“Jaarlijks 87 miljoen kilo karton, plastic en papier thuisbezorgd”, kopte het NederlandsDagblad vorig jaar. ‘Het laat zien dat er een vergrootglas ligt op onze sector’, zegt Alicja van Ewijk, projectmanager sustainability Thuiswinkel.org. ‘Er heersen veel misverstanden hierover in de maatschappij. Er lopen goede projecten om de sector te verduurzamen en we hebben al veel bereikt in het verleden.’
Tussen 2015 en 2018 heeft Thuiswinkel.org al een eerste aanzet gemaakt om de verzendverpakkingen te verduurzamen door alle partijen om tafel te zetten en het eerste brancheverduurzamingsplan op te leveren, vertelt Van Ewijk. Na positieve eerste resultaten volgde van 2019 - 2022 het tweede Verduurzamingsplan voor de e-commercesector. Dat plan legde de focus op mono-materiaal, recyclebaarheid en minder lucht vervoeren.
DPD Nederland test samen met Vinted via Amsterdamse Pickup parcelshops de herbruikbare NoBox verpakking.
Transitie naar herbruikbare verzendverpakking
Door aankomende wetgeving is er volgens Thuiswinkel.org weer een volgende stap nodig. Er is onder meer een transitie nodig naar herbruikbare verpakkingen. Zo eist de PPWR 10% herbruikbare verpakkingen in 2030 en 50% herbruikbaar in 2040. Verder staat de PPWR-wet maximaal 40% lege ruimte toe voor e-commerceverpakkingen. Al moet daarbij worden gezegd dat de PPWR-eisen nog niet definitief zijn.
In Nederland stelt het Nationaal Plan Circulaire Economie (NPCE) dat in 2030 bedrijven dienen over te stappen naar circulaire businessmodellen, hergebruik, slim productontwerp, reparatie, inzameling en recycling. Er is ook sprake van een normering voor loze ruimte in verpakkingen en ook hier wordt er gestuurd op herbruikbare verzendverpakkingen voor de e-commercesector. Verder benadrukt het plan dat er samenwerking nodig is tussen verschillende partijen om de transitie naar een circulaire economie te realiseren.
Nieuwe strategie voor de e-commerce
Om in te spelen op alle actuele ontwikkelingen, onder andere rondom duurzaamheid, rolt Thuiswinkel.org een nieuwe strategie uit. ‘We willen de sector, onze leden, helpen verduurzamen. Dat doen we samen met onze partners en de consument. Wij zijn hierin een verbinder en aanjager’, zegt Van Ewijk. Onderdeel van de strategie is een duurzaamheidsstandaard die zich richt op zes pijlers: Bezorgen, Circulaire economie, Duurzaamheidsstrategie, Duurzaam productaanbod, Retouren en Verpakkingen.