Na een succesvolle proef in zes winkels vorig jaar, zal het systeem worden uitgerold in nog eens 19 M&S-winkels in het Verenigd Koninkrijk, waaronder Liverpool One, dat eind vorig jaar werd geopend, wat het totaal op 25 brengt.
10 eigen merk producten herbruikbare verpakkingen
Met M&S 'Refilled' kunnen klanten kiezen uit 10 voorgevulde thuisverzorgingsproducten van het eigen merk, waaronder reinigingssprays, wasmiddelen, wasverzachters en afwasmiddelen. Bij de eerste aankoop is een retourfles van 2 pond inbegrepen, die na gebruik kan worden teruggebracht naar de winkel. Bij inlevering ontvangen klanten een tegoedbon van € 2,- die kan worden ingewisseld voor een andere aankoop uit het M&S Refilled-assortiment.
1 miljard verpakkingen
Tot nu toe zijn ruim 10.000 klanten van M&S bij het programma betrokken, waarbij het populairste product citroen afwasmiddel is. De uitbreiding naar meer winkels in het Verenigd Koninkrijk zal naar verwachting naar schatting 150.000 stuks plastic verpakkingen verwijderen, ter ondersteuning van de Plan A-doelstelling van M&S om tegen 2027 1 miljard eenheden plastic verpakkingen te verwijderen, op hun routekaart naar nul in 2040.
M&S zit op schema
Vorige maand bereikte M&S zijn doelstelling om tegen 2023/2024 75 miljoen eenheden te verwijderen, vier maanden eerder dan gepland. Eind vorig jaar werd M&S de eerste nationale retailer die koffiebekers op de markt bracht die 100 procent recyclebaar zijn in de papierafvalstroom en stapte ook over van plastic zakken naar papieren zakken in Food en Clothing & Home.