‘Met de implementatie van de SUP-richtlijn over kunststof wegwerpverpakkingen en de aankondiging van een nieuwe Europese verpakkingsverordening, de Packaging and Packaging Waste Regulation, komen veel veranderingen op het bedrijfsleven af’, stelt Bruijnes. ‘De uitbreiding van de producentenverantwoordelijkheid betekent veel voor bedrijven. In het debat werpen we de vraag op hoe producenten en importeurs hun wettelijke verantwoordelijkheid in concrete verbeteringen kunnen omzetten en wat ze daarbij van de overheid kunnen verwachten. Wie neemt de regie en hoe voorkomen we dat al te strikte wetgeving de ruimte voor innovatie beknot?’
Uitdagingen
Er zijn nog altijd genoeg uitdagingen in de verpakkingsketen, aldus Bruijnes, sinds vijf jaar directeur van het KIDV. De oprichting van het kennisinstituut werd op 27 juni 2012 officieel aangekondigd in de Raamovereenkomst Verpakkingen 2013-2022. In artikel 4 wordt gesproken van ‘een op te richten onafhankelijk en deskundig kennisinstituut, waaraan wetenschappers en vertegenwoordigers van de rijksoverheid, gemeenten en het verpakkend bedrijfsleven deelnemen.’
Bruijnes zegt dat hij vol trots op de eerste tien jaar KIDV terugkijkt. ‘We zien dat steeds meer bedrijven duurzamer verpakken en daar dragen wij ons steentje aan bij. We zijn er nog lang niet, maar de koers is duidelijk: we moeten en willen dóór.’
Naar een nieuwe tijd
Het KIDV-team helpt bedrijven met kennis, advies en tools, zoals de Recyclechecks. ‘Daar zijn we voor opgericht en dat blijven we doen. We willen naar een nieuwe tijd, waarin verpakkingen op geen enkele manier nog negatieve impact hebben op mens en milieu’, aldus Bruijnes. Twee jaar geleden publiceerde het KIDV The State of Sustainable Packaging, waarin de route naar een duurzame verpakkingsketen is opgeschreven. Bruijnes: ‘Dat is geen korte of gemakkelijke weg. Wij horen vaak dat “we” verpakkingen en alle vraagstukken daaromheen zo simpel en eenvoudig mogelijk moeten maken. Maar de praktijk is weerbarstig en complex, de wet- en regelgeving ingewikkeld. De maatschappelijke druk – met name op plastic verpakkingen – neemt sterk toe en consumenten zijn terecht kritisch op green washing.’
KIDV-directeur Chris Bruijnes.
(fotografie: Guus Schoonewille)