Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR)
Het verpakken van lucht lijkt niet uit te roeien. Op de vraag of dat met regelgeving of andere maatregelen is aan te pakken, antwoord Van Ewijk bevestigend. ‘Soms werkt regelgeving erg goed om stappen te zetten. Je ziet in de nieuwe Packaging and Packaging Waste Regulation (Opvolger Europese verpakkingsrichtlijn uit 1994) dat er een maximum percentage lucht is opgenomen van 40%. Dat zorgt ervoor dat we als sector ook daarop moeten focussen. Dat is natuurlijk niet het enige wat uit deze nieuwe wetgeving onze kant op gaat komen. Het is, denk ik, goed dat de nieuwe wetgeving inzoomt op specifieke sectoren, waaronder e-commerce.’
Negatieve milieu-impact
Er is veel aandacht voor efficiënt verpakken (dus geen onnodig grote dozen). Maar te dunne of niet stevige verpakkingen kunnen schade en productverlies veroorzaken en dus ook een negatieve milieu-impact hebben. Van Ewijk heeft vanuit haar positie geen zicht op de schade die wordt aangericht door kwalitatief slechte verpakkingen, geeft ze aan. ‘Wat wel belangrijk is, is dat het product heel, zonder defecten, bij de consument aankomt. De impact van een extra omdoos is vele malen lager dan een product wat defect gaat en opnieuw geproduceerd moet worden. Gelukkig zie je dat er ook steeds meer producten zonder extra omverpakking verstuurd kunnen worden. Vaak is dat niet mogelijk, omdat de productverpakking niet ontworpen is voor transport, maar voor de fysieke retail.’

Geen standaardoplossing
Op de vraag wat haar belangrijkste adviezen aan webretailers zijn als het om verpakken gaat, antwoordt Van Ewijk: ‘Het is goed om je te realiseren dat er niet een one-size-fits-all oplossing is. Het is daarom heel belangrijk om in kaart te brengen wat past bij jouw assortiment en wat voor jou de eerste stap is naar duurzamer verpakken. De “Handleiding duurzaam verpakken” van Thuiswinkel.org helpt je daarbij.’ Als het gaat om alle duurzaamheidsinitiatieven in de verpakkingssector ziet Van Ewijk graag dat er meer wordt samengewerkt en dat er kennis en informatie wordt gedeeld. ‘Pas als we de krachten gaan bundelen, kunnen we bijvoorbeeld aan de slag met het opzetten van een systeem rondom herbruikbare/circulaire verpakkingen.
‘Fantastische oplossing’
Bij verzendverpakkingen denken veel mensen aan dozen. Ook de kunststof flexibele verpakking is in opkomst, zeker bij kleding. Bij veel consumenten heeft kunststof een slechte naam en karton een goede. Daarin wil Van Ewijk wel een nuance aanbrengen. ‘Plastic, of kunststof, heeft door onder andere de plastic-soep een slechte reputatie gekregen, terwijl het een fantastische oplossing is om in gerecycled plastic verzendzakken kleding of ander textiel te versturen. Je verstuurt dan namelijk geen lucht, maar het is bijvoorbeeld ook vochtwerend. Maar die perceptie heeft de consument niet. We hebben dus gezamenlijk ook een taak om deze misverstanden de wereld uit te helpen. ’