Reposit breidt herbruikbare verpakkingsoplossingen uit naar nieuwe markten en productcategorieën

Reposit breidt herbruikbare verpakkingen uit naar nieuwe markten

Reposit, specialist in herbruikbare verpakkingen, heeft zijn retourverpakkingsprogramma uitgebreid naar het Verenigd Koninkrijk en nieuwe productcategorieën. Dit initiatief, dat voortkomt uit een samenwerking tussen Reposit, City to Sea, M&S en Ecover, maakt deel uit van een bredere inspanning om hergebruik te bevorderen en plastic afval te verminderen. 
De uitbreiding van Reposit’s programma toont aan dat herbruikbare verpakkingsoplossingen steeds meer tractie krijgen binnen de industrie.

Het programma werkt volgens een ‘retourneren voor beloning’-model, waarbij consumenten korting krijgen bij een volgende aankoop na het retourneren van lege verpakkingen. Via QR-codes op verpakkingen kunnen gebruikers eenvoudig een retourpunt vinden, zoals winkels of Freepost-locaties. Geretourneerde verpakkingen worden schoongemaakt en opnieuw in gebruik genomen, waardoor een circulair verpakkingssysteem ontstaat.

Groei in sectoren en samenwerking met merken

Het platform is inmiddels operationeel via verschillende kanalen en sectoren. Bekende merken zoals Beauty Kitchen, ARRAN Sense of Scotland en Mama Bamboo hebben zich bij het initiatief aangesloten. Beauty Kitchen biedt nu zes producten aan in herbruikbare verpakkingen via de Reposit-infrastructuur, waaronder de populaire Bright Night Intensive Cream. ARRAN Sense of Scotland introduceerde onlangs het programma Reuse & Refill, en Mama Bamboo breidde haar babyverzorgingsassortiment uit met herbruikbare opties.
Sinds de introductie heeft ook M&S het programma uitgebreid van zes winkels in 2022 naar 25 winkels in 2024. Volgens de retailer hebben meer dan 10.000 klanten gebruikgemaakt van het hergebruiksysteem, een teken van groeiende consumenteninteresse.

Consumentendruk en marktbehoefte

Uit onderzoek van City to Sea blijkt dat 95% van de Britten zich zorgen maakt over plasticvervuiling, een stijging van 86% in 2018. Bovendien noemt 45% van de consumenten een gebrek aan beschikbaarheid als belangrijkste barrière voor het gebruik van herbruikbare verpakkingen. Dit onderstreept de behoefte aan bredere toegang tot duurzame verpakkingsoplossingen.

Reacties uit de sector

Volgens Stuart Chidley, medeoprichter van Reposit, toont het platform aan dat een commercieel levensvatbaar en schaalbaar hergebruikmodel haalbaar is. Hij benadrukt dat samenwerking met verschillende sectoren essentieel is om plastic afval terug te dringen en de transitie naar een circulaire economie te versnellen.
Andere partners, waaronder ARRAN Sense of Scotland en Mama Bamboo, zien het programma als een strategische stap in hun duurzaamheidsbeleid. Jane Martin, CEO van City to Sea, roept de overheid op om herbruikbare verpakkingsschema’s actief te ondersteunen en de afhankelijkheid van plastic verpakkingen voor eenmalig gebruik te beëindigen.

Meer artikelen

recent new image
Reposit breidt...

Reposit, specialist in herbruikbare...

Lees meer
recent new image
Mars reduceert...

Begin 2024 presenteerde...

Lees meer
recent new image
James Cropper en...

James Cropper en champagnehuis...

Lees meer
recent new image
Nieuwe EU-regels...

Bisfenol A (BPA), een chemische stof...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox