DS Smith stelde zich als doel om alle primaire of secundaire plastic verpakkingen te verminderen of volledig te verwijderen uit de verpakking van klanten. In 2020 zette het bedrijf hiervoor een programma op als onderdeel van haar Now & Next Sustainability Strategy. Deze strategie strekt zich uit over alle DS Smith-operaties in 34 landen in Europa en Noord-Amerika, met als gezamenlijk circulair doel om afval te verminderen en materialen langer in gebruik te houden.
'Door te innoveren en onze klanten te helpen kunststoffen te vervangen of te verminderen, komen we tegemoet aan de maatschappelijke roep om plasticvervuiling te verminderen'
Circular Design Principles
Belangrijk voor het behalen van het doel van 1 miljard en een essentieel onderdeel van het ontwerpproces bij DS Smith, zijn de Circular Design Principles en Circular Design Metrics, die in samenwerking met de Ellen MacArthur Foundation zijn ontwikkeld. Elk van bijna 800 ontwerpers van DS Smith is getraind in Circular Design Principles. Hiermee kan onder meer de duurzaamheid van een verpakkingsoplossing worden beoordeeld op gebieden als gerecycled materiaal en recyclebaarheid.
Philip Bautil, Managing Director, DS Smith Benelux: ‘Toen we onze Now and Next duurzaamheidsstrategie vaststelden, wilden we doelstellingen opnemen die niet alleen binnen maar ook buiten ons bedrijf milieuveranderingen teweeg zouden brengen. Door te innoveren en onze klanten te helpen kunststoffen te vervangen of te verminderen, komen we tegemoet aan de maatschappelijke roep om plasticvervuiling te verminderen en groeien we onze partnerschappen met klanten.’
Vraag naar duurzame verpakkingen
Enkele maanden geleden lanceerde DS Smith haar wereldwijde Research & Development (R&D) en Innovation Centre, “R8”. Deze faciliteit is bedoeld om onderzoek te leiden op het gebied van productie, met volledige aandacht voor de groeiende vraag naar duurzame verpakkingen en de benodigde innovatie om deze te leveren. Het bedrijf kondigde eerder al een R&D- en innovatiepakket ter waarde van £100 miljoen aan om haar werkzaamheden in de circulaire economie te versnellen.
Innovatieve verpakkingsontwerpen
Een reeks nieuwe en innovatieve vezelgebaseerde ontwerpen maakte de één miljard reductie mogelijk, zoals:
- Lift Up: ontwikkeld in samenwerking met Coca-Cola, vervangt plastic krimpfolies die worden gebruikt voor multi-pack flessen door een volledig recyclebare kartonnen handgreep.
- RoundWrap: een innovatief, recyclebaar alternatief voor traditionele flessenverpakkingen, ontworpen om beschadiging te voorkomen.
- Punnets voor groente en fruit. Deze producten vervangen conventionele plastic wegwerp plastic bakjes voor fruit en groenten door een vezelgebaseerde recyclebare oplossing.