Koninklijke Grolsch zet in op duurzaamheid met de introductie van de kartonnen TopClip blikverpakking. De nieuwe verpakking is 100% plasticvrij. Door alle blikfolies in Nederland te vervangen door deze kartonnen TopClip-verpakkingen bespaart Grolsch per jaar ruim 100.000 kg plastic.
De genoemde hoeveelheid komt overeen met ruim 4 miljoen nieuwe plastic tassen en zorgt voor een CO2-reductie van 36% ten opzichte van nieuwe plastic folie en 16% ten opzichte van gerecyclede plastic folie, vermeldt het persbericht.
‘Grolsch karakter, duurzaam verpakt’
‘De TopClip is een volledig recyclebare, biologisch afbreekbare kartonnen verpakking. De smaak van ons bier is ongewijzigd. Hetzelfde karakter dus en nu nog duurzamer verpakt’, vertelt Ard Bossema, Marketing & Strategy Directeur bij Grolsch.
De bierbrouwer wil met deze overstap de nieuwe norm zetten voor blikverpakkingen.
‘Grolsch is de eerste brouwer in Nederland die deze verpakking introduceert en daarmee de consument de kans geeft een duurzame keuze te maken. Wat ons betreft is dit de nieuwe standaard’, aldus Bossema.
Handig draagkarton
Als vervanger voor de folie die nu om de blikken zit zijn meerdere alternatieven onderzocht. In tegenstelling tot veel andere kartonnen blikverpakkingen die nu op de markt komen wordt er voor de TopClip geen lijm gebruikt. De verpakking is gemaakt van FSC gecertificeerd golfkarton, waarbij is gekeken naar de gebruikte papiersoorten. Dit om er zeker van te zijn dat de blikken goed in de verpakking blijven zitten, ook in de koelkast. De nieuwe verpakking is gemakkelijk op te pakken door de twee gaten aan de bovenzijde van de verpakking, bedoeld voor duim en wijsvinger. De blikken zitten stevig vast in de draagtray, maar kunnen tegelijkertijd eenvoudig uit de verpakking worden genomen. Doordat de bovenkant van de blikken bedekt wordt door de TopClip, blijft het gedeelte waaruit gedronken wordt schoon, informeert Grolsch.
Samenwerking met Smurfit Kappa
De verpakking is gerealiseerd door een samenwerking met Smurfit Kappa. Het verpakkingsbedrijf heeft de TopClip technisch ontwikkeld en gepatenteerd.
Arco Berkenbosch - Vice President Innovation and Development bij Smurfit Kappa: ‘Grolsch is een zero-waste brouwerij. Smurfit Kappa sluit hier met het Better Planet initiatief naadloos op aan. Grolsch is dan ook de ideale partner om als eerste de markt te betreden met deze innovatieve oplossing. De toewijding van Grolsch om TopClip als eerste te lanceren, toont karakter. Met deze lancering laat Grolsch zien de uitdaging aan te durven om zowel de innovatie als de duurzaamheidsambitie te realiseren. We zijn trots op de intensieve samenwerking met zowel Grolsch als KHS om TopClip te lanceren en zijn verheugd om de Grolsch TopClip multipacks binnenkort in het schap te zien’.
Machine van KHS
De machine is ontwikkeld door KHS en staat als eerste in de brouwerij in Enschede.
‘De samenwerking tussen Smurfit Kappa, Grolsch en KHS vormt de perfecte combinatie om snel een unieke, lijmloze en stabiele kartonverpakking te ontwikkelen, die ook op een highspeed machine verwerkt kan worden’, vertelt Swen van Kuetsem, Sales Manager KHS Benelux.
Oude verpakkingen gefaseerd vervangen
De eerste verpakkingen worden vanaf deze week op de winkelvloer verwacht. De aftrap wordt genomen door de Herfstbok-blikken. In de komende maanden worden alle (plastic) blikverpakkingen gefaseerd vervangen door de nieuwe kartonnen verpakking.