Na een eerste grote uitrol die eind vorig jaar in Australië begon, introduceert Mars een proefprogramma voor papieren verpakkingen in Groot-Brittannië, dit keer via het Mars Wrigley Research and Development Centre in Slough, Verenigd Koninkrijk. Dit is de laatste in een reeks nieuwe pilottests waarin verschillende verpakkingsopties voor het merk worden onderzocht.
Papieren Mars wikkels bij Tesco
Mars produceert nu de iconische Mars-repen verpakt in recycleerbare papieren verpakkingen die voor een beperkte tijd verkrijgbaar zijn bij Tesco-winkels. Na uitgebreide ontwikkelingswerkzaamheden en investeringen zegt het bedrijf dat de proef een aanzienlijke vermindering van het plastic zal opleveren. Het is een belangrijke stap in de richting van innovatie op het gebied van wettelijke verpakkingsverplichtingen.
Zoektocht alternatieve verpakkingsoplossingen
‘We onderzoeken verschillende soorten alternatieve verpakkingsoplossingen voor onze zoetwarenproducten’, zegt Richard Sutherland-Moore, verpakkingsexpert bij het Research and Development Centre van Mars Wrigley UK in Slough. ‘Voor Mars Bar was de uitdaging om de juiste papieren verpakkingsoplossing te vinden met voldoende barrière-eigenschappen om de chocolade te beschermen en tegelijkertijd de voedselveiligheid, kwaliteit en integriteit van het product te garanderen om voedselverspilling te voorkomen.’
Papier testen in fabrieken
Meer specifiek, voegt Tracey Manfield, senior verpakkingsingenieur bij het Global Packaging Innovations-team in Slough, toe: ‘We testen nu papieren verpakkingen uit om meer te begrijpen over hoe het materiaal presteert in de fabrieken, in termen van lijnsnelheid en verspilling, en ook hoe het presteert tijdens het transport van de fabriek naar het schap, en zelfs voorbij het schap naar de consument.’
Na de proef zal Mars de lessen van de lancering met Tesco gebruiken om andere proeven in de regio te informeren, allemaal in het teken van het ‘Sustainable in a Generation-plan’.
Tesco werkt graag mee
‘We zijn verheugd om samen te werken met Mars Wrigley om een alternatieve versie van hun iconische Mars-reepverpakking te testen, passend bij onze eigen strategie om plastic en verpakkingen in ons bedrijf te verwijderen waar we kunnen, het te verminderen waar dat niet kan, meer te hergebruiken en recyclen wat er nog over is’, voegt Andrew Flood, verpakkingsmanager bij Tesco, toe.
Amcor levert het papier
Mars werkt samen met Amcor dat het papier voorziet van een barrièrecoating om de chocoladereep te beschermen en de houdbaarheid te garanderen. Het papiermateriaal kan volgens het bedrijf worden gerecycled als papier en wordt algemeen erkend als recyclebaar materiaal dat geschikt is voor inzameling in het Verenigd Koninkrijk.