Duurzaamheid |
VerpakkingsManagement |
november 11, 2020
Ribena heeft een fles gelanceerd die is gemaakt van 100% gerecycled materiaal. Het nieuwe ontwerp bevat ook een kleinere sleeve die eenvoudig is te scheiden van de fles. Volgens de frisdrankproducent bespaart het redesign 202 ton plastic per jaar.
De brand owner van Ribena, Suntory Beverage and Food (SBF GB&I), heeft 1,8 miljoen euro geïnvesteerd in het herontwerp van de fles. De twee jaar durende operatie maakt onderdeel uit van de ambitie om plastic verpakking tegen 2030 'volledig duurzaam' te maken. Het is tevens een stap in Sunstory’s ambitie om in 2050 CO2-neutraal te zijn. Het probleem met de oude flessen van Ribena was, dat ze wel recyclebaar zijn maar de donkere kleur en grootte van de sleeve zorgde ervoor dat sensoren bij sommige recyclingfabrieken de heldere, recyclebare fles eronder niet konden identificeren. Hierdoor zijn in het verleden de flessen mogelijk niet goed gesorteerd in de afvalstroom.
Tests
Het veranderen van het etikettenontwerp vergde uitgebreide producttests en investeringen om ervoor te zorgen dat de zwarte bessensapdrank niet zou worden beïnvloed door de extra blootstelling aan licht op het schap. De ervaring die met Ribena heeft op gedaan, gaat nu worden toegepast op Lucozade Sport en Lucozade Energy, twee andere SBF-dranken. Een stap die naar verwachting 1.100 ton plastic per jaar zal besparen.