Eenvoud kenmerkt zesvoudige frietverpakkingslijn

De Belgische frietproducent Agristo heeft in Tilburg een compleet nieuwe frietfabriek neer gezet met een capaciteit van 20 ton friet per uur. BluePrint Automation kreeg de opdracht om de friteszaken in omdozen te verpakken. 'De eenvoud en goed doordachte layout van de verpakkinglijn sprak ons aan', zegt Antoon Wallays, directeur/mede-eigenaar van Agristo.

Het Belgische familiebedrijf Agristo uit Harelbeke nam in 2001 de Tilburgse frietfabriek van Lamb Weston over. Hiermee werd zij de vijfde eigenaar van een verouderde frietfabriek die toe was aan een moderniseringsslag. In 2002 werd daarom eerst de verpakkingsafdeling geautomatiseerd. De volgende vernieuwingsstap moest plaatsvinden in het productieproces, maar het bedrijf kon inmiddels de capaciteit niet meer missen en besloot een volledig nieuwe frietlijn erbij te zetten. 'Er was voldoende ruimte naast de oude fabriek en we konden mooi gebruik maken van de nodige apparatuur van de oude fabriek, zoals het koelhuis en de waterzuiveringsinstallatie', vertelt Wallays.

Vorig jaar oktober ging de eerste spade de grond in en een jaar later staat er een nieuwe fabriek die begin oktober officieel werd geopend door de burgemeester van Tilburg. De nieuwe fabriek heeft een capaciteit van 20 ton friet per uur (120.000 ton per jaar) en maakt gebruik van de nieuwste producttechnieken, bijvoorbeeld een nieuwe aardappelsnijder die het productieverlies aanzienlijk terugbrengt. En ook het verpakkingsproces is sterk geautomatiseerd. Zes verpakkingslijnen met casepackers van BluePrint Automation uit Woerden verpakken de frietzakken (400 gram tot 2,5 kg) in dozen, waarna een CSi palletiseerlijn de dozen palletiseert en afvoert naar het magazijn.

Bedrijfszekere dooshandling

'De goede ervaring met BluePrint tijdens de automatisering van de oude fabriek en vooral de eenvoud van hun concept, gaf voor ons de doorslag om te kiezen voor de oplossing van BluePrint', vertelt Antoon Wallays. 'De goed doordachte, functionele lay-out sprak ons aan. Eenvoud levert immers een hoge bedrijfszekerheid, wat voor ons heel belangrijk is.'

Wallays doelt daarmee vooral op de handling en aanvoer van de omdozen richting de zes casepacker-lijnen. Het opzetten van de omdozen vindt een etage hoger, boven de casepackers plaats. Vier (door BluePrint in het turnkey project opgenomen) Lantech dozenopzetters zetten de omdozen op vier aanvoerbanden die ze langs zes selectiestations voeren. Iedere casepacker heeft zijn eigen selectiestation die de gewenste doos van de aanvoerbanden haalt en door de vloer heen naar beneden geleidt richting de casepacker. Iedere dozenopzetter kan op die manier iedere casepacker voorzien van een omdoos.

'Deze opzet verhoogt de flexibiliteit en bedrijfszekerheid', zegt Hans Verhoeff, verkoopmanager Benelux bij BluePrint Automation. 'Want mocht er een storing zijn bij een van de dozenopzetters, dan kunnen de andere dozenopzetters het overnemen.'

Doos of zak draaien

Naast de doordachte doosaanvoer, werd BluePrint Automation ook gekozen vanwege de relatieve eenvoud van de BluePrint RGP-casepacker (Rotary Gate Packer). Deze zwaartekracht casepacker verpakt bij Agristo verschillende zakformaten in verschillende doosformaten, waardoor zo'n 20 verschillende combinaties ontstaan. De ene keer liggen de zakken in de lengterichting in de doos, de andere keer in de breedte. Dit kan op twee manieren, legt Verhoeff uit. 'Vaak past men casepackers toe met twee toevoerbandjes met verschillende snelheden of een nok die de zakken in de casepacker draait. Voor de operator is dat lastiger in te stellen en vraagt om kennis en gevoel voor het product. Het kan eenvoudiger door de doos in de casepacker te draaien en later de doos na het vullen weer terug te draaien. Dit laatste systeem hebben we ook hier toegepast.

De naam Rotary Gate dankt de casepacker aan het vulsysteem dat bestaat uit een tweetal assen, die ieder drie flappen laten draaien. De aanvoerband legt de zakken op deze flappen, waarna ze snel 120 graden wegdraaien en daarmee de zak in de doos leggen en gelijk het volgende 'flappenpaar' klaar staat om de volgende zak te ontvangen.

Om de zakken op verschillende plekken in de doos te leggen, gebruikt BluePrint flexibele geleidingen die samen met het rotorsysteem heen en weer bewegen. Op deze manier ontstaat een goed gevulde doos.

Compact en stabiel

Nadat de doos is gevuld, gaat het naar het BluePrint tril- en sluitsysteem dat middels trillingen zorgt voor een compacte, vormvaste doos. Vervolgens wordt de doos met hotmelt gesloten en gaat het naar het CSi palletiseersysteem.

'Een goede vulling is steeds belangrijker geworden', zegt Wallays. 'Door de ver doorgevoerde automatisering in de koelhuizen moeten de pallets perfect beladen zijn. Geen één doos mag te ver uitsteken, want anders loopt de magazijnrobot in het koelhuis vast. Stevigere dozen toepassen is geen optie, want de retail ziet de doos eigenlijk als een lastig bijproduct dat de frietzakken alleen maar van fabrikant naar de winkel vervoert. De omdoos mag dus niets kosten. Door het product dragend te maken, kunnen we goedkopere kartonsoorten toepassen. Dan is het natrillen erg belangrijk. Overigens, een kleiner volume kost minder energie om te koelen en te transporteren. Ook dat speelt mee.'

Spiraalconveyors

Het achterliggende palletiseersysteem van CSi is vanwege de aparte manier van bufferen ook noemenswaardig. Één enkele multi load palletizer, de CSi C5000 TI met een capaciteit van 60 pallets per uur,  plaatst de dozen op pallets, waarna een Matco palletwikkelaar de palletlading voorziet van stretchfolie en de doos richting het magazijn kan.

Vanwege het ruimtegebrek buffert CSi de dozen die van de BluePrint lijnen komen met spiraalconveyors. Iedere lijn heeft drie boven elkaar liggende conveyors waarin, afhankelijk van het doosformaat, 36 tot 120 dozen op passen. Als het gewenste aantal dozen voor een palletladig is bereikt, 'trekt' de palletizer de spiraalconveyors leeg.

'Net als bij de casepackers hebben we hier voor eenvoud gekozen', zegt Wallays. 'De eis was maximaal 3000 dozen per uur palletiseren. Dat kan ook met meerdere palletizer-robots, maar dan heb je meerdere toevoerbanen nodig, wat het geheel complex maakt. Wij houden het liever eenvoudig en overzichtelijk.'

www.agristo.nl / www.blueprintautomation.com