Psychologische effecten van verpakking

Drie opvallende LinkedInposts: de eigenschappen van eenmalige bekers, beschermende sluitingen en gebruikte verpakkingen

Een aantal berichten op LinkedIn van de afgelopen week vielen ons extra op. Eén daarvan is een fel en onderbouwd pleidooi voor het gebruik van eenmalige bekers op Tommorowland. Ook de psychologische effecten op consumenten van een beschermende sluiting leveren stof tot nadenken. En tijdens de Plastic Avengers Conferentie 2024 worden de eigenschappen van een gebruikte verpakking bestudeerd. 

Tomorrowland riskeert 2 miljoen euro boete met eenmalige bekers

Thomas Kascha van Natural Tableware reageert fel op een mogelijke boete van 2 miljoen euro voor het Belgische festival Tomorrowland, omdat dit een oude voorraad eenmalige bekers wilde opmaken. Kascha zegt hierover: “In Nederland is de SUP-regelgeving al zo krom als een hoepel, maar in België zijn ze pas echt ‘oliedom’. Eenmalige producten zijn zo’n beetje uitgevonden voor grootschalige evenementen als Tomorrowland.” Dat de Vlaamse overheid Tomorrowland verplicht om herbruikbare bekers te gebruiken, kan op weinig begrip van Kascha rekenen. Volgens zijn berekeningen moeten hiervoor minimaal 5 miljoen bekers van hard plastic worden geproduceerd: “Zelfs als Tomorrowland de bekers vaker gaat gebruiken, zullen ze elke drie edities alle bekers al hebben vervangen. De gebruikte bekers gaan naar de verbrandingsoven. Voor bekers van karton of PET is makkelijk een factor 5 à 10 minder materiaal nodig dat ook nog eens na gebruik gerecycled wordt: no waste en 100% circulair.” Lees Kascha’s volledige uiteenzetting over eenmalige bekers versus herbruikbare bekers. 

De tekst gaat onder de foto verder.

Tomorrowland eenmalige bekers

De 3 psychologische effecten van een beschermende sluiting

Fernando Arendar, specialist in Neuropackaging en Packaging Design Through Consumer Behavior, toont aan de hand van het frisdrankmerk Sanpellegrino welk effect verzegeling van een levensmiddelenverpakking heeft. Sanpellegrino liet een paar jaar geleden de bescherming over de opening achterwege, tot ongenoegen van veel consumenten. Volgens Arendar heeft de beschermende sluiting 3 psychologische effecten die de negatieve consumentreacties verklaren:

  1. Angst voor besmetting: consumenten vermijden producten, waarvan ze denken dat anderen deze hebben aangeraakt. Dit associëren ze namelijk met besmetting. Een beschermende sluiting garandeert hygiëne en versheid, en resulteert in een betere aankoopervaring.
  2. Verwachtingsbias: consumenten nemen resultaten waar op basis van hun verwachtingen. Het geluid en het gevoel van het openen van de beschermende sluiting kan de zintuiglijke ervaring verbeteren, waardoor het product van een hogere kwaliteit lijkt te zijn en geschikter voor speciale gelegenheden.
  3. Onderscheidend effect: consumenten nemen opvallende kenmerken waar en onthouden deze. De unieke beschermende sluiting van Sanpellegrino sprong eruit tussen de andere drankblikjes, trok de aandacht en werd beter onthouden. Dit vergrootte de waargenomen kwaliteit en de algehele consumentervaring. 


Lees Arendars volledige bericht over de effecten van een beschermende sluiting. 

De tekst gaat onder de foto verder. 

Sanpellegrino beschermende sluiting

Plastic Avengers Conferentie 2024

Merijn Tinga, oftewel Plastic Soup Surfer, kondigt de jaarlijkse Plastic Avengers Conferentie aan: “Hoe krijgen we verpakkingen minder zwerfafval gevoelig?!? Denk mee op 20 september tijdens de Plastic Avengers Conferentie in Leiden. Elk jaar een unieke mix van activisten, bedrijfsleven en beleidsmakers.” 
Merijn Tinga en Dirk Groot/Zwerfinator zijn al jaren toonaangevend in het plastic debat in Nederland. Tijdens de Plastic Avengers Conferenties delen zij hun visie en gaan samen met de deelnemers op zoek naar concrete oplossingen. De conferentie wordt dit jaar mede georganiseerd door Ariane van Mancius van Now New Next.

Als een soort 'afval Freek Vonken' bestuderen Tinga en Groot tijdens deze Plastic Avengers Conferentie 'het gedrag van de zwerfverpakking'. Welke eigenschappen van een gebruikte verpakking bepalen wanneer, waar en hoe deze op straat beland? De observaties zullen verrassend zijn. De uitkomsten zetten ze ter plekke om in concreet beleid en dit wordt aangeboden aan de politiek.

Lees Tinga’s volledige bericht over de Plastic Avengers Conferentie 2024.

Plastic Avengers Conferentie 2024

Meer artikelen

recent new image
Confiserie Thijs verrast...

Snoepproducent Confiserie Thijs zit met...

Lees meer
recent new image
BVP's Papercooler...

BVP Verpakkingen, onderdeel van de BVP...

Lees meer
recent new image
IPP's ONBOARD breidt uit...

Na het winnen van de NL Packaging Award...

Lees meer
recent new image
40-jarig Haval toont...

Het waren roerige jaren voor Haval....

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox