Volgens Arja Laitinen, verpakkingsontwikkelaar bij Orkla Snacks, past deze innovatie binnen de bredere strategie van het bedrijf om fossiel-gebaseerde materialen te vervangen door hernieuwbare alternatieven. De samenwerking met UPM en drukkerij Walki Westpak heeft geleid tot een papieren flowpack-oplossing die getest wordt in het voorjaar van 2025. De nieuwe wikkel is gemaakt van UPM Asendo Pro-barrièrepapier (75 g/m²), dat geschikt is voor producten met een hoger vetgehalte, zoals melkchocolade. Door een koudseal-lak op de sealzones kan de verpakking verwerkt worden op de bestaande flowpack-machines van Orkla Suomi, die normaal gesproken voor plastic verpakkingen worden gebruikt. UPM Asendo Pro is gecertificeerd voor voedselveiligheid (BfR, FDA) en heeft diverse tests ondergaan, waaronder houdbaarheidstests.
Recyclebare chocoladeverpakking
Orkla Suomi wil het aandeel hernieuwbare verpakkingsmaterialen vergroten zonder in te leveren op recycleerbaarheid. Het gebruikte papier is afkomstig uit duurzaam beheerde bossen en is volgens de PTS-methode RH 021/97 (categorie II) recyclebaar binnen de bestaande papierstromen in Finland en Europa. Volgens Eurostat (2021) wordt in Europa 83% van de papieren en kartonnen verpakkingen gerecycled.
Technische uitdagingen voor Orkla Suomi
De overstap naar papier brengt technische uitdagingen met zich mee, met name bij producten zoals chocolade, die een relatief hoog vetgehalte hebben. Volgens Kirsi Lahtela, Senior Manager Product Portfolio Management bij UPM Specialty Papers, kan UPM dankzij haar productportfolio en netwerk bedrijven ondersteunen bij de overgang naar recyclebare, papiergebaseerde verpakkingen. De barrière-eigenschappen van UPM Asendo Pro maken een extra kunststoflaag overbodig, wat een stap kan betekenen richting minder plasticgebruik in voedingsverpakkingen.