Domino_herbruikbare_navulbare_verpakkingen

Domino omarmt ontwerpen voor duurzaamheid: Herbruikbare en navulbare verpakkingen

De markt voor herbruikbare artikelen groeit explosief. Zo verdiepen steeds meer merken zich in het gebruik van herbruikbare en navulbare verpakkingen, zonder in te leveren op de kwaliteit en service die klanten verwachten, in de winkel, thuis en online. Ook onder consumenten winnen herbruikbare en navulbare verpakkingen aan populariteit.

Er zijn verschillende opties voor het hergebruiken en navullen van verpakkingen en zo zijn er ook verschillende codeeroplossingen beschikbaar.

Thuis navullen

Bij deze optie hebben consumenten thuis een verpakking die ze wanneer nodig bijvullen.

Navullingen zijn bij uitstek geschikt voor e-commerce-platforms, die navulverpakkingen als onderdeel van een praktisch abonnement kunnen aanbieden. Dit bouwt merkloyaliteit op en stimuleert herhalingsaankopen. Klanten die investeren in een navulbare fles, zijn eerder geneigd om later navullingen te kopen. Dat geeft merken de kans om herhaalaankopen te genereren.

Merken die online navullingen aanbieden zijn daarnaast niet gebonden aan schapruimte in supermarkten en kunnen klanten daardoor een breder en beter personaliseerbaar aanbod bieden. Klanten kunnen zo geuren en smaken met elkaar combineren om de perfecte combinatie te creëren.

Hoewel navulverpakkingen een stuk kleiner zijn dan de originele verpakking, zijn deze natuurlijk onderhevig aan dezelfde codeer- en markeervereisten als gewone producten. Voor merken die zich verdiepen in een thuisnavulmodel zijn 2D-codes, zoals QR-codes, een mogelijke optie. Hiermee kunnen ze consumenten extra informatie geven, zoals hoe ze de originele verpakking moeten navullen en persoonlijke rapporten over de hoeveelheid afval die ze hebben voorkomen.

Domino_DuurzameVerpakkingen_wk33_22
Domino: "Ook navulverpakkingen zijn onderhevig aan dezelfde codeer- en markeervereisten als gewone producten."

Navullen in de winkel

Bij deze optie kunnen consumenten een verpakking naar de winkel meenemen en deze daar vullen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan dispensers in traditionele winkels en speciale verpakkingsvrije winkels.

Dergelijke modellen kunnen voor allerlei consumentengoederen worden toegepast: van voedingsmiddelen en dranken tot schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten.

Ook oplossingen voor dit model zijn wellicht onderhevig aan codeer- en markeervereisten. Denk bijvoorbeeld aan de etikettering van allergenen in voedingsmiddelen en dranken. De verpakking na het vullen voorzien van een geprint etiket is de beste manier om aan deze vereiste te voldoen. Door middel van deze etiketten kunnen merken een extra contactmoment met klanten creëren, buiten de winkel of dispenser: bijvoorbeeld met klantgerichte QR-codes voor aanbiedingen of loyaliteitsprogramma's.

Pre-fill

Bij deze optie blijft het merk eigenaar van de verpakking, die teruggebracht moet worden om gereinigd en opnieuw gevuld te worden. De consument betaalt hierbij meestal statiegeld om de kosten van de verpakking te dekken, die terugkeert naar het merk om gereinigd en opnieuw gevuld te worden.

Verwijderbare inkten

Bepaalde codes moeten op de verpakking blijven zolang het product op de schappen ligt, en worden verwijderd zodra het product terugkomt om te worden gereinigd en hergebruikt. Denk hierbij aan houdbaarheidsdatums en batchcodes. Potentiële oplossingen zijn onder andere plaketiketten, die zodra de verpakking is teruggekomen eraf gehaald wordt, en verwijderbare inkten, zoals Domino's inkten voor caustisch wassen (2YL855, 2BK118 en 2BK156), die tijdens het laatste wasproces verwijderd kunnen worden.

Oplossingen voor permanente coderingen, zoals lasercodeersystemen, kunnen hierbij echter ook van waarde zijn. Met permanente en unieke 2D-codes kunt u het retourneren voor klanten makkelijker maken. Daarnaast is het verzamelen van informatie zoals klantvoorkeuren en het volgen van voorwerpen tijdens hun gehele levenscyclus mogelijk. En omdat de informatie binnen 2D-codes kan worden bijgewerkt, is het ook mogelijk om batchspecifieke gegevens aan permanente codes toe te voegen, zoals allergenen en houdbaarheidsdatums. Deze gegevens worden vervolgens bij elke navulling bijgewerkt. Met deze codes kunt u bovendien extra contactmomenten met uw klanten creëren om hen aan uw merk te binden.

Domino is er om u te helpen

Overweegt u voor uw producten over te stappen op navulbare verpakkingen en wilt u met iemand de beschikbare codeer- en markeeroplossingen bespreken? Neem dan contact met ons op.

Waar u ook bent op uw weg naar duurzaamheid, Domino staat klaar om u te helpen. We hebben experts die u kunnen adviseren over de verschillende codeeroplossingen, recyclebaarheid en (toekomstige) regelgevingen en hoe u daar aan kunt voldoen, nu en in de toekomst.

Meer artikelen

recent new image
Duurzaam verpakken:...

Na het succesvolle debuut in 2023 van...

Lees meer
recent new image
Van koffieverpakking naar...

Een op het eerste gezicht wellicht...

Lees meer
recent new image
Snel geëerd met European...

Verpakkingsbedrijf Snel heeft voor de...

Lees meer
recent new image
Praktische Optimum...

Optimum Group, producent van etiketten...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox