Zo’n 72% van de Vlamingen is bereid om verpakkingen van voeding en huishoudproducten te vervangen door herbruikbare en recycleerbare opties. Dat blijkt uit nieuw onderzoek in het domein Communicatie, Media en Design aan Arteveldehogeschool in Gent. Belangrijke nuance: de duurzame keuzes mogen niet duurder zijn.
Duurzame verpakkingsbarometer
Voor het onderzoek ‘duurzame verpakkingsbarometer’, dat zich richt op retailers, beleidsmakers en merken, stelden onderzoekers Femke Loose en Els Versele aan 1.000 Vlaamse consumenten tussen de 18 en 80 jaar online vragen. Hiervan wil 72% overschakelen naar herbruikbare en recycleerbare verpakkingen van voeding, schoonmaak- en verzorgingsproducten. “Dat is een opvallend hoog aantal”, zegt Loose. “Maar ze willen dat enkel doen zonder meerprijs. De financiële incentive is dus heel belangrijk.”
Vrouwen meer betrokken
Opmerkelijk: er is een duidelijk verschil tussen generaties enerzijds en mannen en vrouwen anderzijds. Zo blijken vrouwen veel meer betrokken bij de duurzame switch. Loose: “Als we kijken naar de generaties, merken we dat 77,9% van de 60- tot 80-jarigen (de zogenaamde boomers) bereid is om herbruikbare verpakkingen te gebruiken. Bij de 18- tot 27-jarigen - Gen Z - daalt dat cijfer tot 60%. Je zou misschien eerder het omgekeerde verwachten.”
Gebrek aan kennis
Tegenover deze grote bereidheid staat een gebrek aan kennis over recycleren en duurzame verpakkingen. “Driekwart van de Vlamingen heeft onvoldoende algemene kennis en weet bijvoorbeeld niet dat karton niet altijd een duurzamere keuze is dan plastic”, zegt Loose. Toch vertonen Vlamingen wel degelijk duurzaam gedrag, door bijvoorbeeld navulverpakkingen te gebruiken en sorteerinstructies toe te passen. “We zien dat daar echt wel een duurzame motivatie achter zit. Zo heeft 60% het over een gevoel van milieubewustzijn. Tegelijk is financiële winst een belangrijke trigger voor duurzaam gedrag: lagere prijzen, klantenacties en statiegeldsystemen motiveren consumenten om duurzaam te handelen, net als een groter aanbod en de gebruiksvriendelijkheid van bijvoorbeeld een navulsysteem.”
“Financiële winst is een belangrijke trigger voor duurzaam gedrag.”
QR-code versus tekst
Het onderzoek fungeert ook als leidraad voor hoe consumenten in de toekomst geïnformeerd en gestimuleerd willen worden door retailers, merken en beleidsmakers. “Zij staan aan het roer om duurzame verpakkingen te ontwerpen en aan de man te brengen”, zegt Loose. “Ruim 70% van de Vlamingen wil meer weten over sorteerregels en de recycleerbaarheid van verpakkingen. De verpakking zelf blijkt het beste communicatiekanaal. Maar waar jongeren QR-codes verkiezen, geven ouderen de voorkeur aan tekst. Uit ons onderzoek is ten slotte duidelijk gebleken dat sensibiliseringscampagnes zich het beste richten op mannen en jongeren.” Bedoeling is om het onderzoek, dat deel uitmaakt van het onderzoeksprogramma ‘Duurzame verpakkingen en slimme retail’, vanaf nu elke twee jaar te herhalen.