Elke drank zit in een blikje, behalve wijn. Toch gaat wijn in blik een keer doorbreken, en dat moment lijkt dichterbij dan ooit. Simpelweg omdat we het omslagpunt naderen dat duurzaamheid zwaarder weegt dan nostalgie.
Tekst: Niels van Laatum
Sinds enkele jaren gaat het hard met wijn in blik. Volgens Polywiner, retailer van wijn in blik in Hong Kong, groeide de sector in 2020 tot 200 miljoen dollar. En dat is niet alleen bulkwijn. Ook makers van premium wijn nemen de categorie steeds serieuzer. Zo is er in de VS een Russian River Pinot Noir te koop voor 45 euro per blik.
Nederland loopt warm
Ook in Nederland begint blik terrein te winnen. Dennis Doorakkers is wijndocent, ambassadeur van wijn in blik en jurylid bij internationale “canned wine”-competities: ‘Wijn in blik is er, net als bij mainstream flessen, in verschillende kwaliteitsniveaus. Alleen, veel mensen hebben dat nooit echt geproefd. Er is nog best veel weerstand. Maar het heeft zoveel voordelen: het is beter recyclebaar, lichter, praktischer.’
Alternatief voor glas en plastic
Frank Tillemans is eigenaar van wijninblik.nl en voert een eigen lijn onder de naam Glass canned wines. 'Sinds de start is er veel belangstelling. Denk aan automaten en minibars in hotels, beachclubs die het aanbieden voor take away en bioscopen. Tevens is er steeds meer vraag vanuit festivals, evenementen en catering. Ondernemers in de horeca zijn op zoek naar een alternatief voor glas en plastic en vinden dit in wijn in blik.’