‘Droppie maakt verpakkingsrecycling toegankelijker voor consument’
Met de recente opening van een self-service Dropper op het Marineterrein in Amsterdam heeft startup Droppie een nieuwe stap gezet in haar missie: het faciliteren van een circulaire economie door consumenten te helpen bij het eenvoudig en effectief recyclen van afval. De opening van deze locatie, een gerecyclede zeecontainer, markeert het begin van een landelijke uitrol.
‘Recyclen moet makkelijker en toegankelijker worden voor consumenten’, aldus Stef Traa, mede-oprichter van Droppie. ‘Met de Dropper kunnen mensen op één plek verschillende afvalstromen inleveren, zoals statiegeldflessen, e-waste en plastic verpakkingen. Dit leidt tot schonere inzamelstromen die beter recyclebaar zijn.’
De self-service Dropper combineert een statiegeldmachine met oplossingen voor andere recyclestromen. Gebruikers worden via een mobiele app begeleid, waarmee ze ook beloningen kunnen verdienen. Deze innovatieve aanpak leverde Droppie recent een Wecycle Award op, als erkenning voor haar inspirerende concept en maatschappelijke bijdrage.
Start vanuit onderzoek en praktijkervaring
De basis voor Droppie’s succes ligt in uitgebreid consumentenonderzoek, vertelt mede-oprichter Natascha Hermsen. ‘We zijn bij mensen thuis geweest om te begrijpen hoe zij recyclen en welke barrières ze ervaren. Wat bleek? Recyclen is vaak te ingewikkeld, er is gebrek aan kennis en goede recycling wordt onvoldoende gewaardeerd. Met deze inzichten hebben we een propositie ontwikkeld: een winkel gericht op recycling en nu ook de Dropper-containers.’
De eerste recyclewinkel in Amsterdam-West fungeert als ontmoetingsplek en laboratorium.
Hier kan Droppie experimenteren met inzamelmethoden en direct leren van consumenten. Volgens Stef biedt dit waardevolle inzichten: ‘We analyseren recyclegedrag en geven consumenten gerichte feedback, zowel in de winkel als via de app.’
De winkel bevat ook een pakketpunt voor Vinted, vertelt Stef. ‘Vanaf de opening hadden we direct al een paar honderd consumenten per dag in de winkel hierdoor. Veel van hen kwamen om een pakketje op te halen. Bij hun bezoek ontdekten ze dat ze hier niet alleen statiegeldflessen konden inleveren, maar ook plastic verpakkingen, e-waste en textiel. Dit zorgde ervoor dat veel mensen dezelfde dag of later die week terugkwamen om materialen in te leveren.
Deze aanpak bleek een laagdrempelige manier om de buurt kennis te laten maken met Droppie. Tegelijkertijd stimuleerden we bezoekers om onze app te installeren. Inmiddels hebben we in de afgelopen vier maanden 5.000 gebruikers weten te bereiken. Van deze groep heeft ongeveer de helft besloten terug te komen en regelmatig een bijdrage te leveren aan het inzamelen van afvalstromen.’
Uitbreiding naar meer steden
Na de opening van de tweede locatie op het Marineterrein, wil Droppie in 2025 groeien naar dertig locaties in Nederland. Natascha: ‘De komende tijd richten we ons op de grote steden, zoals Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Hier ligt de grootste uitdaging: weinig recycling en veel afval.’
Naast bemande recyclewinkels ontwikkelt Droppie ook onbemande drop-off punten, zoals de Dropper-containers. ‘Deze zijn ideaal voor locaties waar geen winkelruimte beschikbaar is, zoals parkeerterreinen van supermarkten’, legt Stef uit. Door verschillende concepten te testen, wil Droppie een breed netwerk opzetten om aan diverse behoeften te voldoen.
Kwaliteit als onderscheidende factor
Droppie streeft naar zuivere monostromen. Dit betekent dat ingezamelde materialen van hoge kwaliteit zijn, wat recycling efficiënter maakt. Stef legt uit: ‘Dankzij onze aanpak, met duidelijke instructies via de app en schone inzameling, behalen we een vervuilingsgraad van slechts 1%. Dit is een groot verschil met traditionele inzameling, waar tot 40% stoorstoffen kunnen voorkomen.’
