DS Smith heeft voor Filir, distributeur van zoetwaren, de verpakking voor het Paasproductportfolio van het merk opnieuw ontworpen. De traditionele plastic verpakkingen voor paassnacks en -snoepjes zijn vervangen door een op duurzame vezels gebaseerde en 100% recyclebare verpakkingsoplossing.
De nieuwe verpakkingsoplossing bevat minder materialen en heeft een langere levensduur voor hergebruik als cadeauzakje. Belangrijk kenmerken zijn onder meer een vergrendelingssysteem om te voorkomen dat de chocoladedozen voor gebruik worden geopend, aldus DS Smith.
Productdifferentiatie
Het artwork op de nieuwe Filir-verpakking zorgt voor productdifferentiatie ten opzichte van concurrerende merken. De chocoladedozen zijn eenvoudig in elkaar te zetten en voorzien van een handvat van golfkarton.
Verpakkingsontwerp
Het ontwerpteam van DS Smith paste hun Circular Design Metrics (CDM)-benadering toe om de circulariteit van de verpakkingsontwerpen te beoordelen en te vergelijken aan de hand van verschillende indicatoren. De Circular Design Metrics, naar eigen zeggen een primeur in de sector, geven een indicatie van de duurzaamheidsprestaties van een verpakkingsontwerp en waar de aandacht op moet worden gericht. De nieuwe verpakking is 100% recyclebaar en herbruikbaar en vervaardigd om het product en de materialen langer in gebruik te houden, informeert de verpakkingsproducent.