De Jong Verpakking is klaar voor groei in e-commerce

Met snelheid en flexibiliteit als belangrijkste wapen zal De Jong Verpakking na opening van de nieuwe fabriek vol in de markt voor e-commerce verpakkingen stappen. Fanfold karton zal de sterke troef zijn.

Er wordt nog druk gewerkt in de nieuwe fabriek van De Jong Verpakking in De Lier. Het werk is binnenkort klaar en dan zal de productiecapaciteit worden verdubbeld. Begin dit jaar is de overname door StoraEnso afgerond, dus op alle fronten zijn er veranderingen. Maar aan de basis verandert er niets: snelheid en flexibiliteit blijven de pijlers.

Marijn Zegers, sales support manager en accountmanager voor industriële en e-commerce verpakkingen ziet dat de markt voor e-commerceverpakkingen booming is. Onze nieuwe fabriek zou al eerder opengaan, maar er is wat vertraging opgetreden. Zodra de productie daar is opgestart, kunnen we de markt voor e-commerce uitstekend bedienen met tal van nieuwe mogelijkheden.’

Schermafbeelding 2023-03-07 165820

Marijn Zegers

In de AGF-sector is de Jong Verpakking onbetwist marktleider. De grote groei zal het bedrijf moeten realiseren in industrie en e-commerce. De investeringen zijn dan ook gericht op deze markt. In de nieuwe fabriek worden straks 2 golfkartonmachines geplaatst waarvan eentje dedicated voor fanfold. Daarnaast komen er 2 nieuwe Masterfold-machines waar autolockdozen en andere multipunt verplakte verpakkingen op geproduceerd kunnen worden, eventueel voorzien van een enkele of dubbele kleefstrip en een tearstrip.

Trends

Zegers ziet in de markt van alles gebeuren. Je ziet een volumereductie in de verzendverpakkingen i.v.m. het vervoeren van lucht, toepassing van dunnere materialen, verpakkingen met minder bedrukking en de overstap van wit naar bruin karton vanwege het imago. Steeds meer klanten vragen ook naar gerecyclede papiersoorten zoals testliner i.p.v. kraftliner.

Bij De Jong Verpakking zagen ze dat veel webretailbedrijven begonnen met, vaak handmatig, opgezette Amerikaanse vouwdozen en daarna gingen automatiseren door te investeren in machines die Amerikaanse vouwdozen opzetten, vullen en sluiten. Maar in een markt die steeds meer rekenschap moet afleggen over milieu-impact, is het verpakken van lucht ongewenst en voldoet een standaardformaat niet ‘Moderne machines kunnen, bij een standaard bodemformaat, de doos verlagen waardoor geen opvulmiddel meer nodig is. De dozen worden ingesneden op hoogte en afgestanst, geperforeerd en naar binnen gevouwen’, zegt Zegers.

Fanfold

Met fanfold karton speelt de Jong Verpakking straks in op die trend naar automatisering van het verpakkingsproces met in hoogte aanpasbare dozen. ‘We gaan D-golf produceren’, zegt Zegers. ‘Die golfhoogte zit tussen E en B golf in. Door de geringere dikte gaat er veel meer golfkarton op een pallet. Het voordeel van fanfoldkarton is dat het product wordt gescand en het karton er vervolgens omheen wordt gevouwen.’

 

De Jong nieuwbouw

De nieuwbouw van de Jong Verpakking

Autolock

Naast een focus op fanfold karton kan de Jong ook autolockdozen leveren. ‘Dat kan in E-,D-, B- of C-golf of een combinatie daarvan. Afhankelijk van de toepassing kan dat met enkele of dubbele kleefstrip, bijvoorbeeld voor een eventuele functie als retourverpakking. Bij deze dozen bieden we ook bedrukking aan de binnenzijde aan.’

De mogelijkheden om steeds duurzamere e-commerceverpakkingen te maken zijn er, maar Zegers stelt dat uiteindelijk de functionele eisen bepalend zijn. ‘De kwetsbaarheid van het te verpakken product is erg belangrijk. Het resultaat moet altijd goed zijn. Verpakkingen die over machines gaan zijn kritisch. Wij werken met toleranties en vragen ook de toleranties van de machinebouwers op, om zo te zorgen voor een probleemloze machinedoorloop.’

De mogelijkheden om steeds duurzamere e-commerceverpakkingen te maken zijn er.

Eigen papier

Tijdens de coronacrisis steeg de vraag naar e-commerceverpakkingen enorm, met als gevolg dat er bijna geen papier beschikbaar was op de markt. Het leidde ertoe dat De Jong Verpakking papierfabriek De Hoop in Eerbeek overnam. Met de eigen productie in Eerbeek en de productiecapaciteit van het Fins Zweedse moederbedrijf, kan de productie na opening van de nieuwe fabriek snel worden opgevoerd zonder gevaar voor tekort aan papier. ‘We hebben straks een hightech fabriek staan waarin we 95% van de typen golfkartonverpakkingen kunnen maken. Door onze oorsprong in AGF, een markt waarin je snel en flexibel moet zijn, is flexibiliteit onze kracht geworden en die trekken we door naar de segmenten industrie en e-commerce.’

Loyaal

Tijdens de coronaperiode besloot het bedrijf de eigen klanten voorrang te geven bij orders. Die loyaliteit krijgt de golfkartonproducent terugbetaald in de vorm van loyale klanten. Maar voor de sectoren industrie en e-commerce moeten veel nieuwe klanten worden binnengehaald, gezien de enorme stijging in productiecapaciteit. ‘We zijn ook hard op zoek naar nieuwe medewerkers om straks aan de vraag te kunnen voldoen. We zien dat de markt steeds meer waarde hecht aan duurzaamheid en daar moet je als leverancier klaar voor zijn. Met de nieuwe fabriek kunnen we een flexibel antwoord geven op die vraag.’

Meer artikelen

recent new image
Luxe en duurzaamheid hand...

Verpakkingsoplossingen spelen een...

Lees meer
recent new image
Onzekerheid rond EUDR:...

Wordt de EUDR uitgesteld of niet? De...

Lees meer
recent new image
Walkers Chocolates...

Walkers Chocolates stapt over op een...

Lees meer
recent new image
Eenvoudig navullen en...

Op het ECPA-congres voor co-packers in...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox