Sinds 2018 heeft Albert Heijn 21,5 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal bespaard. Dit doel was oorspronkelijk gesteld voor 2025, maar werd begin 2024 al behaald. In 2024 alleen bespaarde de supermarktketen 2,4 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal. De grootste besparingen kwamen uit plastic (-1.076.000 kg), papier en karton (-1.284.000 kg) en glas (-53.640 kg).
Een belangrijke strategie hierbij is de overstap van ‘bak naar zak’. Voor tientallen producten, waaronder kaas, hamburgers en gesneden champignons, worden sinds 2024 zakjes in plaats van bakjes gebruikt. Dit leidt tot een besparing van gemiddeld 60% plastic per verpakking. Alleen al bij de kaasverpakkingen betekende dit een besparing van 400.000 kg plastic.

Optimalisatie van verpakkingsvormen
Naast materiaalreductie werkt Albert Heijn aan efficiëntere verpakkingsvormen. Zo werd in 2024 de yoghurtemmer vierkant in plaats van rond, wat 147.000 kg verpakkingsmateriaal bespaart en efficiënter transport mogelijk maakt. Ook het eigen merk toiletpapier kreeg 50% meer vellen per rol, wat leidde tot een besparing van 176.000 kg aan verpakkingsmateriaal.

Recyclebaarheid en circulaire verpakkingen
Albert Heijn streeft ernaar om in 2025 al zijn eigen merkverpakkingen recyclebaar te maken. In 2024 was 72,6% van de verpakkingen goed recyclebaar volgens de normen van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) en de eigen ‘design for recycling’-criteria. Dit is een stijging van 7,4% ten opzichte van het jaar ervoor.
Een innovatie op dit vlak is de introductie van 100% plantaardige PEF-flessen voor vruchtensappen, in samenwerking met Avantium en Refresco. Albert Heijn is de eerste supermarkt ter wereld die dit type verpakking gebruikt.
Daarnaast wordt er ingezet op het gebruik van gerecycled PET (rPET). In 2024 bestond 65,9% van het PET-verpakkingsmateriaal uit gerecycled plastic, waarmee de doelstelling voor 2025 al is behaald.

Herbruikbare en hervulbare verpakkingen
Om hergebruik te stimuleren, introduceerde Albert Heijn in 2024 navulverpakkingen voor onder andere zeep, shampoo en wasmiddel. Hiermee wordt tot 70% minder plastic per verpakking gebruikt. Ook werd er een pilot uitgevoerd waarbij klanten hun navulverpakking opnieuw konden vullen in een vulstation.
Uitdagingen en toekomstige ambities
Albert Heijn erkent dat de volledige overstap naar circulaire verpakkingen een uitdaging is. Zo wordt bij de overstap van PET-bakjes naar PP-zakken vaak meer virgin plastic gebruikt, omdat gerecycled PP nog niet breed beschikbaar is voor voedselverpakkingen. Maar omdat AH met deze verpakkingswijziging gemiddeld 70% plastic bespaart, kiest ze er wel voor. Netto gebruikt AH dan iets meer virgin plastic, omdat de PET-schaal van 100% gerecycled materiaal was. Dit soort afwegingen blijven een punt van aandacht binnen het duurzaamheidsbeleid.
De supermarkt blijft samenwerken met partners zoals het Wereld Natuur Fonds en de Ellen MacArthur Foundation om de verpakkingsketen verder te verduurzamen. Hoewel de doelstelling van 100% recyclebare verpakkingen in 2025 niet volledig haalbaar lijkt, wordt er gewerkt aan verdere verbeteringen in de komende jaren.