mooie verpakking ontwikkeld, geheel volgens de wensen van marketing, begon inkoop moeilijk te doen. Om meer begrip hiervoor te krijgen en het beslissingsproces binnen bedrijven te begrijpen, besloot ik een opleiding bij Nyenrode te volgen. Het gaf mij veel inzicht. Je leert meedenken met andere afdelingen. Wat je vaak ziet, is dat productie, inkoop, logistiek en marketing denken vanuit hun eigen afdeling, terwijl verpakken met alle afdelingen raakvlakken heeft. Daarbij is het vaak schipperen met budgetten. Bij Leen Bakker bijvoorbeeld, kreeg ik de opdracht van marketing om een verpakkingslijn van een duidelijke huisstijl te voorzien. Alleen was er niet veel budget en inkoop stelde strikte eisen aan de inkoopprijs. Je moet daar creatief mee omgaan. De tapijttegels bijvoorbeeld, waren verpakt in witte dozen. Een bedrukking zou de inkoopprijs verhogen. Door te kiezen voor een goedkopere, bruine binnenkant, kwam er geld vrij om de buitenkant van de dozen te bedrukken.’

Indonesië
“A wish coming true!”, staat er op haar blog-pagina op de site SHAPES - Packaging. Het verwijst naar Esthers droom om een eigen platform op te zetten om haar verpakkingskennis te delen en de verpakkingsproblemen van anderen op te lossen. ‘De deur blijft wel open voor recruitmentbureaus, maar niet meer dan twee tot drie dagen in de week. Ik wil ruimte overhouden voor andere opdrachten. Bijvoorbeeld in relatie tot mijn geboorteland Indonesië. Ik kom daar nog regelmatig en heb goede contact met de verpakkingsindustrie daar. Mijn advies aan alle zzp’er of toekomstige zzp’ers is dan ook: ‘volg je hart’.