RE-ZIP: de herbruikbare verzendverpakking voor e-commerce

RE-ZIP zet circulair systeem op voor e-commerce verpakkingen

Het Deense RE-ZIP, bedenker van de gelijknamige herbruikbare kartonnen verzendverpakking, wil ​​dat circulaire verzendverpakkingen de nieuwe standaard worden in e-commerce. Hiervoor heeft het bedrijf het driejarige EU LIFE-project gestart onder de noemer; 'EU Circular Packaging Infrastructure’. Samen met partners InPost, RAJA, Boozt, LABELS en Mily Technologies wil RE-ZIP het eenmalig gebruik van verzendverpakkingen fors terugdringen.

Een opvouwbare kartonnen verpakking met een klittenband vormt de basis van het concept. Daarnaast is een app ontwikkeld én een netwerk opgezet van inleverpunten (ook drop points genoemd). In plaats van de verpakking weg te gooien, kan de consument hem inleveren bij een van de vele inleverpunten. In Nederlands staan binnenkort ruim 4000 inleverpunten klaar. Bij het inleveren kan de consument via de app beloond worden met bijvoorbeeld een voucher (een kortingscode bijvoorbeeld). Webshops kunnen haar klanten zo op een duurzame manier met zich binden.

Studies tonen volgens RE-ZIP aan dat haar herbruikbare verpakkingen, afhankelijk van het aantal omlopen, een CO2-besparing opleveren van 60% tot 80%. Daarnaast is de kartonnen verpakking goed recyclebaar na gebruik.

 

Circulair verpakkingsconcept voor e-commerce

Het EU Circular Packaging Infrastructure Project heeft tot doel een circulair verpakkingsconcept voor e-commerce te testen en te valideren, zodat het een duurzaam alternatief biedt voor wegwerpverpakkingen. De projectpartners willen hiervoor een efficiënte retourinfrastructuur opzetten die de herbruikbare e-commerceverpakkingen in omloop kan brengen tegen lagere kosten dan eenmalige verzendverpakkingen. De herbruikbare verpakking, een IT-platform en de infrastructuur vormen samen de basis voor het systeem.

Het uiteindelijke doel is dat de e-commerce-industrie stopt met het gebruik van wegwerpverpakkingen en van 'reuse before recycle' de nieuwe standaard maken.

RE-ZIP zet circulair systeem op voor e-commerce verpakkingen

Herbruikbare verzendverpakking voor webshops

‘Een verpakking correct sorteren en recyclen is een eerste stap om goed om te gaan met het milieu’, zegt Wim Gielis van RAJA. ‘Maar het kan nóg duurzamer door de verpakking her te gebruiken. Op die manier is er minder tekort aan grondstoffen en verbruiken we minder energie. De RE-ZIP verpakking is ontworpen om tot wel 10 keer te worden hergebruikt. En uiteindelijk kan de verzendverpakking bij het oud papier.’

Meer artikelen

recent new image
Walkers Chocolates...

Walkers Chocolates stapt over op een...

Lees meer
recent new image
Eenvoudig navullen en...

Op het ECPA-congres voor co-packers in...

Lees meer
recent new image
Cabka: duurzame...

Duurzaamheid speelt een steeds grotere...

Lees meer
recent new image
‘Drankenkartons populair,...

Volgens marktonderzoeksbureau Ruigrok...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox