Brinkers duurzame glasverpakking herbruikbaar

Brinkers Food wil duurzame glasverpakking introduceren

Hoe kun je als kleine speler die wereldwijd verkoopt, je verpakking verduurzamen? Die vraag wil Brinkers Food graag beantwoord hebben. Floor Stefess deed onderzoek naar de mogelijkheden voor een eerste stap: het opzetten van een raamwerk om een ecosysteem voor een herbruikbare glasverpakking te creëren.

Van eenmalig naar meermalig glas

Floor Stefess (24), derdejaars van de Master Industrieel Ontwerpen (Universiteit Twente), deed haar afstudeeropdracht bij Brinkers Food, producent van biologische en fairtrade chocopasta met wereldwijde export. Bernd Brinkers, vijfde generatie van het in 1889 opgerichte familiebedrijf, is haar begeleider. Hij is verantwoordelijk voor automatisering, digitalisering en duurzaamheid: ‘We willen zo duurzaam mogelijk werken en het zou mooi zijn als we van eenmalig glas naar meermalig kunnen overstappen. Maar als relatief kleine speler in deze markt kan dat alleen via samenwerking, want een gesloten systeem is niet mogelijk. We zijn te klein en de distributie is te verspreid. De vraag is wat wij kunnen bereiken qua verpakking en hergebruik.’ Brinkers benadrukt dat afvullen in de winkel, in herbruikbaar glas, geen optie is. De aard van het product maakt dat de afvultemperatuur veel invloed heeft. ‘Die controle heb je niet in de winkel en bovendien heb je geen zicht op de hygiëne.’

De circulaire keten

Stefess onderzocht hoe een ecosysteem kan worden opgezet, waarin partijen samenwerken om een herbruikbare glasverpakking te introduceren. Hiervoor bracht zij eerst de huidige lineaire keten van het eigen merk (niet van de private labels die ze ook produceren) in kaart. Stefess: ‘Het is een puur lineair systeem, van pastaproducent tot aan glasrecycler of afvalverwerking.’ (zie afbeelding 1)

Brinkers Food lineair ecosysteem-2 

Afbeelding 1: het lineaire ecosysteem

Vervolgens onderzocht zij de impact van de introductie van een herbruikbare verpakking. Stefess: ‘Ik analyseerde partijen en taken binnen een ecosysteem, waarin herbruikbare verpakkingen worden gebruikt. Het werd al snel duidelijk dat er een circulaire keten ontstaat door de toevoeging van een retourstroom. In deze retourstroom is zowel de motivatie van de consument als de samenwerking van alle partijen in de keten cruciaal.’ (zie afbeelding 2)

Brinkers Food circulair ecosysteem

Afbeelding 2: het circulaire ecosysteem

Toetsen van het raamwerk

De analyse resulteerde in een raamwerk dat ondersteuning biedt door het complexe ecosysteem compact te visualiseren. Stefess: ‘Ik heb het raamwerk getoetst voor de waardeketen van Brinkers Food. Hiervoor heb ik interactieve sessies uitgevoerd met Brinkers Food, een Nederlandse retailer, een biologische winkel en een grote Duitse glasproducent. Op deze manier kon vanuit verschillende perspectieven de rollenverdeling binnen de keten in kaart gebracht worden. Hieruit volgde al snel dat bepaalde taken initieel niet verdeeld zijn, bijvoorbeeld de reiniging-gerelateerde taken. Je hebt daarom, in het geval van Brinkers Food, een reinigingsfaciliteit nodig.’ Door de resultaten te combineren in het opgestelde raamwerk, ontstond er een ecosysteemconfiguratie, passend voor de waardeketen van Brinkers Food (zie afbeelding 3).

Takenverdeling

Afbeelding 3: het takenverdelingsoverzicht. De doorzichtige vakken zijn taken die niet zijn toegewezen.

Samenwerking noodzakelijk

Omdat Brinkers als partij te klein is, zou in een ecosysteem samenwerking met andere voedselproducenten en retailers noodzakelijk zijn. Alleen dan zal er voldoende volume zijn om een rendabel systeem op te zetten. Stefess: ‘Je hebt afstemming nodig wat betreft samenwerking en standaarden tussen partijen in de keten. Hiervoor moet de huidige keten samenkomen, en waar nodig, andere partijen betrekken.’

Vijf fases

Het onderzoek van Stefess is afgerond met het opstellen van een roadmap voor de introductie van het ecosysteem. Ze onderscheidt vijf fases. ‘De eerste is alle partijen om tafel krijgen, een coalition of the willing. Fase 2 is het vestigen van een ecosysteem door middel van het raamwerk. In fase 3 kijk je naar details, zoals het verpakkingsdesign, het reinigen en een financieel systeem. Fase 4 is de implementatie en fase 5 de opschaling.’

‘De eerste fase is alle partijen om tafel krijgen, een coalition of the willing’

Conclusie

Het ontwikkelde raamwerk is een basis voor het opzetten van een ecosysteem en een implementatieplan. Maar hoe nu verder? Het raamwerk moet worden geëvalueerd en via interactieve sessies moet verdere inzetbaarheid worden gecontroleerd. De grote vraag is: kan hier een coalition of the willing ontstaan? Bernd Brinkers is nuchter. ‘De industrie is conservatief en de eisen zijn hoog met BRC/IFS en andere normen. We praten nog te weinig over hergebruik. We moeten er de komende jaren naartoe werken.’ Floor Stefess is tevreden over haar onderzoek, maar vond het lastig als student om partijen te benaderen. Toch lukte het haar dit raamwerk op te zetten en zo zijn de duurzame ambities van Brinkers weer iets verder.

Over Brinkers Food

Brinkers Food B.V. is opgericht door Bernardus Brinkers in 1889 en was oorspronkelijk een klein handelsbedrijf in margarine. Kort na de Tweede Wereldoorlog introduceerde Brinkers een gloednieuw product: een gekoelde cacaoboter, met de merknaam Choba. 

Na Nederland kennis te hebben laten maken met hazelnootpasta in de jaren zestig (Nusco) en biologische chocoladepasta’s eind jaren tachtig, is Brinkers doorgegroeid naar een internationale leverancier van grote variatie voornamelijk biologische chocoladepasta’s. Naast langdurige samenwerking met biologische private labelklanten zijn de Brinkers-merken La Vida Vegan en So Vegan so Fine te vinden bij meerdere drogisterijen en supermarkten in Nederland en Duitsland.

Meer artikelen

recent new image
EU-Raad keurt PPWR regels...

De Europese Raad heeft formeel de...

Lees meer
recent new image
‘Droppie maakt...

Met de recente opening van een...

Lees meer
recent new image
EUDR stelt strengere...

De EUDR regelgeving vervangt de...

Lees meer
recent new image
Smurfit Westrock lanceert...

Smurfit Westrock heeft de EasySplit...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox