Avantium en Koninklijke Vezet werken samen aan duurzame PEF-gebaseerde verpakkingen voor Albert Heijn-salades

Avantium en Vezet ontwikkelen PEF-verpakkingen voor Albert Heijn-salades

Avantium kondigt een samenwerking aan met versvoedselproducent Koninklijke Vezet. De twee bedrijven gaan samenwerken om Avantium’s innovatieve PEF (polyethyleenfuranoaat) te gebruiken voor de verpakking van de saladebakjes van retailer Albert Heijn. Tevens introduceert de materiaalproducent de nieuwe merknaam Leaf. Met Releaf wil Avantium de transformatie van de kunststofindustrie versnellen door duurzame PEF alternatieven te bieden voor verpakkingen, flessen en textiel.

PEF is een 100% plantaardig en volledig recyclebaar polymeer dat een duurzaam alternatief biedt voor traditionele plastic verpakkingen. Deze nieuwe verpakkingsoplossing sluit naadloos aan bij de ambities van zowel Koninklijke Vezet als Albert Heijn om hun milieu-impact te minimaliseren.

Avantium staat op het punt om 's werelds eerste commerciële fabriek voor FDCA (furaandicarbonzuur), het belangrijkste ingrediënt van PEF, in Delfzijl te openen. De commerciële productie zal naar verwachting in 2025 starten, met plannen voor verdere opschaling naar fabrieken met een productiecapaciteit van 100 kiloton.

 

Verduurzaming van Albert Heijn voedselverpakkingen

Koninklijke Vezet, dat wekelijks 6 miljoen consumenteneenheden produceert, ziet de samenwerking met Avantium als een belangrijke stap in hun streven naar duurzamere verpakkingen. ‘Het minimaliseren van onze ecologische voetafdruk staat centraal in onze missie,’ aldus Anouk Wissink, CEO van Koninklijke Vezet. ‘PEF-gebaseerde verpakkingen zijn een fantastische manier om onze klanten gezonde, verse producten aan te bieden in verpakkingen die beter zijn voor het milieu.’

 

Eerdere samenwerking met Avantium en AH

Albert Heijn is ook enthousiast over de samenwerking. ‘We zijn trots om als eerste supermarktketen PEF-gebaseerde saladebakjes te introduceren,’ zegt Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn. Dit initiatief volgt op eerdere succesvolle samenwerkingen tussen Albert Heijn en Avantium, zoals het gebruik van PEF voor vruchtensappenflessen. De supermarktketen bekijkt nu de mogelijkheid om deze duurzame verpakkingen ook in andere productcategorieën te introduceren.

 

Samenwerking voor duurzamere toekomst

Tom van Aken, CEO van Avantium, ziet de samenwerking als een belangrijke mijlpaal in de transitie naar duurzame verpakkingsoplossingen. ‘Door de krachten te bundelen met Koninklijke Vezet en Albert Heijn, kunnen we een significante impact maken op de voedselverpakkingsindustrie. Samen streven we ernaar de overgang naar milieuvriendelijke verpakkingen te versnellen,’ aldus Van Aken.

 

Leaf: nieuw merk van Avantium

Avantium heeft op 16 oktober 2024 de lancering van hun nieuwe merk Releaf aangekondigd, dat is gebaseerd op hun plantaardige en recyclebare polymeer PEF (polyethyleenfuranoaat). Met Releaf wil Avantium de transformatie van de kunststofindustrie versnellen door duurzame alternatieven te bieden voor verpakkingen, flessen en textiel. Het merk symboliseert een toekomst waarin milieuvriendelijke keuzes centraal staan, en maakt gebruik van plantaardige oplossingen in plaats van fossiele plastics. Releaf wordt officieel gepresenteerd tijdens de Dutch Design Week 2024, waar Avantium samen met ontwerpstudio Hoogvliet Jongerius de installatie "From Plants to Plastics" zal tonen. Deze tentoonstelling benadrukt de schoonheid en veelzijdigheid van Releaf PEF en verkent hoe dit materiaal kan worden toegepast in verschillende texturen en structuren, van films tot garens.

Meer artikelen

recent new image
Walkers Chocolates...

Walkers Chocolates stapt over op een...

Lees meer
recent new image
Eenvoudig navullen en...

Op het ECPA-congres voor co-packers in...

Lees meer
recent new image
Cabka: duurzame...

Duurzaamheid speelt een steeds grotere...

Lees meer
recent new image
‘Drankenkartons populair,...

Volgens marktonderzoeksbureau Ruigrok...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox