Hoe ga je als webshop om met het verzenden van grote producten

Hoe ga je als webshop om met het verzenden van grote producten

Hoe ga je als webshop om met het verzenden van grote producten

Tags: blog

Online winkelen is de afgelopen jaren enorm gegroeid, waardoor consumenten nu ook steeds vaker grote producten online kopen. Denk hierbij aan televisies, meubels en zelfs bedden. Het verzenden van deze grote producten is natuurlijk voor veel webshops een flinke uitdaging. Daarom willen we in dit artikel graag met je bespreken hoe je hier als webshop mee om kunt gaan. Allereerst wil je natuurlijk dat je producten goed en onbeschadigd bij de klant aankomen, maar wil je ook voorkomen dat je onnodig veel verpakkingsmateriaal gebruikt. Je kunt je namelijk wel voorstellen dat wanneer een klant online een nieuw peuterbed koopt voor zijn of haar dochter, het wel prettig is dat deze op de juiste manier wordt geleverd. Dat wil zeggen dat er een koerier langskomt binnen een bepaalde tijd en dus niet tussen 08.00 en 17.00 zoals dat nu meestal met ‘normale’ pakketten wel het geval is.

Zorg voor een betrouwbare bezorgpartner

Het is ontzettend belangrijk om samen te werken met een betrouwbare bezorgpartner die ervaring heeft met het verzenden van grote producten. Aangezien de meeste webshops niet de luxe hebben om het transport zelf uit te voeren. Deze partner moet in staat zijn om de producten veilig en ook goed bij de klant af te leveren. Kies een bezorgpartner die bekend staat om het afleveren van grote pakketten, aangezien dit uiteindelijk wel degene is die je bedrijf vertegenwoordigt. Stel dat de bezorger de bestelde producten zo voor de deur neerzet, dan krijg jij als bedrijf vaak een klacht om je oren. Dus stel dat de klant een nieuw stapelbed voor zijn of haar kind bestelt, dan is het wel prettig dat deze bijvoorbeeld tot over de drempel wordt bezorgd. Daarnaast is het ook belangrijk om de mogelijkheid te hebben om binnen een bepaald tijdvak geleverd te kunnen krijgen. Het kan namelijk niet zo zijn dat iemand een dag vrij moet nemen, omdat de bezorger niet precies weet hoe laat ze komen.

Verpak de producten zorgvuldig

Bij het verzenden van grote producten is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan de verpakking. Zorg ervoor dat de producten goed worden beschermd tegen schokken en stoten tijdens het transport. Maak gebruik van stevig verpakkingsmateriaal, zoals bubbelfolie of hoekbeschermers en zorg dat de verpakking ook goed gesloten is. Zo voorkom je namelijk dat er schade aan het product kan ontstaan tijdens het transport. Aangezien grotere producten vaak ook een stuk duurder zijn, is het helemaal niet erg om extra te investeren in goed verpakkingsmateriaal. Dit zal je op lange termijn zelfs ook geld besparen, want de kans op schade of breuk bij aflevering is een stuk kleiner.

Communiceer duidelijk met de klant

We hebben het al even genoemd, maar het is ontzettend belangrijk om de klant tijdig en duidelijk te informeren over de verzending van hun grote producten. Stuur een verzendbevestiging met alle relevante details, zoals het verwachte bezorgmoment en een trackingnummer (zodat ze weten wanneer de koerier ongeveer komt). Geef de klant ook de mogelijkheid om eventuele speciale instructies door te geven, bijvoorbeeld over de benodigde toegang tot hun woning voor de bezorging. Let wel goed op dat je rekening houdt met de regels vanuit de koerier die je inschakelt. Het kan namelijk zijn dat ze alleen tot aan de voordeur leveren en anders extra kosten in rekening brengen.

Bied verschillende leveringsopties aan

Niet alle klanten hebben dezelfde wensen als het gaat om de levering van hun producten. Daarom is het belangrijk om verschillende opties aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan levering op een specifieke dag of tijdblok, montage van het product bij aflevering of mogelijkheid tot afhalen in een fysieke winkel (eventueel tegen korting). Door flexibiliteit te bieden, kun je voldoen aan de individuele behoeften van iedere klant.

samenwerkingbutton_vm

 

Artikel delen