De overstap van Lagunitas van een 35,5 cl one-way fles naar de kleinere BNR-fles betekent dat het merk zich aansluit bij een bredere inzet op hergebruik. Volgens Heineken kan een dergelijke fles tot twintig keer worden hergebruikt, mits grondig gereinigd en gecontroleerd. Dit draagt bij aan het reduceren van de behoefte aan nieuwe grondstoffen, wat past binnen Heinekens ambitie om in 2040 netto nul uitstoot te bereiken in de gehele keten.
Duurzame keuzes
Volgens Maarten Schuurman, algemeen directeur van Heineken Nederland, onderstreept deze stap het streven naar een gesloten kringloop: 'Met de overstap van Lagunitas IPA naar een bruine statiegeldfles dragen we bij aan een schoner Nederland.' Het hergebruik van flessen wordt bovendien gezien als een manier om consumenten bewust te maken van duurzame keuzes, mede dankzij het bestaande statiegeldsysteem dat in Nederland breed is ingebed.
Tekst gaat verder onder de foto.

Gezamenlijke standaard
De BNR-fles, ooit ontwikkeld als gezamenlijke standaard door Nederlandse brouwers in de jaren tachtig, blijft daarmee een cruciaal element in de Nederlandse biermarkt. Voor meer informatie over de BNR-fles verwijst Heineken naar Nederlandse Brouwers.
* De tien strategische biermerken van Heineken Nederland zijn: Heineken, Amstel, Texels, Affligem, Brand, Birra Moretti, Desperados, Lagunitas IPA, Apple Bandit en Oedipus. Oedipus wordt sinds dit jaar niet langer afgevuld op fles en maakt de overstap naar (statiegeld)blik.