Duurzaamheid |
VerpakkingsManagement |
september 25, 2023
De huidige en toekomstige regelgeving voor Single Use Plastics (SUP) heeft grote impact, ook op de toeleveranciers. Een van de vooraanstaande leveranciers is Paardekooper. 'Bij de afdelingen inkoop en juridische zaken waren ze al ruim een jaar bezig met voorbereiden op deze wet.'
Paardekooper werkt voor grotere multinationals en supermarkten, maar ook voor de snackbar om de hoek. Vooral voor kleine tot middelgrote ondernemers was het hectisch om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de nieuwe SUP-wetgeving. De invulling was vrij laat duidelijk, waardoor implementatie in de praktijk een uitdaging is.
Thea van Unen is corporate communicatieadviseur bij Paardekooper: ‘Vooral voor kleine ondernemers geven veranderingen veel druk. Ze zijn er vaak niet zo mee bezig vanwege andere zorgen. Grotere klanten zijn hier al wel bewust van en stellen veel vragen. Met hen zijn we als kennispartner dan ook al langer bezig met duurzame verpakkingen en circulaire alternatieven. De kleine ondernemer helpen we met een overzicht van duurzame alternatieven die ze op onze website en in de winkels kunnen vinden. En verder gaan we ook met onze klanten en belangenverenigingen om tafel om bijvoorbeeld de regels rondom de patatbakjes makkelijker en beter behapbaar te maken.’
Tekst loopt door onder afbeelding.
Thea van Unen
Lange voorbereiding
Bij de afdelingen inkoop en juridische zaken waren ze al ruim een jaar bezig met voorbereiden op deze wet. Maar ook vanuit marketing en sales hebben ze klanten op tijd ingelicht. Thea: ‘We zijn altijd bezig met aankomende wet- en regelgeving, innovaties en willen ontwikkelingen voor zijn. Daar spelen we op in, bijvoorbeeld vanuit ons LCA Centre. Er zijn ook klanten waarmee we samen zoeken naar innovaties en oplossingen. En de afgelopen tijd hebben we gezorgd voor een vervangend SUP-proof assortiment, zijn klanten vooraf geïnformeerd over de wetgeving, wat dit betekent en welke alternatieven er zijn.’