Navullen in de winkel
Bij deze optie kunnen consumenten een verpakking naar de winkel meenemen en deze daar vullen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan dispensers in traditionele winkels en speciale verpakkingsvrije winkels.
Dergelijke modellen kunnen voor allerlei consumentengoederen worden toegepast: van voedingsmiddelen en dranken tot schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten.
Ook oplossingen voor dit model zijn wellicht onderhevig aan codeer- en markeervereisten. Denk bijvoorbeeld aan de etikettering van allergenen in voedingsmiddelen en dranken. De verpakking na het vullen voorzien van een geprint etiket is de beste manier om aan deze vereiste te voldoen. Door middel van deze etiketten kunnen merken een extra contactmoment met klanten creëren, buiten de winkel of dispenser: bijvoorbeeld met klantgerichte QR-codes voor aanbiedingen of loyaliteitsprogramma's.
Pre-fill
Bij deze optie blijft het merk eigenaar van de verpakking, die teruggebracht moet worden om gereinigd en opnieuw gevuld te worden. De consument betaalt hierbij meestal statiegeld om de kosten van de verpakking te dekken, die terugkeert naar het merk om gereinigd en opnieuw gevuld te worden.
Verwijderbare inkten
Bepaalde codes moeten op de verpakking blijven zolang het product op de schappen ligt, en worden verwijderd zodra het product terugkomt om te worden gereinigd en hergebruikt. Denk hierbij aan houdbaarheidsdatums en batchcodes. Potentiële oplossingen zijn onder andere plaketiketten, die zodra de verpakking is teruggekomen eraf gehaald wordt, en verwijderbare inkten, zoals Domino's inkten voor caustisch wassen (2YL855, 2BK118 en 2BK156), die tijdens het laatste wasproces verwijderd kunnen worden.
Oplossingen voor permanente coderingen, zoals lasercodeersystemen, kunnen hierbij echter ook van waarde zijn. Met permanente en unieke 2D-codes kunt u het retourneren voor klanten makkelijker maken. Daarnaast is het verzamelen van informatie zoals klantvoorkeuren en het volgen van voorwerpen tijdens hun gehele levenscyclus mogelijk. En omdat de informatie binnen 2D-codes kan worden bijgewerkt, is het ook mogelijk om batchspecifieke gegevens aan permanente codes toe te voegen, zoals allergenen en houdbaarheidsdatums. Deze gegevens worden vervolgens bij elke navulling bijgewerkt. Met deze codes kunt u bovendien extra contactmomenten met uw klanten creëren om hen aan uw merk te binden.
Domino is er om u te helpen
Overweegt u voor uw producten over te stappen op navulbare verpakkingen en wilt u met iemand de beschikbare codeer- en markeeroplossingen bespreken? Neem dan contact met ons op.
Waar u ook bent op uw weg naar duurzaamheid, Domino staat klaar om u te helpen. We hebben experts die u kunnen adviseren over de verschillende codeeroplossingen, recyclebaarheid en (toekomstige) regelgevingen en hoe u daar aan kunt voldoen, nu en in de toekomst.