‘Het was spannend om een hervulbare wasmiddelenverpakking op de markt te zetten’, zegt Joska Sesink, specialist duurzaam verpakken bij Lidl. ‘In het verleden hebben we hervulbare systemen gehad, maar daarbij werd soms gemorst op de winkelvloer. Dat is niet efficiënt. Daarom was een morsvrij systeem een belangrijke eis. Zeker bij vloeibare wasmiddelen wil je geen geknoei.’
Slim hervulstation
Lidl zocht contact met het Nederlandse Fyllar. Dit technologiebedrijf uit Best heeft een morsvrij en slim hervulstation voor vloeistoffen ontwikkeld. Het systeem maakt gebruik van een flexibele verpakking met een sluiting die het mogelijk maakt om door de dop af te vullen. Het wasmiddel gaat via een afvulnozzle de verpakking in. Als de klant de hervulbare verpakking in de afvulmachine klikt, gaat de nozzle naar beneden en opent die de sluiting. Het afvullen duurt zo’n 30 seconden. De klant kan de verpakking pas verwijderen, zodra de nozzle omhoog is gegaan. Dit maakt de machine heel schoon in gebruik. Na het afvullen, krijgt de klant een bonnetje voor de kassa.
De sluiting bevat een intelligente RFID-chip die ‘ziet’ welke wasmiddelenverpakking in de machine wordt geplaatst. Het gaat om de vier verschillende verpakkingen voor de wasmiddelen wit, kleur en zwart van het merk Formil en Doussy wasverzachter. De machine weet bijvoorbeeld dat een verpakking alleen geschikt is voor wit of voor kleur. De intelligente RFID-chip houdt ook bij hoe vaak de verpakking is gevuld en daarmee kan de klant zien hoeveel plastic er reeds is bespaard.
‘Het enige wat we af en toe moeten schoonmaken zijn de vingerafdrukken op het display van de machine’, zegt Sesink. ‘Dit vulsysteem is heel schoon en gebruiksvriendelijk’
Tien Lidl pilots met herbruikbare verpakking
De pilot draait nu in zeven filialen, uiteindelijk komt het refill station in tien winkels te staan. Bij iedere winkel staan er twee machines naast elkaar, zodat het product altijd op voorraad is, legt Sesink uit. Op momenten dat het apparaat leeg is, verandert de kleur boven het station oranje zodat werknemers zien dat het moet worden bijgevuld. ‘De klant moet altijd wasmiddel kunnen tappen, want het ergste dat je kan overkomen is een klant die de verpakking mee terugneemt naar de winkel en voor een lege machine komt te staan.’
Overigens is het merk ook in een eenmalige fles verkrijgbaar, zodat de klant de keuze heeft tussen fles of het hervulbaar systeem. Maar het belangrijkste doel is natuurlijk plastic besparen. Een klant gebruikt per jaar in een gemiddeld huishouden ongeveer 16 flessen en met het refill station nog maar één flexibele verpakking. En vanaf de eerste keer vullen bespaart de klant al plastic, want een flexibele verpakking gebruikt veel minder plastic dan een fles. Het gaat het om een besparing van 23 gram per fles bij de eerste vulling en 47 gram plastic bij ieder volgend hergebruik.’