Verpakkingen maken is complex samenspel tussen merk en verpakkingsproducent
In Nederland worden veel zuivelproducten al heel lang in drankenkartons verpakt. Lang geleden werd melk uit glazen flessen geschonken, maar drankenkartons bleken hygiënischer en duurzamer. Tot op de dag van vandaag is het een verpakking gebleken die aan alle eisen voldoet.
Het lijkt simpel. Een melkpak, een kwarkbeker of een andere zuivelverpakking aanpassen op basis van een goed idee, andere inzichten of nieuwe wetgeving. Een nieuwe dop, een dop die aan het pak vastgemaakt moet worden of een pak zonder dop – hoe moeilijk kan het zijn?
De praktijk is anders. ‘Het is een ongoing proces tussen deze afdeling en leveranciers’, zegt Van Baal. Soms zijn er binnen FrieslandCampina nieuwe ideeën, leveranciers van verpakkingen werken aan ontwikkelingen. ‘Als wij bijvoorbeeld een verpakking zonder dop willen hebben, moeten we met de leverancier werken aan een pak zonder dop dat nog steeds goed te openen is.’
‘Ik heb een idee, morgen is het klaar’
Verhelst: ‘Het is dus niet zo dat je zegt: ik heb een idee, morgen is het klaar. Je moet eerder denken aan periodes van drie tot vijf jaar om iets fundamenteel nieuws op de markt te brengen. Je kijkt naar markttrends, naar duurzaamheidsaspecten en je moet anticiperen op wet- en regelgeving. Op basis daarvan beginnen we.’
‘Het duurt niet alleen een aantal jaren om een geheel nieuwe verpakking te ontwikkelen’, vult Van Baal aan, ‘maar op het moment dat we een geheel nieuwe verpakking hebben en een daarbij behorende verpakkingsmachine is ontwikkeld en die aanschaffen, dan is dat voor minstens twintig jaar. Dat zijn serieuze investeringen met veel impact.’
Daarnaast is er volgens de FrieslandCampina-man nog een andere complicerende factor: producten van de zuivelgigant worden overal in Europa verkocht. Komen de richtlijnen voor zuivelproducten in al die landen redelijk overeen, de afvalmarkt is gecompliceerder. Van Baal: ‘Als je een milieuvriendelijke verpakking wil hebben, dan moet je in je ontwerp en materiaalkeuze rekening houden met de systemen en methoden voor afvalinzameling en -verwerking in verschillende landen. Wat in het ene land perfect werkt, is niet per se handig in een ander land. Dat is een uitdaging op zich. We moeten dus steeds goed kijken welke keuzes we nu het beste kunnen maken.’
Circulariteit verbeteren
Uitdaging voor de komende jaren is de circulariteit van de verpakkingen te verbeteren. Dat is niet iets wat de fabrikanten van verpakkingen of merkeigenaren in hun eentje kunnen doen, dit vergt een ketenbrede aanpak waarbij ook de verwerkers en recyclers van verpakkingsmateriaal zijn aangesloten. ‘Als we verpakkingen duurzaam willen maken, dan moeten we anticiperen op die ketens’, vertelt Van Baal. Daarvoor is volgens hem nodig dat de producenten van het verpakte product en die van de verpakking nog intensiever gaan samenwerken.’
HEDRA podcast online
Benieuwd naar het hele gesprek tussen Patrick Van Baal en Patrick Verhelst, en naar de andere afleveringen in de podcastserie Doorpakken? Ga dan naar de website, kijk bij uw favoriete podcastplatform of scan de QR-code.