Deze hoge kwaliteit maakt Droppie aantrekkelijk voor partners zoals Statiegeld Nederland en Verpact. Samen werken ze aan efficiënte verwerking en valorisatie van afvalstromen. ‘Onze samenwerking met Verpact is een goed voorbeeld. We zamelen vormvaste kunststofverpakkingen in, die direct verwerkt kunnen worden tot nieuwe foodgrade verpakkingen’, aldus Natascha. ‘We zijn gestart met enkel PET-trays en inmiddels nemen we alle vormvaste kunststof verpakkingen in, zoals wasmiddelen en shampoo flessen, melkcontainers, jerrycans en yoghurtbakjes. Binnenkort komen de drankenkartons er ook bij.’
Folies
Momenteel neemt Droppie nog geen folieverpakkingen in omdat die lastig te recyclen zijn. De consumenten zijn zich hiervan goed bewust, vertelt Natascha. ‘We geven hele duidelijke instructies aan de consument, zowel via onze app als in de winkel. In de app staat precies wat je wel en niet kunt inleveren, en in de winkel staan enthousiaste medewerkers die dit graag toelichten. In het begin zagen we dat in 10% van de gevallen folies werden ingeleverd, maar na de eerste maand was dit al minder dan 1%. Mensen hebben vaak maar één keer een duidelijke uitleg nodig. Consumentengedrag veranderen lijkt moeilijk, maar omdat mensen vaak wekelijks dezelfde boodschappen en verpakkingen kopen, werkt een eenmalige instructie goed. Als je een keer feedback krijgt, bijvoorbeeld via de app, pas je dat meteen aan. We zien dat deze aanpak effectief is en dat klanten snel leren wat wel en niet kan.’
Consument centraal in circulaire economie
Droppie’s ambitie reikt verder dan recycling alleen. ‘Uiteindelijk willen we een merk worden voor de circulaire consument’, zegt Stef. ‘Naast recycling richten we ons op andere circulaire oplossingen, zoals reparatie en hergebruik. Dit moet bijdragen aan een duurzamere levensstijl.’
Een van de opvallende kenmerken van Droppie’s aanpak is de mogelijkheid voor consumenten om hun vergoeding te doneren aan goede doelen. ‘Dit geeft een extra dimensie aan wat we doen’, zegt Natascha. ‘Mensen voelen zich gewaardeerd en weten dat hun inspanningen bijdragen aan een grotere maatschappelijke impact.’
Die vergoeding die consumenten ontvangen is 15 cent per kilo voor ingezamelde verpakkingen, mits deze schoon en van hoge kwaliteit zijn. Voor een gezin van bijvoorbeeld vijf personen komt dat neer op ongeveer 700-800 gram per week. Dit levert een vergoeding van zo’n 10-11 cent per week op. Naast de directe vergoeding biedt het systeem de mogelijkheid om de opbrengst te doneren via een app. ‘Zo’n 40-50% van de deelnemers kiest ervoor om te doneren, wat een mooie bijkomstigheid is’, aldus Natascha. De vergoeding dient daarnaast een ander doel: het vertrouwen geven dat ingezamelde materialen daadwerkelijk worden verwerkt en hergebruikt. ‘Het is een bevestiging dat we iets doen met wat mensen inleveren’, legt ze uit.
De gemiddelde maandelijkse uitbetaling aan gebruikers voor alle verschillende afvalstromen geeft een goed beeld van de impact van het inzamelsysteem. ‘Over de afgelopen vier maanden lag dit gemiddeld op 13,5 euro per maand per gebruiker’, zegt Natascha. ‘Dit laat zien dat de vergoeding een stimulerende werking heeft en dat de ingezamelde materialen daadwerkelijk een tweede leven krijgen.’
De weg naar een circulaire toekomst
Met haar innovatieve inzamelmethoden en focus op consumentenbeleving zet Droppie concrete stappen richting een circulaire economie. De combinatie van technologie, beloning en bewustwording maakt het voor consumenten makkelijker om hun steentje bij te dragen.Stef: ‘Ons uiteindelijke doel is een netwerk van locaties waar consumenten al hun circulaire afvalstromen kunnen inleveren. Zo wordt recyclen niet alleen een praktische keuze, maar ook een aantrekkelijke en waarderende ervaring.’
Met de geplande groei en continue innovatie lijkt Droppie goed op weg om haar ambitie waar te maken: Nederland klaarstomen voor een toekomst waarin afval een waardevolle grondstof is.
Meer artikelen
Gerelateerde artikelen
EUDR stelt strengere eisen aan papieren en houten verpakkingen
De EUDR regelgeving vervangt de bestaande EU Timber Regulation (EUTR) en legt strengere eisen op...
Smurfit Westrock lanceert Bag-in-Box voor betere recyclebaarheid
Smurfit Westrock heeft de EasySplit Bag-in-Box geïntroduceerd, een nieuwe verpakkingsoplossing die...
VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox