‘De Packaging & Packaging Waste Regulation is voor veel bedrijven overweldigend’, zegt Glaser. ‘Het betreft een groot bestand van een paar honderd pagina’s met juridische teksten. Wij hebben al die artikelen doorgelezen. Met die kennis in het achterhoofd leggen wij uit wat het in grote lijnen betekent. Vervolgens gaan we met die bedrijven de diepte in en focussen we op de verpakkingen en verpakkingscombinaties en kijken wat de PPWR betekent voor hun verpakkingen. Er zijn bijvoorbeeld bepaalde verpakkingscombinaties of verpakkingsmaterialen die niet zijn toegestaan. Wij geven dan advies hoe ze daarop kunnen anticiperen.’
‘Maar er is momenteel wel één grote disclaimer voor de PPWR: er is de afgelopen tijd al veel gesleuteld aan deze regelgeving en het is nog steeds niet in kannen en kruiken. Advocaten houden de PPWR momenteel tegen het licht en waarschijnlijk wordt de wet eind dit jaar aangenomen. Daarnaast komt er nog veel sub-wetgeving aan. De verwachting is dat er nog zo’n 30 aanvullende normen aankomen met belangrijke details.’
Dick de Koning en Johan Glaser van Packz geven workshops over de PPWR.
Packz geeft ook strategisch advies over PPWR
Packz helpt bedrijven ook bij het maken van een strategische routeplanning. Het adviesbureau analyseert het huidige verpakkingsportfolio en adviseert hoe bedrijven met betrekking tot de PPWR. ‘Wij bereiden bedrijven voor op wat komen gaat en adviseren hun hoe ze daarop kunnen anticiperen. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat bedrijven nu al in overleg gaan met hun leveranciers en hun informeren wat de gevolgen zijn van deze aankomende regelgeving. De PPWR eist onder meer dat verpakkingen voor 80 procent recyclebaar moeten zijn. Als jouw verpakking daar niet aan voldoet, moet je keuzes gaan maken.’
‘En aan de andere kant zullen die bedrijven ook richting hun eigen klanten moeten communiceren hoe en waarom ze hun producten verpakken. Dat uitleggen is vaak nog lastig. Er wordt bijvoorbeeld snel gezegd dat alles richting papier moet, maar dat is niet altijd de oplossing of mogelijk.’
'Het is belangrijk dat bedrijven in overleg gaan met hun leveranciers en informeren wat de gevolgen zijn de PPWR'
Administratieve last door de PPWR
Glaser verwacht dat de administratieve last bij verpakkende bedrijven flink zal toenemen. Hij blikt daarbij terug op de vorige wetgeving, de PPWD. ‘Een NGO kaartte aan dat veel verpakkingen volgens deze directive te zwaar waren. Hierop besloot de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) strenger te gaan handhaven met als gevolg dat bedrijven hun productdossiers op orde moesten brengen. Dat vergde veel tijd en mankracht. Hiervoor is onder meer informatie van derden nodig. Verpakkingsleveranciers moeten aangeven welke materialen ze gebruiken, de samenstelling, het gewicht en of het recyclebaar is. Dit gaat ook gebeuren met de PPWR. Ik verwacht in het begin een grote piek aan werkdruk. Daarom adviseren wij om nu al te starten met het documenteren en het opvragen van informatie. Zowel intern als extern.’
Samengestelde verpakkingen
Ondanks dat de PPWR honderden pagina’s aan wetgeving bevat, vindt Johan Glaser het interessant om het te interpreteren. ‘Het is boeiend om een analyse te maken van de PPWR. Uitzoeken wat ze met bepaalde normen bedoelen en dan kijken wat dat betekent voor een bepaalde verpakking. Denk bijvoorbeeld aan een aerosol die bestaat uit een aluminium bus met een plastic zakje er in een plastic sluiting met ventiel. De vraag is dan in hoeverre die aerosol recyclebaar is en of de verschillende onderdelen wel gerecycled worden. Dat geldt ook voor een glazen fles met een papieren etiket en een kunststof dop. Dat label heeft misschien wel invloed op de recyclebaarheid van het glas. En wat is recyclen precies. Moet het terugkomen voor dezelfde toepassing? Allemaal zaken die nog niet duidelijk zijn of onduidelijk is waar je rekening mee moet houden. Dat maakt dit onderwerp en ons vak zo boeiend.’