Optimum Group helpt klanten bij design for recycling

Optimum Group helpt klanten bij design for recycling

Robbert-Jan Pos, sales developement manager bij Optimum Group, is een man met een missie. Hij is eerlijk: design for recycling is ingewikkeld en niemand kan het alleen. Hij wil klanten helpen en zet daarom een soort ketenkennisgroep op om oplossingen te bieden en antwoord te geven op die ene vraag: waar moet je beginnen?

Hij slaapt bij wijze van spreken met de tekst van de PPWR onder zijn kussen. Aanvankelijk met het idee dat het domweg te ingewikkeld is. ‘Toen ik begon, zag ik één groot donker woud, maar daarna begon ik mijn weg te vinden. Pos zou het Cruijffiaans kunnen formuleren: ‘Tot je het snapt, begrijp je het niet.’ ‘Maar’, zo waarschuwt hij, ‘als bedrijven afzonderlijk de oplossingen gaan zoeken, komen we er niet. Ketenpartners moeten samenwerken voor oplossingen. We hebben al een aantal partijen aan tafel en er volgen er meer. Samen kunnen we efficiënte oplossingen in kaart brengen.’

Tekst gaat verder onder foto.

Optimum Group helpt klanten bij design for recycling

Robbert-Jan Pos in gesprek met klanten en prospects op Empack.

Interessante gesprekken

Optimum Group is een internationale groep drukkerijen gespecialiseerd op het gebied van UV Flexo rotatiedruk en digitaal drukwerk met vestigingen in Nederland, Duitsland en Scandinavië. Op Empack Gorinchem adviseerden zij bedrijven hoe zich voor te bereiden op de toekomst, met design for recycling als leidend principe. Pos: ‘In 2030 moeten alle verpakkingen in principe recyclebaar zijn. Dat betekent dat we nu moeten werken aan design for recycling. Op Empack merkte ik dat veel  producenten en importeurs op zoek zijn. Ook bleek dat veel mensen niet weten waar te beginnen. Ik vind het belangrijk om klanten het gevoel te geven dat ik snap dat ze het niet weten.’

‘Klanten en klimaat zijn gebaat bij het eerlijke verhaal’

Tekst gaat verder onder foto.

Optimum Group helpt klanten bij design for recycling

De focus bij Optimum Group ligt op het goed scheiden van etiket en hoofdverpakking.

Less is more

Bij Optimum Group kennen ze het grote doel: minder verpakkingsafval. Maar als ze kijken naar demografische ontwikkelingen, zien ze reden om te geloven dat het alleen maar meer gaat worden. ‘Dat heeft te maken met ons denken over economische groei. Een concept als degrowth voelt als vloeken in de kerk, want aldoor groter groeien lijkt in onze economie verankerd. Tot we overwegen dat je zou kunnen krimpen in volume, maar groeien in waarde. Als je er zo naar kijkt, is less misschien wel more.’

Monostromen

Terug naar de dagelijkse praktijk: verpakkingen zo ontwerpen dat er schone afvalstromen ontstaan. ‘De kunst is om de recyclers een homogene stroom afvalmateriaal te geven. Als je verpakkingen goed kunt scheiden, kun je dit realiseren. Maar dat betekent dat je de consument wel goed moet informeren, want als de consument het niet snapt, komen materialen uit in de mixstroom.’ De Optimum Group, die sterk is in etiketten, is uiteraard zeer gefocust op de mogelijkheden van het goed scheiden van etiket en hoofdverpakking. ‘Stel dat je een witte PP-pot hebt met een PE-label dat is voorzien van lijm en inkt. Als je pot en label goed kunt scheiden, krijg je een groot volume hoogwaardig te recyclen PP en een hele kleine stroom met andere materialen. En die reststroom kun je dan bijvoorbeeld goed recyclen tot donkere kunststofproducten en op termijn wellicht zelfs ook hoogwaardig. Als groep doen we continu onderzoek en alle inzichten delen we graag met onze klanten om vervolgens met ze in gesprek te gaan in de zoektocht naar oplossingen voor hun verpakkingen. Uiteindelijk willen wij onze klanten kunnen vertellen wat ze moeten doen en wanneer ze dat moeten doen.’
Bij Optimum Group zijn ze ervan overtuigd dat samenwerking met toeleveranciers, merkeigenaren en retailers nodig is om met eerlijke oplossingen te komen. Zij vinden dat je bij dossiers als de PPWR over je eigen schaduw heen moet stappen. Intussen is Pos zelf hard aan het werk om oplossingen te bieden. ‘We zijn met meerdere klanten al samen de recyclechecks van het KIDV ingedoken.’

Greenwashing

Pos ziet wel een potentieel gevaar voor greenwashing als het gaat om de correcte invulling van de jonge regels. Zo biedt een zeer recent besluit in aanpalende regelgeving omtrent recycling mogelijk ruimte voor inzet van geïmporteerd gerecycled plastic uit landen buiten de EU. Maar binnen de landsgrenzen wordt soms ook creatief met de spelregels omgesprongen. Dat is niet hoe Optimum Group en de ketenpartners met dit dossier willen omgaan. ‘Het gaat wel om het eerlijke verhaal. Dat willen we vertellen en helpen implementeren. Juist daar zijn de klant én het klimaat bij gebaat.’

Hoog tijd

Uiteindelijk zal het slagen van ieder inzamelsysteem ook afhankelijk zijn van het gedrag van de consument. Die moet geholpen worden verpakkingsmaterialen op de juiste manier te scheiden en aan te bieden. Ook hier ligt een belangrijke taak voor de hele keten. ‘2030 is om de hoek en dan zijn er al bepalingen over het percentage gerecyclede content in verpakkingen. Het is dus hoog tijd om te beginnen en daar willen we onze klanten bij ondersteunen. We willen een innovator zijn en fungeren in die zin als verkenners. We zullen vast wel eens een ineffectieve oplossing overwegen, maar de lessen daaruit implementeren we direct in nieuwe initiatieven die ons uiteindelijk naar dat ene doel zullen brengen: onze klanten helpen aan de juiste verpakking. Ik ben blij dat we als Optimum Group zo denken en dat we samen naar oplossingen willen kijken, want voor mij is alléén een industriële onderneming zijn niet genoeg en moet je ook je maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus nemen.’

 
DIT ARTIKEL KWAM TOT STAND IN SAMENWERKING MET OPTIMUM GROUP.

Meer artikelen

recent new image
Albert Heijn: ‘Kijk, ruik...

Albert Heijn voert maatregelen in om...

Lees meer
recent new image
Sappi introduceert...

Sappi, fabrikant van verpakkingspapier...

Lees meer
recent new image
Metsä Board toont op...

Metsä Board presenteert op FachPack...

Lees meer
recent new image
Berry en Abel & Cole...

Berry werkt samen met Abel & Cole om...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox