Het voornaamste kenmerk van de BigBag S5 pallet is het ontwerp. Deze is met name gericht op het vervoer van Flexible Intermediate Bulk Containers (FIBC's), ofwel Big Bags. De FIBC’s kunnen op elkaar worden gestapeld zonder risico op beschadiging van de FIBC. Door deze innovatie kan Red Bull het vrachtvolume tijdens zeetransporten verminderen. De unieke afmetingen van de BigBag S5 pallet en de bijbehorende Big Bags zorgen ervoor dat Red Bull het gebruik van de ruimte binnen een standaard 20-voet isocontainer kan optimaliseren, met als resultaat een 20% besparing aan containertransporten.
Tekst gaat verder onder foto.
Cabka: 'Big bags worden beschermd door middel van een innovatief ontwerp met naar binnen verschoven skids, die een gesloten toegangstunnel vormen en de onderste big bag effectief beschermen tegen de vorken van heftrucks tijdens blokstapeling.'
Kostenefficiency en duurzaamheid
Voorheen gebruikte Red Bull eenmalige houten pallets en 40 voet zeecontainers voor het vervoer van de ingrediënten voor hun energiedranken naar de Amerikaanse markt, wat leidde tot een beperkt laadvermogen. Met de ingebruikname van Cabka's duurzame palletoplossing en de overgang naar 20-voet containers, zijn deze transporten voor Red Bull nu zowel kostenefficiënter als duurzamer, claimt de palletproducent.
Circulaire economie
Als onderdeel van zijn streven naar duurzaamheid zal Red Bull de BigBag S5 pallet implementeren als een herbruikbare oplossing, waardoor een gesloten kringloopsysteem ontstaat tussen de faciliteiten van Red Bull in Oostenrijk en de VS. Deze aanpak reduceert afval en de impact op het milieu tot een minimum. Aan het einde van de levenscyclus kan Cabka de BigBag S5 pallet recyclen, wat verder bijdraagt aan een meer circulaire economie.
<Foto's: Cabka>