Drie duurzame pijlers
Het beleid van Jokey is op drie pijlers gebaseerd, te weten inzet van gerecyclede materialen, gewichtsreductie en als derde de inzet van alternatieve materialen, zoals biobased of chemisch gerecyclede materialen.
Bij de eerste pijler gaat het om toepassing van gerecyclede materialen voor non-food producten, zoals verf, lijm, chemie en meststoffen. Van Groningen: ‘Gewichtsreductie is preventie. Maar de food industrie wil verpakkingen waar veel zekerheden zijn ingebouwd en die vaak zwaarder zijn dan eigenlijk nodig is. Voor het thuisbezorgen van producten wilde men bijvoorbeeld dikkere verpakkingen, omdat er veel druk op komt in het logistieke proces. Toch is er iets veranderd en wil men nu wel voorzichtiger omgaan met de producten, zodat verpakkingen met minder gewicht kunnen worden ingezet. We bieden bijvoorbeeld een yoghurtemmer in zes verschillende gewichtsvarianten aan, maar met dezelfde look & feel. Daardoor kan de klant stapsgewijs naar lagere gewichten gaan, zonder dat hij zijn machinepark moet aanpassen. Dat laatste is belangrijk, want veel bedrijven hikken aan tegen de enorme investeringen die nodig zijn om naar een lager gewicht te gaan. De inzet van dunnere verpakkingen betekent natuurlijk lagere kosten door minder materiaalgebruik.’
Ecoconcept
‘Het is nu natuurlijk zaak om te stimuleren dat mono-materialen gerecycled worden en vervolgens ook worden ingezet. Het instrument om mee te sturen is de kilokostprijs, door toepassingen met gerecycled materiaal korting te geven op bijvoorbeeld de Afvalfonds verpakkingen bijdrage.
Jokey heeft het systeem van reductie en inzet van gerecycled materiaal de naam Eco Concept gegeven. ‘We zijn nu in versie 3. Het streven is om voor 2025 30%-percentage gerecycled materiaal in te zetten en voor 2030 50%. Met gewichtsreductie zijn we al heel lang bezig. Een emmer met 10 liter inhoud is bij ons bijvoorbeeld van 350 gram eind jaren 90 naar 275 gram nu gegaan, met daarbij de aantekening dat de verpakking van nu veel meer te verduren heeft, zoals het schudden van verf in machines en het verzenden via webshops. We hebben dus gewichtsreductie gerealiseerd bij hogere eisen. We bereiken dat door continu aan onderzoek en ontwikkeling te doen. Daar investeren we bij Jokey 10 tot 15% van de omzet in. Dat is het voordeel van het familiebedrijf met een duidelijke visie op duurzaamheid; de bereidheid tot investeren.’
Bart van Groningen