Er wordt nog druk gewerkt in de nieuwe fabriek van De Jong Verpakking in De Lier. Het werk is binnenkort klaar en dan zal de productiecapaciteit worden verdubbeld. Begin dit jaar is de overname door StoraEnso afgerond, dus op alle fronten zijn er veranderingen. Maar aan de basis verandert er niets: snelheid en flexibiliteit blijven de pijlers.
Marijn Zegers, sales support manager en accountmanager voor industriële en e-commerce verpakkingen ziet dat de markt voor e-commerceverpakkingen booming is. Onze nieuwe fabriek zou al eerder opengaan, maar er is wat vertraging opgetreden. Zodra de productie daar is opgestart, kunnen we de markt voor e-commerce uitstekend bedienen met tal van nieuwe mogelijkheden.’
Marijn Zegers
In de AGF-sector is de Jong Verpakking onbetwist marktleider. De grote groei zal het bedrijf moeten realiseren in industrie en e-commerce. De investeringen zijn dan ook gericht op deze markt. In de nieuwe fabriek worden straks 2 golfkartonmachines geplaatst waarvan eentje dedicated voor fanfold. Daarnaast komen er 2 nieuwe Masterfold-machines waar autolockdozen en andere multipunt verplakte verpakkingen op geproduceerd kunnen worden, eventueel voorzien van een enkele of dubbele kleefstrip en een tearstrip.
Trends
Zegers ziet in de markt van alles gebeuren. Je ziet een volumereductie in de verzendverpakkingen i.v.m. het vervoeren van lucht, toepassing van dunnere materialen, verpakkingen met minder bedrukking en de overstap van wit naar bruin karton vanwege het imago. Steeds meer klanten vragen ook naar gerecyclede papiersoorten zoals testliner i.p.v. kraftliner.
Bij De Jong Verpakking zagen ze dat veel webretailbedrijven begonnen met, vaak handmatig, opgezette Amerikaanse vouwdozen en daarna gingen automatiseren door te investeren in machines die Amerikaanse vouwdozen opzetten, vullen en sluiten. Maar in een markt die steeds meer rekenschap moet afleggen over milieu-impact, is het verpakken van lucht ongewenst en voldoet een standaardformaat niet ‘Moderne machines kunnen, bij een standaard bodemformaat, de doos verlagen waardoor geen opvulmiddel meer nodig is. De dozen worden ingesneden op hoogte en afgestanst, geperforeerd en naar binnen gevouwen’, zegt Zegers.
Fanfold
Met fanfold karton speelt de Jong Verpakking straks in op die trend naar automatisering van het verpakkingsproces met in hoogte aanpasbare dozen. ‘We gaan D-golf produceren’, zegt Zegers. ‘Die golfhoogte zit tussen E en B golf in. Door de geringere dikte gaat er veel meer golfkarton op een pallet. Het voordeel van fanfoldkarton is dat het product wordt gescand en het karton er vervolgens omheen wordt gevouwen.’
De nieuwbouw van de Jong Verpakking
Autolock
Naast een focus op fanfold karton kan de Jong ook autolockdozen leveren. ‘Dat kan in E-,D-, B- of C-golf of een combinatie daarvan. Afhankelijk van de toepassing kan dat met enkele of dubbele kleefstrip, bijvoorbeeld voor een eventuele functie als retourverpakking. Bij deze dozen bieden we ook bedrukking aan de binnenzijde aan.’
De mogelijkheden om steeds duurzamere e-commerceverpakkingen te maken zijn er, maar Zegers stelt dat uiteindelijk de functionele eisen bepalend zijn. ‘De kwetsbaarheid van het te verpakken product is erg belangrijk. Het resultaat moet altijd goed zijn. Verpakkingen die over machines gaan zijn kritisch. Wij werken met toleranties en vragen ook de toleranties van de machinebouwers op, om zo te zorgen voor een probleemloze machinedoorloop.’