De uitrol begon eind 2023 in Oostenrijk met het merk Flora Plant van Upfield, en dit jaar zullen meer Europese markten en merken volgen.
Upfield heeft de ambitie om tegen 2030 tot twee miljard plastic kuipjes te vervangen, wat neerkomt op een vervanging van ruim 25.000 ton plastic afval per jaar.
Boterkuipje van samengeperste natte papiervezels
De papieren bakjes zijn ontwikkeld in samenwerking met het onderzoeks- en ontwikkelingsteam van Upfield, waarbij gebruik is gemaakt van de materiaalwetenschappelijke technologie van Footprint. Ze zijn gemaakt van samengeperste natte papiervezels en zijn waterdicht, oliebestendig en recyclebaar in lokale papierafvalstromen.
In tegenstelling tot veel papieren verpakkingsoplossingen hebben de papieren bakjes van Upfield geen plastic coating, zodat ze samen met ander huishoudelijk afval van papier en karton kunnen worden gerecycled, zoals geverifieerd door een toonaangevend Europees recyclingbedrijf.
De kuip heeft het Conventionele Plastic Vrij Certificaat ontvangen en maakt gebruik van papier van een PEFC-gecertificeerde leverancier. Upfield verwacht dat de verpakkingen in 2025 de certificering voor thuiscomposteerbaarheid zullen behalen.
‘Gelijkwaardige LCA aan plastic’
Upfield laat weten dat het bedrijf een voorlopige LCA heeft uitgevoerd maar die niet door een onafhankelijk partij is beoordeeld. Daarom kan het bedrijf op dit moment nog geen resultaten vrijgeven. Upfield zegt wel het volgende: ‘Als we alle elementen in aanmerking nemen die worden gemeten als onderdeel van een LCA, laat de LCA voor sommige markten, afhankelijk van de end-of-life van de verpakking, zien dat de klimaatimpact gelijkwaardig is tussen onze papieren kuipjes en de plastic voorganger.’
'In begin duurder geprijsd'
Gezien het feit dat de productiesnelheid van een plastic boterkuipje vele malen sneller is dan het produceren van een papieren variant vroeg de redactie van VerpakkingsManagement hoe het zit met het prijsniveau. Upfield antwoordt hierop: ‘Dit potje van 215 g is nieuw op de markt en heeft een passende prijs als het wordt vergeleken met producten van de concurrentie. Hoewel we erkennen dat dit product in de beginfase wellicht duur geprijsd kan zijn, is het ons langetermijndoel om kosten te bereiken die gelijk zijn aan die van traditionele plastic verpakkingen terwijl we de productie opschalen. Door gebruik te maken van schaalvoordelen en de markttrends nauwlettend in de gaten te houden, willen we ervoor zorgen dat dit product toegankelijk en betaalbaar blijft voor een breder publiek, in lijn met ons streven om een betaalbare optie te bieden.’
Mijlpaal
‘We zijn er trots op dat we met Footprint een innovatief, op papier gebaseerd kuipje hebben gecreëerd dat duurzaam, oliebestendig en aantrekkelijk is en waarvan velen dachten dat het met papier onmogelijk zou zijn', zegt Karina Cerdeira, hoofd verpakking voor Upfield. 'Maar na jaren van toegewijde focus van de gezamenlijke Upfield en Footprint R&D-teams en tientallen prototypes hebben we het onmogelijke mogelijk gemaakt. Deze nieuwe papieren verpakking markeert een echte mijlpaal voor duurzame verpakkingen die de afhankelijkheid van plastic aanzienlijk minimaliseren.’