Cabka helpt bedrijven met environmental footprint
Steeds meer multinationals ontdekken de mogelijkheden en voordelen van de kunststof pallets en containers van Cabka. Plasticafval krijgt nu een tweede leven in logistieke kunststof ladingdragers waarvan de TCO vaak lager is dan die van houten en kartonnen varianten. Cabka biedt zo een mogelijkheid om te voldoen aan gestelde duurzaamheidsdoelen en toekomstige wetgeving.
‘Wij werken steeds meer samen met onze klanten om hun environmental footprint te reduceren door duurzame pallets of containers in te zetten’, zegt Jean-Marc van Maren, chief product officer bij de palletfabrikant. ‘Bedrijven willen een zo laag mogelijke Total Cost of Ownership voor hun ladingdragers, maar zoeken ook mogelijkheden om hun supply chain te verduurzamen. Ze zoeken vaak een goede oplossing voor hun eigen verpakkingsafval en de inzet van hun eigen plastic afval in een pallet of container is dan een mooie case. Met de inzet van één ton gerecycled plastic bespaart een bedrijf ongeveer twee ton CO2-uitstoot.’
Daarnaast heeft de EU in november 2022 een wetsvoorstel voor de Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR) gedaan. Als de lidstaten akkoord gaan, worden er hoge recyclingpercentages, hoge aandelen recyclaat in nieuwe producten en hergebruik van kunststof artikelen geëist.
Focus op duurzaamheid
De interesse naar duurzame ladingdragers groeit, valt Van Maren op. ‘Voorheen was de belangrijkste vraag wat de pallet kostte. Tegenwoordig krijgen we veel vragen van environmental directors over de CO2-voetprint van ons product en of we dat kunnen aantonen met een Life Cycle Assessment. Ook vragen ze hoeveel trips de pallet mee kan, wat de gewichts- en volumebesparingen bij transport zijn, en of ze makkelijk te repareren zijn. Design for repair en design for disassembly zijn ook belangrijke items.’
Van Maren laat een overzichtelijk plaatje zien waarin de CO2-uitststoot van de houten pallet wordt vergeleken met een kunststof pallet van virgin plastic en een pallet van gerecycled plastic. De houten pallet stoot meer CO2 uit in het gebruik in vergelijking met een pallet gemaakt van virgin plastics. Een pallet gemaakt van gerecycled plastics stoot het minste CO2 uit in het gebruik. Het model achter dit overzicht komt van onderzoeksbureau Partners for Innovation. Met dit model kunnen verschillende gebruikers scenario’s en LCA’s doorberekenen. In veel gevallen blijkt de houten pallet door zijn hoge gewicht en het hoge schadepercentage veel CO2 te verbruiken tijdens productie en transport.
Klanten kunnen ook data in een LCA-model laden en bijvoorbeeld een eenmalige houten pallet met kartonnen box vergelijken met een meermalig opvouwbare kunststof retourcontainer. Een bestaande praktijksituatie van zo’n vergelijking laat zien dat de CO2-uitstoot met de kunststof variant met 37% daalt en de kosten 59% lager liggen.
LCA's van de houten pallet, de pallet van virgin en gerecycled kunststof.
De praktijk
In 2022 hebben meerdere grote bedrijven meerjarige contracten afgesloten met Cabka, zoals poolpalletbedrijf CHEP, retailer Target en autofabrikant BMW. Het Amerikaanse Target koos voor herbruikbare, opvouwbare plastic CabCube-containers, gemaakt van 100% recyclebaar kunststof. Deze units zorgen voor efficiëntie in transport en logistiek en maken het mogelijk om de kunststof verpakkingen die Target retour krijgt te laten recyclen en herverwerken door Cabka.
‘Veel folies, omverpakkingen, kratjes en eenmalige plastic trays of onverkochte goederen komen terecht in de retourstromen die wij kunnen verwerken tot nieuwe producten’, zegt Van Maren. ‘Zo voorkom je dat ze op de stortplaats terechtkomen en verminder je afval en CO2-uitstoot. Ook zorgen de CabCube-containers voor een goede productbescherming, wat resulteert in minder productschade en afval.
6 platte containers even hoog als 1 container.
De retourlogistiek is efficiënter doordat er minstens vier keer zoveel lege containers in een vrachtwagen gaan dan de oude transportmethode. Tot slot sluiten wij de kringloop door afgedankte containers terug te nemen voor recycling en weer gebruiken voor nieuwe containers.’
BMW gebruikt opvouwbare kunststof palletcontainers van 90% gerecycled materiaal. Ze vormen een alternatief voor de traditionele stalen palletcontainers. CakbaAls de containers leeg zijn, zijn ze gemakkelijker op te vouwen en te verplaatsen. Zo neemt de benodigde transportcapaciteit voor retouren af. Volgens BMW zorgen deze 15.000 containers voor een verlaging van de CO2-uitstoot met ongeveer 3.000 ton per jaar.
Enorm potentieel
In Europa worden jaarlijks meer dan 400 miljoen pallets geproduceerd, waarvan circa 7% uit kunststof is gemaakt. Het groeipotentieel is daarom enorm en er is nog voldoende plastic om te hergebruiken, aldus Van Maren. ‘Het is een utopie om
te denken dat de stroom plastic verpakkingsafval op korte termijn opdroogt. Er worden nog zoveel eenmalige verpakkingen en omverpakkingen gebruikt voor goederentransport, waardoor er veel behoefte is naar het hergebruik van dit plastic. De plastic pallet en container zijn dan mooie middelen om duurzame producten van te maken die vele malen mee kunnen en weer kunnen worden gerecycled.’
10 miljoen pallets
Meer artikelen
Gerelateerde artikelen
EU-Raad keurt PPWR regels goed om verpakkingsafval te verminderen
De Europese Raad heeft formeel de Package and Packaging Waste Regulation (PPWR) aangenomen. De...
‘Droppie maakt verpakkingsrecycling toegankelijker voor consument’
Met de recente opening van een self-service Dropper op het Marineterrein in Amsterdam heeft startup...
EUDR stelt strengere eisen aan papieren en houten verpakkingen
De EUDR regelgeving vervangt de bestaande EU Timber Regulation (EUTR) en legt strengere eisen op...
VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox