Plasthill, een dochteronderneming van de OPACKGROUP, produceert onder andere aardappelverpakkingen; een dynamische markt door nieuwe wetgeving die aanstuurt op verduurzaming. Van biobased folie tot gerecycled plastic in foodverpakkingen; de OPACKGROUP is volop duurzame verpakkingen aan het onderzoeken en ontwikkelen.
Nieuwe wetgeving voor aardappelverpakking
De OPACKGROUP produceert plastic en papieren verpakkingen voor uiteenlopende branches en werkt continu aan de verduurzaming van haar producten. Dochteronderneming Plasthill is onder andere actief op het gebied van aardappelverpakkingen, een markt waarin volgens accountmanager Rogier Hertogh momenteel veel gebeurt: ‘Onze folies worden over de hele wereld geëxporteerd. We zien dat de wetgeving wereldwijd flink in beweging is. Overheden verwachten duurzame oplossingen, zoals recyclebare verpakkingen en diktereductie. Voor onze klanten is dit een heel actueel vraagstuk en wij bieden hiervoor oplossingen.’
Dunnere en biobased folie
Het grootste aardappelproduct waarvoor Plasthill verpakkingen levert, is diepvriesfriet. ‘Er ligt al jarenlang veel focus op het verduurzamen van de folie hiervoor. Vijftien jaar geleden was zo’n folie nog 60 micron, inmiddels is dat 28 tot 32 micron. Deze ontwikkeling zet flink door, met als gevolg dat de aardappelverwerkende branche veel investeert in nieuwe verpakkingsmachines voor verduurzaming’, vertelt Hertogh. ‘Ook hebben we een aantal projecten lopen voor het inzetten van biobased materialen in verpakkingen.’
Tekst gaat onder de afbeelding verder.
Rogier Hertogh, accountmanager bij Plasthill
Recyclebare barrièrefolie
Daarnaast focust Plasthill zich op nicheproducten, zoals de verpakkingen van aardappelvlokken voor onder andere Maggi aardappelpuree en Pringles chips. ‘Hierin zijn ook nieuwe ontwikkelingen om de verpakking duurzamer te maken. De aardappelvlokken voor chips bijvoorbeeld worden in bulk geëxporteerd in bigbags, 25 kilo zakken en 2,5 kilo zakken. Momenteel werken we aan een redesign om de laminaten voor deze verpakking ook recyclebaar en dunner te maken. De houdbaarheid is daarbij natuurlijk heel belangrijk en deze zijn we nu aan het testen. Onze klanten geven in elk geval al aan dat ze hiermee verder willen’, aldus Hertogh. ‘Ook voor de verpakkingen van verse friet zijn we bezig met recyclebare alternatieven. De uitdaging daarin is dat de huidige barrièrefolie jarenlang is doorontwikkeld en heel goed werkt. Een recyclebare barrièrefolie is echt iets nieuws, dat kost dus veel tijd.’
Gerecycled plastic in foodverpakking
Met het oog op de toekomst kijkt de OPACKGROUP ook al naar de mogelijkheden voor gerecyclede plastics in foodverpakkingen. Hertogh: ‘Wettelijk gezien mag dit nog niet, maar de overheid begint al erop aan te sturen. Daarom hebben we binnen de OPACKGROUP een sessie gehouden om te kijken welke kant het binnen vijf jaar op gaat. Over vijf jaar zijn onze klanten namelijk verplicht om gerecycled of biobased plastic te gebruiken. We gaan nu beginnen met onderzoeken wat de effecten daarvan zijn, hoe wij daarop kunnen anticiperen en waarop we moeten testen om gerecyclede plastics mogelijk te maken, zonder dat de voedselveiligheid in het gedrang komt. Denk hierbij aan de inzet van recyclaat uit chemische recycling. Kortom: we staan voor een mooie uitdaging.’