In 2025 wil Albert Heijn dat 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zijn en in 2030 60%. Nu is dat percentage 44%. Daarom introduceert het bedrijf haar nieuwe Terra merklijn. De lijn bevat plantaardige zuivel voor in de koffie, broodbeleg zoals hummus, groentespreads, plantaardige kaas en vleeswaren, alle plantaardige vleesvervangers, en ook producten zoals plantaardige mayonaise, margarine, borrelhappen en plantaardige garnalen.
Eiwittransitie
Met de introductie van AH Terra wil Albert Heijn de flexitariër aanspreken om vaker iets plantaardigs te kiezen bij het ontbijt, lunch of avondeten. ‘We willen bijdragen aan een duurzamer voedselsysteem en zetten ons in voor de eiwittransitie, de verschuiving van het eten van dierlijke naar plantaardige eiwitten. Een meer plantaardig voedingspatroon verlaagt de belasting op het milieu. Plantaardige voeding heeft vaak een lagere uitstoot en voor de productie is relatief minder land en water nodig. Daarnaast kan de productie van plantaardige eiwitten makkelijker worden opgeschaald om de groeiende wereldbevolking te voeden. Met de introductie van AH Terra zetten we een volgende stap in de beweging naar meer plantaardig.’
Goede smaak en kwaliteit
Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn licht toe: ‘Door voorop te lopen in de eiwittransitie en ons assortiment met plantaardige eiwitten uit te breiden, bieden we onze klanten de mogelijkheid om bewuste en duurzamere keuzes te maken. Met de introductie van eigen merk lijn AH Terra wordt plantaardig eten en drinken nog makkelijker. De producten zijn lekker, betaalbaar en van topkwaliteit. Voor iedere maaltijd is er een plantaardig alternatief beschikbaar; ontbijt, lunch, diner of tussendoor. Als iedereen al een dag per week plantaardig eet, kan er een enorme stap worden gemaakt in de eiwittransitie.’