“Wat moet ik doen om compliant te zijn?”. “Hoe dichten we de lacunes en waar beginnen we?” en “Wat zijn de gevolgen van niet-naleving?” Het is een greep uit de PPWR-vragen die Deloitte regelmatig krijgt van vooral grote consumentgerichte bedrijven en ook industriële bedrijven en telecommunicatiebedrijven.
‘Het zijn begrijpelijke vragen, want de PPWR is een uitgebreide regelgeving en veel omvattend’, zegt Ewalts. Daarom is het op korte termijn cruciaal dat bedrijven de vereisten van de regelgeving begrijpen en hoe deze zich verhoudt tot hun huidige situatie. Wij kunnen hun daarbij helpen door het maken van gap- en impact analyses en het maken van een routekaarten om eventuele lacunes te dichten.’
Nieuwe marktkansen door PPWR
Ewalts meent dat de PPWR, en duurzaamheidsregelgeving in het algemeen, vaak ook kansen biedt voor bedrijven. ‘Het beschouwen van de PPWR als alleen maar een nalevingsoefening van wetgeving is een gemiste kans voor potentiële waarde creatie. Vooruitstrevende bedrijven zouden de overlappingen met andere soorten regelgeving moeten overwegen, de mogelijkheid van technologie-implementatie, en hoe zij de verzamelde data en informatie onder de regelgeving kunnen gebruiken om de efficiëntie te verbeteren of nieuwe marktkansen te openen.’
‘Denk bijvoorbeeld aan het feit dat in de UPV (Uitgebreide Producten Verantwoordelijkheid) voor verpakkingen in Nederland een tariefdifferentiatie voor plastic verpakkingen wordt gehanteerd. Dit betekent dat verpakkingen die beter te recyclen zijn of post consumer recyclaat bevatten, korting krijgen. Deze korting kan oplopen tot 50 cent per kilo. Zo’n korting kan er voor zorgen dat een business case met andere verpakkingsmaterialen of met een ander verpakkingsontwerp ineens wel interessant wordt.’
Administratieve lasten
De administratieve last die de PPWR veroorzaakt is volgens Ewalts tweeledig. ‘De PPWR bouwt voort op de bestaande verpakking- en verpakkingsafvalrichtlijn die sinds 1994 van kracht is. De nieuwe regelgeving is bedoeld om de eisen te harmoniseren, wat in dit opzicht de administratieve last van bedrijven die in meerdere landen opereren kan verminderen, aangezien er minder variatie tussen lidstaten zal zijn. Echter, de PPWR versterkt ook de bestaande regels aanzienlijk en legt nieuwe regels op. In dit opzicht kunnen bedrijven een initieel verhoogde nalevingslast verwachten.’
Kosten volgens Deloitte
‘Het is moeilijk in te schatten wat voor kosten de PPWR gaat veroorzaken’, zegt Ewalts. ‘Dat hangt af van bijvoorbeeld welke rol een bedrijf speelt in de toeleveringsketen, welk type verpakking zij gebruiken, of zij al duurzame alternatieven hebben geïmplementeerd, enzovoort. Op middellange termijn kan de PPWR mogelijk zelfs tot kostenverlaging leiden, bijvoorbeeld door de implementatie van hergebruiksystemen.’
‘Over het algemeen adviseren wij bedrijven om kosten en baten te beoordelen over de gehele waardeketen, end-to-end. Dit omvat ook het betrekken van niet-verpakkingsgebonden belanghebbenden, zoals operations, klantervaring, transport, gezondheid en veiligheid, data en analyse, enzovoort. Verpakken beïnvloedt de gehele organisatie, daarom is de betrokkenheid van cross-functionele stakeholders nodig.’