Begin dit jaar verving McDonald's de kunststof dipbakjes voor sauszakjes vanwege de SUP-richtlijn. Bij veel gasten viel dit niet in de smaak, bleek uit een stortvloed aan reacties op TikTok: ze willen weer hun frietjes in de populaire sausbakjes dippen. Now New Next ontwierp op eigen initiatief de oplossing, waardoor McDonald’s-liefhebbers lekker duurzaam kunnen dippen.
Nadelen van de sachets
Naast ontevreden gasten heeft McDonald's nog een probleem: de nieuwe sachets worden overal op straat en in de natuur teruggevonden, vaak verspreid door vogels. Dit tot grote irritatie van Dirk Groot, de Zwerfinator, die zwerfafval bestrijdt: ‘Een groot deel belandt op straat, dan wel rechtstreeks of uit een prullenbak gewaaid. Vaak kapot geprikt, getrokken en geknaagd door vogels of ratten.’ En er is nog een bezwaar tegen de sachets: hoewel ze nog maar net in gebruik zijn bij McDonald's Nederland, wordt steeds duidelijker dat Europese regelgeving (de Packaging and Packaging Waste Regulation, ofwel PPWR) ook deze sachets in de toekomst zal verbieden.
McDonald’s’ iconische frietbakje
Dat kan anders, dacht Now New Next. Daarom bundelde het designbureau de krachten met Marijndesign en Conpax om een innovatief ontwerp te creëren voor het iconische frietbakje: friet en saus gecombineerd in één verpakking. Het geïntegreerde sausbakje maakt het makkelijk om te dippen en heeft een klepje tegen lekken onderweg. Now New Next stelt voor om in de restaurants pompsystemen te introduceren, om het sauscompartiment in meerdere verpakkingsformats mee te vullen na bestelling. Net als andere fastfoodbedrijven in heel Nederland.
De tekst gaat onder de foto's verder.
Geen schadelijke (micro)plastics
Now New Next ontwierp het frietbakje naar het huidige, iconische ontwerp van McDonald’s, met herkenbare rondingen en vormentaal, maar bevat een logo met drie bogen als knipoog naar de naam van het designbureau. Het bakje is gemaakt van FSC-gecertificeerd karton met een écht plasticvrije coating, zodat de saus niet door het papier lekt. De verpakking laat hierdoor geen schadelijke (micro)plastics achter, als deze toch in de natuur terechtkomt en valt niet onder de SUP-wetgeving.
Positieve guerrilla-actie
Now New Next maakte een video (zie onderaan de tekst) van het ontwerp en het gebruik hiervan, en noemt dit een ludieke guerrilla-marketingactie, bedoeld om McDonald’s te inspireren om het beter te doen. Deze video en het ontwerp zijn dan ook niet gemaakt in opdracht van McDonald’s. Emmilie Kuks, verpakkingsontwerper bij Now New Next: ‘We wilden een oplossing verzinnen, die zowel makkelijker is voor de klant als beter voor het milieu. Volgens ons is dat gelukt met dit ontwerp.’ Het designbureau staat open voor verdere gesprekken met McDonald's om samen te onderzoeken hoe deze innovatie kan worden gerealiseerd.