DS Smith en Stoffels Tomaten halen 83% lucht uit verpakking

Stoffels Tomaten en verpakkingsproducent DS Smith verduurzaamden onlangs het verpakkingsontwerp en de logistiek rondom de aanlevering van tomatentrays. De nieuw gestandaardiseerde verpakking is geoptimaliseerd qua vezelgebruik en heeft minder karton nodig. Door de installatie van een automatische opzetmachine kunnen de trays plat aangeleverd worden, wat ruimte in de vrachtwagen bespaart.

Standaardiseren

Stoffels gebruikte tot voor kort trays in verschillende soorten, maten en papierkwaliteiten. Door elke stap in het logistieke proces nauwkeurig in kaart te brengen, konden beide bedrijven de verpakking standaardiseren en de papierkwaliteit optimaliseren zodat onnodig gebruik van materialen wordt vermeden. De nieuwe verpakking is gemaakt van 100% recycleerbaar karton en wordt plat in plaats van opgezet aangeleverd op de inpaklocatie bij Stoffels.

Door dit herontwerp en de installatie van een nieuwe opzetmachine zijn jaarlijks 146 minder vrachtwagenritten nodig in de supply chain. De behoefte aan opslagruimte wordt op jaarbasis met meer dan 1.000 pallets verminderd. DS Smith begeleidde het mechanisatieproject, van ontwerp van de verpakking tot bepalen en plaatsing van de juiste opzetmachine.


Stoffels tomaten

Focus op duurzaam

Paul Stoffels, gedelegeerd bestuurder van Stoffels legt uit: “We werken intensief aan een duurzame bedrijfsvoering. Zo werken we met biologische middelen, recycleren 100% van ons drainwater, zetten afval terug naar grondstof volgens het “cradle to cradle” principe, trachten plastic te vermijden en zetten in op biobased grondstoffen voor onze verpakkingsmaterialen.”

De focus op duurzaamheid vertaalt zich ook in bedrijfstechnische voordelen, onder andere op het gebied van veiligheid en efficiëntie in het magazijn. “Het aantal referenties én de benodigde opslagruimte is teruggebracht tot minder dan een vijfde, wat het voorraadbeheer aanzienlijk eenvoudiger maakt. Het magazijn is overzichtelijker en het aantal heftruckbewegingen wordt sterk gereduceerd.“, aldus Paul Stoffels.

Circulair

De activiteiten zijn onderdeel van de duurzaamheidsaanpak van DS Smith, waarbij het bedrijf zich inzet om de transitie naar de circulaire economie te leiden en tegelijkertijd meer circulaire oplossingen voor haar klanten en de bredere samenleving te leveren - door probleemplastics te vervangen, CO2 uit de supply chains te halen en innovatieve recyclingoplossingen te bieden. DS Smith kondigde onlangs een R&D- en innovatiepakket ter waarde van 115 miljoen euro (£100 miljoen) aan om zijn werkzaamheden in de Circulaire Economie te versnellen in ontwikkelde Circular Design Metrics waarmee afnemers de circulariteit van hun verpakkingen kunnen beoordelen.


Stoffels tomaten

Meer artikelen

recent new image
Duurzaam verpakken:...

Na het succesvolle debuut in 2023 van...

Lees meer
recent new image
Van koffieverpakking naar...

Een op het eerste gezicht wellicht...

Lees meer
recent new image
Snel geëerd met European...

Verpakkingsbedrijf Snel heeft voor de...

Lees meer
recent new image
Praktische Optimum...

Optimum Group, producent van etiketten...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox