Marks & Spencer (M&S) heeft aangekondigd dat het in zijn volledige Men's Essentials-lijn overstapt op papieren verpakkingen. Daarmee zegt de Britse retailer naar verwachting bijna 5,5 miljoen stuks plastic te elimineren uit zijn Clothing & Home-divisie binnen twaalf maanden.
De aanpassing betreft alle herensokken, geweven pyjamasets en circa 40 procent van het herenondergoed. Deze artikelen worden voortaan verpakt in FSC-gecertificeerd papier, inclusief papieren haakjes die volgens het bedrijf eenvoudig thuis gerecycled kunnen worden.
Duurzaamheidsambities M&S
De overstap maakt deel uit van bredere duurzaamheidsambities binnen het bedrijf. M&S geeft aan dat 1 op de 5 mannen in het Verenigd Koninkrijk zijn ondergoed en nachtkleding bij de keten koopt. Alleen al op jaarbasis verkoopt M&S zo'n 20 miljoen paar herensokken. Op basis van deze volumes verwacht het bedrijf met de nieuwe verpakkingsaanpak een substantiële vermindering van plasticgebruik te realiseren. De overstap naar papier wordt mogelijk verder uitgebreid, afhankelijk van de uitkomsten van aanvullende tests later dit jaar. Indien succesvol, zou dit nog eens 3,5 miljoen plastic verpakkingen kunnen besparen in andere productgroepen binnen het herenassortiment.
Plan A
De huidige maatregel volgt op een eerdere proef in 2023, waarbij M&S papieren verpakkingen met papieren haakjes testte voor accessoires zoals hoeden, sjaals en handschoenen. Die pilot resulteerde volgens het bedrijf in de verwijdering van meer dan 4 miljoen plastic verpakkingen. Deze initiatieven zijn onderdeel van M&S’ bredere duurzaamheidsstrategie, het zogeheten Plan A, waarmee het bedrijf zich richt op een netto-nuluitstoot tegen 2040. Het reduceren van plastic verpakkingen wordt daarin expliciet genoemd als een prioriteit.